1,80/80kg, vältränad här. Kör på 183cm 2013-modell, kan vara att de ändrat någonting sen dess. 190-modellen ska tydligen vara rätt annorlunda om jag läst rätt någonstans, lite oklart.
Den beter sig ungefär som man kan tänka sig att en skida på 123mm-midja gör - självklart mer jobb att ta sig från kant till kant, en del fladder från rockern i högre hastigheter men inte något jättedramatiskt.
Fungerar absolut att åka på och lägga ut i längre svängar, men som sagt en del jobb att lägga på kortare. Dock rätt så mjuk, så går att få ut rätt mycket sväng på den utan att dö av utmattning.
Jag skulle säga att det är en väldigt rolig skida, men som självklart gör sig bäst utanför pisten. Duger väldigt bra till några varv i storsväng då och då, men jag tar hellre mina 100mm ifall jag visste att det inte ska åkas i lössnö under dagen. Är däremot guld att dra igenom uppkörd skräpsnö, tänk efter kl16 en torsdag under sportloven.
Sammanfattningsvis: jättekul skida, men inte speciellt lättkörd på hårt underlag. Men skitrolig att sladda runt på i alla olika sorters snö och min absoluta favoritskida till ordentlig lössnö-åkning.
Inte åkt Atris, men kan tänka mig att den är lite styvare och lite mindre "jib" så att säga.
Edit. Googlade nu och hade blandat ihop Atris med Nocta. På 108mm så är ju Atris och BentChetlers väldigt olika skidor där det nog ska till mycket innan Atris körs sämre i hårdpackat än BentChetlers gör(som också brukar nämnas bland de mjukare puderskidorna).
Hittade
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2016-2017-black-crows-atris/3 , kanske kan vara kul läsning?