Völkl Racetiger SC eller...

JockeSki

Medlem
Jaha, då börjar beslutsångesten krypa på :)

Behöver nya pistskidor och har lite svårt att bestämma mig.

Vi börjar väl med det obligatoriska:
- Nuvarande skidor: Fischer Race SC, 170cm, 13m radie (Marker Comp 18)
- Vikt: 74kg
- Längd: 186cm
- Åkstil: Med kraft... men rätt klena ben :)
- Erfarenhet: Examinerad skidlärare med tidigare 100-120 skiddagar/år men ca. 5-7 dagar/år senaste 3-4 åren dock kommer det bli ca. 20 dagar i år, kanske mer.

Är lite sugen på liknande skida som jag har nu (men hårdare då min nuvarande är HELT slut). Kan tänka mig att gå upp något i radie, dock inte över 16,* meter.

Hade typ bestämt mig för Völkl Racetiger SC, 170cm, 14,8m men jag hatar klena bindningar och på dem är det sånt jävla railsystem. Är ändå lite sugen på dem men vet att jag kommer känna mig osäker med din 12-bindningen och inte våga ösa på fullt.

Vad är nu alternativen? Är lite rädd att köpa grisen i säcken. Har mest åkt Fischer och Völkl innan. Är allergisk mot runga skidor typ Atomic. Kan tänka mig Salomon och Rossignol. Ev. kanske Elan (men hittade ingen med bra spec, bara får liten radie eller för stor). Ev. också Dynastar eller Nordica.

Ett plus (men ej måste) är om jag kan köra med min gamla Marker Comp 18 bindning. Dock om någon skida är helt outstanding så kan jag kanske tumma lite på det kravet.

Några tips?
- Völkl Racetiger SC?
- Völkl Racetiger RC? (samma issue med bindningarna)
- Fischer RC 4 Worldcup RC Pro (men vore kul att testa ett annat märke eftersom jag haft Fischer senaste 7 åren. Och gillar verkligen inte Fischers klumpiga bindningar. Men kan montera på min gamla)
- Fischer RC4 WC RC C-Line (lite saftigt pris och kommer störa mig på det där jävla hålet i spetsen :p )
- Dynastar Omeglass Slalom
- Head Supershape Speed + SW (lite rädd att en SW-skida blir för hård när man hamnar i puckeln eller bara är lite söndagsseg)
- Förslag?

Hmm... blev ett lite ogenomtänk inlägg. Kanske får komplettera detta inlägg imorgon.

Give me your opinions!

Senast ändrad:
Jasså, är det sant? Vad exakt heter den 16-bindningen? Hur ser det ut? Kan man köpa skidorna med railsystemet och sen skruva bort bindningarna och sätta dit andra Marker med samma hålmall?

En fråga till, varför finns Racetiger-skidorna i längderna 160, 165, 170, 175 osv OCH på vissa ställen i längderna 168, 173, 178 osv? Skumt.

Står nog och väljer mellan Racetiger SC och RC nu. Är lite sugen på RC'n men samtidigt kommer det mest bli åkning i Sverige i vinter där backarna är korta och jag älskar ju egentligen draget i mina nuvarande SC-skidor.

Är inte helt säker men harför mej att på racetigern heter bindningen R Motion! finns som 12,14 och 16! visst det är ett railsystem mennog bland de bästa! annars får du gå upp på WC skidan och köra en pistonplatta för att ha dina comp 18!

De skidor som jag har är en Racetiger GS 175 cm långa radie 17,5
Bindningen heter Motion 16
Nej de går inte att plocka bort och skruva dit som vanligt

Hmmm.. jävla knepigt det här :)

Ser sMotion och rMotion likadant ut? Antar att den ena är standardutförande och den andra race. Kan man sätta på en rMotion på en Racetiger? Ser ut som det på denna bild http://www.alpinsport-steindl.de/ebaybilder/7181_voelkl racetiger Speedwall GS 2011/101_1834.JPG (de gul-svarta i mitten med vit-röd racebindning)

Är inte sugen på en Speedwall (finns knappt att få tag på ens). Verkar som jag i värsta fall får köra på en Racetiger med 12-bindning och hoppas på det bästa.

ALPINBUTIK: Är du säker på att det inte är en Speedwall du har? Är det en vanlig butiks-Racetiger? Finns det en gud så har Marker/Völkl gjort att sMotion och rMotion fungerar ihop men det är nog för mycket att hoppas på.

Senast ändrad:
Hej
Alla Racetiger är speedwall vad jag kan se i katalogen , även min
Bindningen är r Motion
Radie 170 cm Racetiger speedwall sl 14.0
Radie 170 cm Racetiger Speedwall gs 17.4

ELLER Fischer Progressor 9(!?)

Som du vet Jocke så tittar även jag på Racetiger (efter rekommendation av dig ;) Men nu tittar jag även på Fischer Progressor 9 (http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1669/2/1/5/446/6/4/8/123). Någon som har någon synpunkt om dessa skidor, skulle dom kunna vara jämförbara med racetiger?

Jag är enbart ute efter en mer avancerad pistskida som mestadels kommer användas i sverige. Skulle väl beskriva min åkning som hög medel/avancerad, 172 lång, 68kg.

//Sebb

Du får nog titta på Progressor 10
Här pratar vi toppmodeller

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp