ATK raider

• Trådstartare Trådstartare JTW
  • Start datum Start datum

JTW

Medlem
ATK raider
Ser at Down selger ATK med sine ski på presale, og hvis de har en god pris lurer jeg på om det er kan være aktuelt.
Hadde egentlig tenkt på G3 ion, men ATK kan også være aktuelt.

fransosen sa:
ATK raider 12: snorlätt och robust. Och då givetvis dyr. Mycket direkt känsla utan dämpning, men också bra kontakt med skidan i häldelen (köp till den extra hälplattan). Har inte fått den att lösa ut, på gott och på ont. Men konstruktionen ser ut som att den borde funka. Ska du tura en del och vill ha en robust och lätt setup så är det ett bra val.
[...]
Nästa år blir det antagligen Fritschi Vipec för mig på allroundskidorna och ett par ATK raider 12 (eller 14 om de går att få tag i) på lätta setupen.

@fransosen har du noe mer info å komme med når det gjelder ATK raider nå som du har hatt dem en stund?
Det er veldig lite info å finne på nett, så hvis du kan bidra med dine erfaringer er det topp :)

Er en kraftig kar som sluttet med techbindinger etter å ha kjørt i stykker et par dynafit vertikal for mange år siden, men håper nå at det har skjedd noe med techbindinger de siste årene

ATK raider
Ja, det paret med bindninger er kjørt på flere av SGNskis sine prototypeski, og kun på breiere ski. Så de er kjørt mye og hardt, og enn så lenge er de slarkfrie og fungerer helt topp.
Ingen av oss som har kjørt på dem veier mer enn 90 kg men de fleste har god fart og nøler ikke på å ta drop og slikt.
Får du en god pris så hadde jeg så absolutt satset på ATK Raider 12 over G3 Ion.

ATK raider
ATK er mer en direkt og lett topptursbindning, Vipec blir mer kjørerettet med bedre demping men dårligere gå-funksjon. ATK føles hakket mer solid konstruksjonsmessig.

ATK raider
Är det en ny platta under under hälen jag ser? Löser ju en del problem ändå...

fransosen sa:
ATK er mer en direkt og lett topptursbindning, Vipec blir mer kjørerettet med bedre demping men dårligere gå-funksjon. ATK føles hakket mer solid konstruksjonsmessig.
Varför mer kjörerettet? hur menar du? hur tänker du?

Senast ändrad:
ATK raider
Jo, jag tänker som så att Vipec har fjäder i häldelen så du får tight kontakt där och så löser den ut i sidled i frambindningen (som också ger en aning dämpning). Så den känns mer som en alpin bindning än ATK som är mer en traditionell om än kraftig rando-bindning.
Plattan är guld värd, stor skillnad i kontakt med skidan när man har den. Säljes dessutom separat så du kan kombinera den med Dynafit utan stopper.

Senast ändrad:
ATK raider
fransosen sa:
Jo, jag tänker som så att Vipec har fjäder i häldelen så du får tight kontakt där och så löser den ut i sidled i frambindningen (som också ger en aning dämpning). Så den känns mer som en alpin bindning än ATK som är mer en traditionell om än kraftig rando-bindning.
Plattan är guld värd, stor skillnad i kontakt med skidan när man har den. Säljes dessutom separat så du kan kombinera den med Dynafit utan stopper.
Men ATK har ju någon sorts ställskruv fram också, hur fungerar den då?
Och kan inte hälplattan verka bra nog i tight kontakt? är inte så pepp på plastbindningar... tycker många nya techbindningar faller sönder som korthus och köper jag något nytt blir det med din över 12....

ATK raider
Nja, är inte så mycket att justera fram på ATK, och den löser inte ut i sidled. Den löser ut i sidled i hälen och upp i tådelen, och det har varit förutsägbart tycker jag. Jag har inte haft några tjuvutlösningar.
Men vill du ha solida bra techbindningar så är ATK Free raider ett bra val (ut i från det som jag har upplevt). Det andra valet som jag skulle satsat på är SkiTrab TR2, men det ger ju lite mer jobb med att antingen köpa nya pjux eller modda de du har.

ATK raider
Det er en bra gjennomgang av techbindinger for freeride i siste fri flyt, raider 14, vipec, Beast 14, radical 2, kingpin, ion.

Verdt å merke seg at det kommer en ny hælkloss neste år, som ikke skal påvirke din-verdien i hælen. Har ikke sett den, men ser for meg en slags afd i aluminium med fjærbelastet glideplate. Så vidt jeg forstår av italiensk og Google translate er den integrert i bakplata på raider 14.

Se skiforum.it for mer detaljer, er en 9 sider lang tråd om atk det under "Materiali ed attrezzatura Freeski".

Senast ändrad:
ATK raider
Detta är från hemsidan nu...
FR14.jpg

Senast ändrad:
ATK raider
Jag har ett par ATK SLR Worldcup till några lätta skidor, som sagt mer tävling/träning, men vad man noterar väldigt tydligt på dessa är att bak-pinnarna (de man sätter in i pjäxan) nöts väldigt "mycket/fort", gentemot mina vanliga Dynafit-bindingar vid vanlig touring (som jag använder betydligt mer).

Frågan jag har är helt enkelt om dessa pinnar är annorlunda på Raider bindningen? Nyfiken?

/Christian

ATK raider
LawndartGustav sa:
@SiSt
Har du någon mounting template till dom?
eller bild på hålbild med mått eller jämförelse med något annat?
Har ikke, men kan helt sikkert få tak i noe. Eventuelt kan jeg lage en mal når jeg får mine i posten. Har bare brukt demobindingen, men den har en annen hæl.

Atk opererer i metriske enheter, og stort sett hele cm, så det er enkelt å måle og lage malen selv.

ATK raider
enda problemet jag kan se med den mallen är väl BSL, men enligt folk på tgr så ska väl dom 4 inre skruvarna på tådelen vara samma som dynafit.

så kanske kunna montera tådel med hjälp av dynafit, sen häldel efter pjäxa ?

Senast ändrad:
ATK raider
Har en zipfil med bindningsmallar till alla vettiga bindningar förutom guardian ;)
Hur kan man lägga upp den?

Är ju märken för var tå pins på tå är och var hälen slutar så bara att mäta och tejpa fast den antar jag...

Senast ändrad:
ATK raider
Drar upp den här äldre tråden för en fråga angånde ATK Raider 12 eller inte.

Står i valet och kvalet mellan raider 12 eller nya Salomon MTN. Vad jag vet så är det endast dessa två som verkar ha det jag eftersöker:
-Bromsar
-Vikt under 400g/styck
-Rejäl justerbara så man kan ha olika pjäxor
-"DIN" upp till 12 eller mer

Just nu lutar det åt ATK då jag annars måste vänta till årsskiftet innan jag kan få tag i salomons bindning. Finns det något negativt (förutom det något högre priser) med ATK Raider 12?

ATK raider
eriC1 sa:
Drar upp den här äldre tråden för en fråga angånde ATK Raider 12 eller inte.

Står i valet och kvalet mellan raider 12 eller nya Salomon MTN. Vad jag vet så är det endast dessa två som verkar ha det jag eftersöker:
-Bromsar
-Vikt under 400g/styck
-Rejäl justerbara så man kan ha olika pjäxor
-"DIN" upp till 12 eller mer

Just nu lutar det åt ATK då jag annars måste vänta till årsskiftet innan jag kan få tag i salomons bindning. Finns det något negativt (förutom det något högre priser) med ATK Raider 12?
AFDn får köpas till på 12an, också något vekare bottenplattan i tån på den. Oklart om det sistnämnda är någon större last och det finns säkert fler skillnader men jag har inte hunnit skruva isär några än. Varför behöver du vänta till årsskiftet på Salomon?

ATK raider
Kan iaf säga att jag inte haft några problem alls med mina raider 14 på två säsonger, dock inte kört dom på någon inboundsskida heller.

Senast ändrad:
ATK raider
Enligt UPS befinner sig mina nya Freeraider 14 2.0 i Danmark, sen i fredags... Borde dyka upp i början av nästa vecka. Borde jag ha beställt med några reservdelar? (chrtur).
Nu måste jag bara hitta ett par skidor...

Tillbaka
Topp