N+1 efter en uppenbarelse. Eller egentligen N-1+2?

• Trådstartare Trådstartare H..
  • Start datum Start datum

H..

Medlem
Har levt ett lyckligt liv som idioten som är för dum för att förstå hur dum man själv är i många år.

Efter att ha tragglat runt på slumpartade hyrskidor köpte jag för sådär 5 år sedan ett par begagnade K2 amp rictor 90 XTi (177 cm) som jag tyckte var svinbra. Åker blandat, mest i pist men gör gärna någon avstickare i offpisten när snön är bra. Och är den riktigt bra spenderar jag gärna hela dagen i lössnön. Men det är ju sällan snön är bra så för det mesta är det pist. Gillar fart men med småbarn är backarna oftast inte så långa ens när man hinner klämma in några åk i fri fart.

En tanke började gnaga - kanske skulle det vara kul med ett par renodlade pistskidor också? Min fru har väl känt ungefär samma sak. Hon som fick ett par finfina Völkl Secret 92 (163 cm) för ett par år sedan. Så nu fick hon ett par Völkl Racetiger SL (160 cm) med 12 m radie av mig i present. I helgen var vi på lokala kullen för att rasta barnen och testa skidorna. Och jag kunde ju inte låta bli att testa hennes nya racetiger.

Plötsligt var det som att allt föll på plats. WOW. Vilken jäkla grej. Är det så här det ska vara att svänga i pist?! Jag var såld efter första åket. N+1, dvs köp ett par likadana, kändes givet. Men sen av bara farten så testade jag hennes Völkl Secret också. De är 164 cm långa och jag är 174 cm så även om de är lite korta så är det ingen katastrof. Men jäklar. Även de var ju som rena drömmen i pisten jämfört med mina gamla K2. Och jag antar att de är minst lika bra offpist också, iaf i motsvarande längd som mina.

Så nu infinner sig en hel radda frågor som jag hoppas kunna få svar på. Min tanke är att framöver äga två par skidor, ett par renodlade pistskidor och ett par "All mountain" med fasta bindningar. Jag tänker spontant att det finns ett mervärde i att skidorna skiljer sig från varandra även om båda ska funka i pisten. DVS, jag ser gärna att även längd och radie skiljer, utöver bredd.

Vad behöver jag hjälp med då?
1. Alternativ till Völkl Racetiger SL 160. Vilka mer presterar som denna?
2. Varför gillar jag inte längre mina K2? Är det mig det är fel på? Skidorna som bara behöver en kantslip? Min frus Secret 92 var ju märkbart bättre att svänga med. Är det bara 2 m skillnad i radie och 14 cm kortare skidor som gör den skillnaden eller är det något annat?
3. Om det nu är så att jag ska ha något annat än mina K2. Vad ska jag titta på då? Det enkla svaret är väl Völkl Mantra då det är nästan samma skida som Secret 92 men i "herrstorlek". Men vilka andra?

Senast ändrad:
På 2. kan man väl säga att det kanske kunde hjälpa med en kantslip om du inte slipat dem nyligen. Men faktum kvarstår nog att det har hänt en del sen dina K2 släpptes, och känns ju tryggt att det går att känna skillnaden. Mycket mer än bara radie och längd som spelar in, både sånt som syns utanpå och hur de är byggda inuti.

Välkommen till ditt nya liv! 😉 Efter några sådana upplevelser, varför inte försöka få till några fler test innan du bestämmer dig? Tycke och smak spelar stor roll. Bygg upp egen en liten erfarenhetsbank. Alternativ är att hyra och testa, köpa begagnat och sälja om det inte stämmer. Att köpa nya skidor som man aldrig provat är ju litet som ”Gift vid första ögonkastet”.

Edit: Ett alternativ på fråga 3 kan vara Völkl Kendo. Som jag tror byter namn och i viss mån konstruktion inför nästa säsong. Kanske litet mindre lokomotiv-typ än Mantra. Men det finns hur mycket som helst i den kategorin.
Först måste du bestämma dig för om du vill renodla pistegensksperna eller inte.

Senast ändrad:
Det är fantastisk roligt att åka i pist med några Völkl Racetiger. Så kul att det gör det värt att åka till den lokala kullen med begränsad fallhöjd. Det är inte alls lika kul med breda skidor med stor radie på såna ställen anser jag.

Jag hade nog inte dömt ut att bara ha ett par skidor, än. Du borde nog testa lite andra skidor först.

Största skillnaden mellan dina K2 och Secret 92 an borde vara torsionsstyvhet. Secret 92 är rejält styva mot torsion som ger fin kantgrepp.
Jag hade nog först testat andra skidor med liknande egenskaper och ser om du gillar de och om du kanske kan hittar nåt som passar det mesta. Enforcer serien har tex hög torsionsstyvhet och är lite likt secret mht detta. Även Mindbender 99Ti är lite så. Med såna skidor kommer du får ungefär samma känsla som med secret 92an, skulle jag gissa. Och tex Enforcern 104 eller 94 kan du åker med i pist och i de flesta offpist förhållanden. Sätt på en fin hybridbindning (Duke PT, Shift, Tecton) och du har en set up som klarar det mesta men behöver inte släppa runt en massa prylar och råkar inte ut för att har fel skidor på dig när du ser det där åket med lössnö från liften....

Med detta sagt borde du kanske testa flera av de typiska "en skida för allt" kandidaterna. Utöver Enforcern (där du kan välja lite olika bredder) och mindbendern ska väl Rustlern nämnas, och även Bonafide, som är lite mera åt pisthållet. Blizzard skidorna är lite mjukare, men dämpat och lung, med finfin kantgrepp. Sen finns det flera såna skidor, trex BC Navis kan nästan allt, tycker jag. Även om den inte kändes rätt för mig, men det är ju lite personlig. Därt har du sen ett set up som funkar även om det inte är nypistat längre....

När du sen har hittat ett par skidor som klarar allt du åker när du åker på större berg, säg alperna eller åre, köper du dig ett par beggade SL skidor för hemmabacken. (Antar att du bor som de flesta, dvs hemmabacken är nån liten kulle). Visst, i hammerby eller Ulricehamn är SL skidor roligare än 100 mm AM skidor. Men typ bara där.

Senast ändrad:
Tack för input, får nog skolka lite och googla skidor på jobbet idag...

Bor i norra Stockholm, så hemmaåken är mycket riktigt kullar av typen Väsjöbacken. Skidresorna brukar sällan ta oss längre än Härjedalen eller Dalarna.

Det kändes lite som att konsensus här var att fokusera på att byta ut K2orna? Intressant. Min tanke var annars typ det motsatta - slipa kanterna och låt dem vara kvar ett tag till och leta upp ett par riktigt vassa pistskidor istället.

Kanske ska utveckla varför jag ser poänger med ett par slalomskidor.
Vi har barn som är 5 och 8. De åker bra, lillasyster börjar åka på skär och drar ifrån storasyrran i röda backar men det är ändå ingen raketfart. Och eftersom de åker så pass bra så har åkningen allt mer blivit gemensamma familjeåk nerför samma backar, men där jag släpper iväg barnen lite i förväg och sen jagar ikapp dem. Med ett par lokomotivlagg hinner man knappt nå styrfart innan det är dags att bromsa. Ibland delar vi upp oss och man hinner klämma in två-tre åk i bästa närmaste nedfart. För dessa dagar tror jag att ett par slalomskidor med kort radie kan vara riktigt kul och markant öka kvalitén på min egen åkning som annars lätt mest blir nåt sorts barnvakt på hasplåtar.

Möjligheterna för tester är begränsade, skulle behöva ett par extra dagar per vecka för att hinna med allt. Så jag går mer på chans och tänkte köpa något begagnat.

En variant jag tittar på är att övertyga min fru om att hennes Racetiger är lite för långa och framför allt för fula* för henne och istället köpa typ dessa: Atomic redster S7...

*gula

Med ett par lokomotivlagg hinner man knappt nå styrfart innan det är dags att bromsa. Ibland delar vi upp oss och man hinner klämma in två-tre åk i bästa närmaste nedfart. För dessa dagar tror jag att ett par slalomskidor med kort radie kan vara riktigt kul och markant öka kvalitén på min egen åkning som annars lätt mest blir nåt sorts barnvakt på hasplåtar.

Där finns ju en liten "ny" nisch sedan några år som kan vara kul att prova, med skidor som Line Blade, Black Crows Mirus Cor och nu nya Formula från svenska Extrem. Finns flera trådar om dessa bl.a. här på Freeride, går att söka upp. Pistskidor med kort radie som är bredare, mjukare, litet mindre krävande och gjorda för maximalt rolig åkning.
Denna typ har inte riktigt blivit storsäljare än och men utan att ha provåkt själv så tycker jag de låter intressanta. Nackdelar är väl att de har lägre "maxfart" och isgrepp än rena premium pistskidor men bredd och mindre styvhet ger ju också fördelar. t ex när pisterna är uppkörda och mjuka och det är de ju ofta, och de har nog bättre låg/medelfartsegenskaper vilket kan passa oss pappor etc
Om man får tag i ett par men sedan inte gillar dem så tror jag att andrahandsvärdet är bra. Man ser t ex här på Freeride "önskas köpa" Line Blade eller Mirus Cor (just nu 2+2 sådana annonser aktiva här).

Där finns ju en liten "ny" nisch sedan några år som kan vara kul att prova, med skidor som Line Blade, Black Crows Mirus Cor och nu nya Formula från svenska Extrem. Finns flera trådar om dessa bl.a. här på Freeride, går att söka upp. Pistskidor med kort radie som är bredare, mjukare, litet mindre krävande och gjorda för maximalt rolig åkning.
Denna typ har inte riktigt blivit storsäljare än och men utan att ha provåkt själv så tycker jag de låter intressanta. Nackdelar är väl att de har lägre "maxfart" och isgrepp än rena premium pistskidor men bredd och mindre styvhet ger ju också fördelar. t ex när pisterna är uppkörda och mjuka och det är de ju ofta, och de har nog bättre låg/medelfartsegenskaper vilket kan passa oss pappor etc
Om man får tag i ett par men sedan inte gillar dem så tror jag att andrahandsvärdet är bra. Man ser t ex här på Freeride "önskas köpa" Line Blade eller Mirus Cor (just nu 2+2 sådana annonser aktiva här).
Riktigt bra poäng där. Mirrus cor och co kan vara en riktigt bra "familjskida". Svinroliga i pist,men funkar bra i skog och lite lösare snö. Lekfulla för pistkanten också.
Själv ogillar jag skidor som är allt för ensidiga. SL skidor är kul för hemmamatchen. Men sälen/stöten/idre/Härjedalen har fin skogsnäringen. Det vill man inte göra med ett par sl skidor. Men med såna nya udda skidor är det kul. Svårt att få tag i några bara...

Snödjup

Tillbaka
Topp