Återkallelse av Scarpa Maestrale och Maestrale RS 2017

jaksu

Medlem
Tja! Jag läste nyligen att Scarpa har återkallat Maestrale och Maestrale RS pjäxor tillverkade höst 2017. https://www.scarpa.com/product-recall Återkallelsen verkar gälla bara i Nordamerika. Jag iaf kontaktade Scarpa EU men fick bara udda svar därifrån.

"The recall is limited to the United States and Canada due to the fact that in these countries there was a much higher defect rate than in the other markets, making the recall for the replacement of all the shell absolutely necessary, probably due to a technical problem present in that first production batch and also to use in specific environmental conditions."

Jag åker med Maestrale RS som stämmer med Scarpas beskrivning och därför är jag fundersam om jag borde gå vidare med detta. Finns det någon annan på forumet med likadan situation?

Bilagor

JonasWranne

Ny medlem
Intressant,

Jag har just köpt ett par som stämmer överens med de som återkallelsen gäller.
Det står ju ganska tydligt att det endast gäller nordamerika men visst blir man fundersam. Jag skall kolla med skistore där jag köpt dem.

/Jonas

JonasWranne

Ny medlem
Svar från Skistore:

Hej Jonas,

Det är bara den Nordamerikanska marknaden som påverkas av detta. Återkallelsen gäller alltså inga pjäxor som sålts i Europa även om dem faller inom ramen för tillverkningstiden eller har de kännetecken som pekar på recall. Så du kan lugnt åka i dina pjäxor :)

Mvh
Simon//Skistore

jaksu

Medlem
Jo, men det där svaret är bara BS. Pjäxorna sålda i Nordamerika kommer från samma fabrik och samma produktionbatch som pjäxorna sålda i Skistore (eller Alpint i mitt fall). Nu får man bara hoppas att våra "specific environmental conditions" är olika från konditionerna i Nordamerika 🤪

PrezSnow

Ny medlem
Så här beskrivs ju det möjliga problemet på Scarpa North America.
”It appears that under certain conditions, the boot shell may crack, which may render the boots unusable for skiing”
Gissningsvis är det mer drivet av produktlagstiftning än skidförhållandena.

Senast ändrad:

Rozzie

Medlem
Sådärja, då har mina Maestrale RS precis spruckit idag! Vänster pjäxa - Big crackers! Någon av er som gått vidare med reklamation av just denna modell i angiven batch? Innan jag såg er tråd om detta så läste jag precis Scarpas infogning recall i Nordamerika. Suck, jag som varit så nöjd!!

Bilagor

PrezSnow

Ny medlem
😢 Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan det skulle hända pjäxor även utanför Nordamerika. Mina är ff hela så jag har inte drivit på om några nya. Dessutom krävdes den en del tryckande för att de skulle passa. Ungefär hur många dagars åkning har du haft i pjucken?

jaksu

Medlem
Förstås händer det och har hänt redan tidigare utanför Nordamerika :D Det rapporerades ett antal fall tex på TGR för två år sedan när den uppgraderade modellen dök upp. Vi har bara sämre konsumentskydd i EU :confused:

Senast ändrad:

kurono

Aktiv medlem
Är väl mera att i Europa så ersätter dom först när dom gått sönder.
I USA är väl lagarna annorlunda o skulle nån göra illa sig när dem spricker så skulle det kunna leda till väldigt dyra rättegångskostnader för ansvar på flera håll.

Rozzie

Medlem
Ja, jag tänkte så också ang Nordamerika, där finns ju regler och klausuler det ena och detredje för och mot det mesta. Nu har jag mailat Scarpa EU om vad som hänt så får vi se om de hjälper till✊🏻 Behöver nya pjuck om 4v då det ska toppturas igen😬 Det får väl bli telisarna annars..

Skoggys

Ny medlem
Det verkar vara ett problem med konstruktionen, gäller hela modellen. Mina sprack idag också. Kommer kräva nya av Scarpa.
IMG_20200212_141631.jpg

tomatchili

Ny medlem
Det står ju på deras hemsida att de återkallas för att: "To prevent possible injuries and inconvenience to our customers" så customers utanför Nord Amerika gör det inte så mycket om de skadar sig p.g.a. Scarpas bristfälliga produkt. Jag kommer nog inte köpa scarpa igen, och försöka byta in mina Maestrale med detta produktionsdatum mot en leverantör som sätter kundernas, oavsett var det bor, säkerhet i högsätet.

tomatchili

Ny medlem
Funderar på att skriva detta på Scarpas norska facebook sida:

hej! Varför återkallar ni inte Maestrale även utanför nord armerika? Det står på er hemsida att de återkallas för att:
" Although no injuries have been reported, injuries could occur. The risk is that a skier using the recalled ski boots could suffer from frostbite or a fall if the ski boot shell cracked while in use. All falls pose the risk of injury and falls in extreme terrain pose the risk of serious injury or death. Therefore, the recalled products must not be used.".
Must not = Får inte. Allstå helt förbjudet att använda dessa i nord amerika, men i norge går det bra. Trots att det står risk of injury or death. Det är en dramatisk beskrivning av eventuella konsekvenser.
Jag har ett par oanvända Maestrale med detta tillverkningsdatum. Rekommerndera ni att jag börjar använda dem även på flerdagars turer, eller skall jag försöka då någon Nord Amerika resnär att ta med dem dit och få ett par nya?

Har nu skickat en fråga till norska scarpa. uppdatera här om/när jag får svar.

Senast ändrad:

tomatchili

Ny medlem
Jag har nu pratat med Scarpa i Norge: Om man har ett par skal som är återkallade i Nord Amerika så verkar det som man kan byta in dem i Norge (innan de går sönder) Man kan ju tycka att det samma borde gälla i Sverige. Det är nog bara att kontakta generalagenten, och höra hur man skall göra. Det är ju inte kul om de går sönder mitt ute på fjället t.e.x.

Skoggys

Ny medlem
Det är oerhört tråkigt när de går sönder ute på en flerdagarstur som precis hände mig. Jag har kontaktat Scarpa I Italien och de har bett mig att kontakta distributören i Sverige för att reklamera. Dom är ju yngre än 3 år så fabrikationsfel är ju solklart för just denna modell. Får hålla tummarna att de är behjälpliga.

Rozzie

Medlem
Jag fick mina reklamerade när jag kontaktade butiken som de är köpta i. Men Scarpa Europa går inte med på att byta hela paret utan har bytt underdelen på den trasiga pjäxan. Butiken har inget att säga till om, det är helt och hållet Scarpas beslut. Så nu har jag en gammal pjäxa och en halvny, väldigt skumt att de gör så. JAg löper ju fortfarande risk att den andra pjäxan kan spricka. Mest bara sugen på att göra mig av med dem men det lär ju inte vara någon som är jättesugen på att köpa dem :(

tomatchili

Ny medlem
Scarpa Norge (y)

Här är deras svar:
Hei, beklager sen tilbakemelding. Første produksjon gikk i hovedsak til Nord amerika og det er denne produksjonen det har vært noen feil på. Hvis det viser seg at du har av samme produksjon, sender du de hit for å få byttet bunndel. Du kan se inni skallet om du har fra denne produksjonen. I bunndelen ser du at det står sx eller dx og noen tall. Hvis det ikke er noen prikker under er de fra første prod. Da sender du de til oss

Rozzie

Medlem
Scarpa Norge (y)

Här är deras svar:
Hei, beklager sen tilbakemelding. Første produksjon gikk i hovedsak til Nord amerika og det er denne produksjonen det har vært noen feil på. Hvis det viser seg at du har av samme produksjon, sender du de hit for å få byttet bunndel. Du kan se inni skallet om du har fra denne produksjonen. I bunndelen ser du at det står sx eller dx og noen tall. Hvis det ikke er noen prikker under er de fra første prod. Da sender du de til oss

Då är det alltså så att de har en rutin för att byta underdelen (bunndelen). LIte märkligt förfarande ändå tycker jag, men det är bättre än inget.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp