Atomic Redster s9 vs. Völkl Racetiger SL13

allan_sladd

Medlem
Inför min resa till Kitzbühel.
I år tänker jag hyra skidor istället för att ta med mina egna Head slalom-dam-race-skidor. Inför resan har jag testat:
Rossignol Hero Elite HP 171cm
Rossignol Hero ST 167cm
Atomic Redster S9 165cm
Völkl Racetiger SL 13 165cm

Visserligen har jag en alldeles egen amatörmässiga åsikt om skidorna men skulle vilka ha även andras åsikter. Vad tycker ni? Vilka ligger närmast en race-skida att åka friåkning i pist med?

Senast ändrad:
Jag har bara kört Völkl Racetiger SL av de skidor du nämner. Som i princip alla premium Völkl tycker jag det är en riktigt bra skida. Kan inte bli fel! :-)

Däremot tycker jag du ska testa en skida med lite längre radie ... en SL-modell är ju alltid kul någon (några) timme i fin pist men blir lätt jobbigt om det ska köras stora fallhöjder och speciellt i kombination med uppkörd pist.

Völkl Racetiger GS är en riktigt trevlig pist friåkningsskida, exakt, snabb kant till kant, går att pressa till kortare svängare, behagligare i större svängar och hänger med längre när det börjar bli uppkört.

Sedan har vi en "Xrossskida" som Atomic Redster X9. Går som på räls i både kort och längre svängar! :-)

Personligen skulle jag dock gå snäppet bredare om jag bara skulle köra en skida ... Völkl RTM 86 är en grym skida som håller i allt från stenhård morgonpist till uppkörd eftermiddagspuckel. Fixar även lättare offpist utan problem.

/MM

Av någon anledning hamnar jag på utpräglade slalomskidor, när jag provåker skidor. Visst, mina Head dam-race-skidor blev lite jobbiga vid åkning på/i kall glaciärsnö (i Sölden) men ändock fick jag ut mer av en alpvecka på dessa än på mina R17.9 Fischer Superior (i Serfaus).
Så till min analys:
Rossignol Hero Elite HP: Kändes mjuka. Jag hade en tendens till att fastna med skidans brättar.
Rossignol Hero ST: Också mjuka!?
Atomic Redster S9: Första intrycket var att de kändes lätta och följsamma men när jag tryckte ner framändarna, så släppte det bak. Dvs. för mjuka?
Völkl Racetiger SL 13: Tip rocker men trots detta så kändes de trygga. De stod emot all kraft jag kunde åstadkomma utan att vika ner sig. = Nästan i klass med mina Head dam-race-skidor, som aldrig överraskat mig. Det är hela tiden jag som är den svagare länken, när jag åker på dem.

Alltså: Jag tror att jag sätter stort värde på att skidorna skall vara så styva att de står emot allt vad jag kan åstadkomma. Jag avstår då från att de skall vara vilsamma att äta höjdmetrar med.

Är det nu någon som har något negativt att säga om Völkl Racetiger SL?

Senast ändrad:
allan_sladd sa:
Av någon anledning hamnar jag på utpräglade slalomskidor, när jag provåker skidor. Visst, mina Head dam-race-skidor blev lite jobbiga vid åkning på/i kall glaciärsnö (i Sölden) men ändock fick jag ut mer av en alpvecka på dessa än på mina R17.9 Fischer Superior (i Serfaus).
Så till min analys:
Rossignol Hero Elite HP: Kändes mjuka. Jag hade en tendens till att fastna med skidans brättar.
Rossignol Hero ST: Också mjuka!?
Atomic Redster S9: Första intrycket var att de kändes lätta och följsamma men när jag tryckte ner framändarna, så släppte det bak. Dvs. för mjuka?
Völkl Racetiger SL 13: Tip rocker men trots detta så kändes de trygga. De stod emot all kraft jag kunde åstadkomma utan att vika ner sig. = Nästan i klass med mina Head dam-race-skidor, som aldrig överraskat mig. Det är hela tiden jag som är den svagare länken, när jag åker på dem.

Alltså: Jag tror att jag sätter stort värde på att skidorna skall vara så styva att de står emot allt vad jag kan åstadkomma. Jag avstår då från att de skall vara vilsamma att äta höjdmetrar med.

Är det nu någon som har något negativt att säga om Völkl Racetiger SL?
Den är för smal.

@allan_sladd
Tip rockern som är låg och kort gör skidan lite mer följsam på ojämnt underlag och svängen blir något lättar att initiera. Enda nackdelen är att skidan kan bli något mer nervös "flata", men ett par SL ska ju köras på kant! :-) Jag är övertygad om att Völkl Racetiger SL är en av de bästa friåknings SL- skidorna och att det inte finns några direkt brister om man jämför med liknande modeller hos andra fabrikat (men jag kan ju ha fel ...). Hur tänker du i längd? Din damskidor är väl antagligen 155 cm, eller?

/MM

Mountain_Man sa:
@allan_sladd
Hur tänker du i längd? Din damskidor är väl antagligen 155 cm, eller?

/MM
Jo, jag åker på 156cm och vill gå upp till 165cm.
Jag kan också nämna att anledningen till att jag började med att prova Rossignol Hero Elite HP R14 171cm var att jag vile försöka komma överens med en lite längre skida med större radie. Den hade dock inte titanal utan kolfiber i sig. Men som sagt, när jag körde i de 15-20 cm snö som fallit under natten, så fungerade det inte med brättarna.

I största allmänhet:
Efter att i många år ha åkt på R18-skidor med längd 175-184cm och midja på 66-75cm, så har jag återgått till mer renodlade slalomskidor. Nu tycker jag att de svänger lite väl mycket, så jag har börjat söka bra skidor i tomrummet mellan slalom och storslalom, dvs. med radie: 14-15m.

Inför Kitzbühel:
Min idé: Jag skall inte ställa till för mig genom att acceptera några menlösa sladderskidor, som bara fungerar när jag står snällt mitt på skidan och smöråker nerför en nypistad slänt. Nej, skidan skall tåla mina 71 kg både i framvikt och i bakvikt, så beroende på snöförhållanden och trängsel i backarna väljer jag om möjligt något av följande Völkl-alternativ: Racetiger SL alt. GS eller kanske RTM84.

Mountain_Man sa:
@allan_sladd
Tip rockern som är låg och kort gör skidan lite mer följsam på ojämnt underlag och svängen blir något lättar att initiera. Enda nackdelen är att skidan kan bli något mer nervös "flata", men ett par SL ska ju köras på kant! :-)
/MM
Ja, för några år sedan blev jag imponerad av Rossignol Hero ST. De var ju så snälla i uppkörd snö! Sedan upptäckte jag att de inte var lika bra vid övrig piståkning. Jag testade vidare och hamnade allt närmare rena slalom-race-skidor för att till sist köpa Head Rebels I.SL RD, som jag alltid vet var jag har. De överraskar mig aldrig.
Völkl Racetiger SL har också tip rocker, vilket gjorde mig lite betänksam men jag tyckte det fungerade bra för mig ändå, även på "platten".

allan_sladd sa:
[Völkl Racetiger SL har också tip rocker, vilket gjorde mig lite betänksam men jag tyckte det fungerade bra för mig ändå, även på "platten".
Fel av mig: Racetiger SL har visst ingen tip rocker.
Kan Atomic Redster X9 vara ett alternativ till Redster S9 om man vill ha åtminstone samma styvhet men lite större svängradie? Någon som har en åsikt?

Mountain_Man sa:
Ber om ursäkt. Alla modellnamnen snurrar runt i huvudet på mig. Det var Atomic Redster S9 , som jag informerades om att de hade en svag tip rocker. Så är det tydligen inte.

Innan ni läser vidare, så tänk på att detta skrivs av en självlärd skidåkare:

När jag åkte på en relativt hård men uppkörd pist på mitt Head-vis, dvs. med att initiera sväng med ett tydligt tryck på brättet, så tyckte jag att framänden på S9 flexade. Till att börja med kändes det ovant men det fungerade, tills jag märkte att bakänden släppte. Då blev jag fundersam: Är det en tip rocker som ger detta för mig så ovana beteende. Ändrade jag så att jag stod mer neutralt på skidan, så kändes det lite bättre men inte kan jag åka på skidor som saknar brättstyvhet!?!?!? Jag provade så Racetiger SL och då kändes det bättre, trots att den har tip rocker. I en förlängning: Jag har idéer om hur skidornas brättar skall fungera för att jag skall lita på dem. Allt börjar ju där framme: Skall jag trycka fast (is) eller trycka igenom (snövall) eller glida över (puckel)? Sedan får man fixa resten efterhand som det kommer.

Jag skall försöka få tag på ett par X9.

Senast ändrad:
Jag väcker upp tråden, dock med en annan infallsvinkel.
Nu är jag i Österrike och åker på hyrskidor. Jag tilldelades ett par Rossignol Experience 77. Jag har åkt och varit missnöjd och analyserat och funderat. När jag avlastar en kantställd ytterskida, så far den iväg utåt. Det frestar på knäet.
Det kan mycket väl vara min dåliga skidteknik eller min oförmåga att åka in mig på skidorna men jag tror att orsaken ligger i att skidan är mjuk samtidigt som den har tip rocker. När jag belastar skidan så lyfter tip rockern skidspetsen upp ur snön. Ligger jag på sväng belastar jag mycket, dvs. böjer mycket. Så avlastar jag och vips så får dyker skidspetsen ner i snön och rycker iväg skidan.
Jag har nu bytt till Rossignol Hero Master ST och hoppas kunna åka bättre.
Min fråga: Är jag ensam om att tro sig ha ovanstående problem med tip rocker?

Testade i veckan ett par helt nya Atomic Redster G7 storslalomskida. Extremt pigga och kvicka skidor även i kortsväng. Kör själv Head supershape speed. Inte lika explosive men lite tryggare och enklare att köra!

Tillbaka
Topp