Stöckli lasert wrt vs Völkl Racetiger SL

lmk30

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera pistskidorna i samlingen och är lite sugen på någon av ovanstående. Har idag Racetiger SC som jag inte är nöjd med, blev ett snabbt köp pga orsaker utan föregående test men skidan är för mjuk. Kör således mest på Kenja 88 som jag gillar, går bra i GS sväng på skär även sent på em men på förekommen anledning inte så rapp i kortsväng.
Vill ha en "teknikskida" med lite kortare radie men som ändå funkar i lite större sväng när tillfälle ges. Åker själv aggressivt med hög fart, hyfsat bra tekniskt. Är dock inte speciellt tung (56kg).
Vilken av ovanstående skulle ni rekommendera? Eller något annat förslag i samma vibe?

Jag körde på Racetigern årsmodell -23, 165 cm, (med nya tippen) en säsong. Mest för att ha en kul skida i korta och branta hemmabacken som komplement till mina Stöckli Laser SX. Kom verkligen till sin rätt där med sin korta radie, 12 m, bra grepp på hårt underlag och kick ur sväng. Blev i min smak dock lite tradigt med den korta radien, speciellt efter att ha haft med dom till fjällen ett par omgångar, så jag sålde dom efter säsongen. Kanske skulle behållit dom om gått för 170:an med nån meters extra radie. Som ersättning blev det ett par Head Rebels E-Race i 170 cm med radie 14,8.
Har en kompis med Stöckli WRT 172 cm (r=14,8) som jag testat några ggr, ganska lika mina Head i radie och karaktär, men med den där unika Stöckli-kvaliteten som ger lite mer dynamik och kick. Men alltså till nästan dubbla priset mot mina Head.
Med de preferenser du nämner så skulle jag gå för Stöckli WRT.

Slänger även in Stöckli Laser SC WC. Kan den vara något månne givet ovan?

Slänger även in Stöckli Laser SC WC. Kan den vara något månne givet ovan?
Har inte åkt den, men kanske en kortare variant av SX? Lite bredare under foten än WRT, en allrounder med mer av den kvickare känslan i Racetigern och med längre radie, typ 14 m i 165 och 16 m i 173.

Senast ändrad:
Roade mig med att gå in på SoothSki och jämföra ovan nämnda skidors styvhet, om du vill nörda ner dig i det. Dels styvheten längs med skidan och dels vridstyvheten. Bifogar skärmdump, i korthet är WRT styvast i båda fallen, därefter SC följd av Racetigern och minst styva är Head E-Race Pro och SX.

Bilagor

• Skidflex SX Head E RT WRT SC_Allt.webp
    Skidflex SX Head E RT WRT SC_Allt.webp
    40.5 KB · Besök: 156
Det blev till slut Laser SC 163 cm. Mycket nöjd! Tror säkert att Laser WRT hade varit ännu bättre i ren performance men SCn känns lite mer allround. Funkar även när det är slaskigt och uppkört senare på dagen. Kan varmt rekommenderas om man vill ha en kul pistskida som funkar hela dagen men ändå ger tillbaka när man trycker på.

Tillbaka
Topp