Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Atomic Redster s9 vs. Völkl Racetiger SL13
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1094854" data-attributes="member: 138834"><p>Ber om ursäkt. Alla modellnamnen snurrar runt i huvudet på mig. Det var Atomic Redster S9 , som jag informerades om att de hade en svag tip rocker. Så är det tydligen inte.</p><p></p><p>Innan ni läser vidare, så tänk på att detta skrivs av en självlärd skidåkare:</p><p></p><p>När jag åkte på en relativt hård men uppkörd pist på mitt Head-vis, dvs. med att initiera sväng med ett tydligt tryck på brättet, så tyckte jag att framänden på S9 flexade. Till att börja med kändes det ovant men det fungerade, tills jag märkte att bakänden släppte. Då blev jag fundersam: Är det en tip rocker som ger detta för mig så ovana beteende. Ändrade jag så att jag stod mer neutralt på skidan, så kändes det lite bättre men inte kan jag åka på skidor som saknar brättstyvhet!?!?!? Jag provade så Racetiger SL och då kändes det bättre, trots att den har tip rocker. I en förlängning: Jag har idéer om hur skidornas brättar skall fungera för att jag skall lita på dem. Allt börjar ju där framme: Skall jag trycka fast (is) eller trycka igenom (snövall) eller glida över (puckel)? Sedan får man fixa resten efterhand som det kommer.</p><p></p><p>Jag skall försöka få tag på ett par X9.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1094854, member: 138834"] Ber om ursäkt. Alla modellnamnen snurrar runt i huvudet på mig. Det var Atomic Redster S9 , som jag informerades om att de hade en svag tip rocker. Så är det tydligen inte. Innan ni läser vidare, så tänk på att detta skrivs av en självlärd skidåkare: När jag åkte på en relativt hård men uppkörd pist på mitt Head-vis, dvs. med att initiera sväng med ett tydligt tryck på brättet, så tyckte jag att framänden på S9 flexade. Till att börja med kändes det ovant men det fungerade, tills jag märkte att bakänden släppte. Då blev jag fundersam: Är det en tip rocker som ger detta för mig så ovana beteende. Ändrade jag så att jag stod mer neutralt på skidan, så kändes det lite bättre men inte kan jag åka på skidor som saknar brättstyvhet!?!?!? Jag provade så Racetiger SL och då kändes det bättre, trots att den har tip rocker. I en förlängning: Jag har idéer om hur skidornas brättar skall fungera för att jag skall lita på dem. Allt börjar ju där framme: Skall jag trycka fast (is) eller trycka igenom (snövall) eller glida över (puckel)? Sedan får man fixa resten efterhand som det kommer. Jag skall försöka få tag på ett par X9. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Atomic Redster s9 vs. Völkl Racetiger SL13
Tillbaka
Topp