Völkl Racetiger Speedwall SL vs Head Worldcup Rebels i.SL

emjo77

Ny medlem
Halloj!

Sugen på att införskaffa ett par riktigt roliga slalomskidor till säsongen och hade gärna tagit emot lite hjälp som kan dämpa beslutsångesten!

Som det ser ut nu står valet mellan Head Worldcup Rebels i.SL och Völkl Racetiger Speedwall SL.

Om det finns andra modeller att överväga är jag öppen för förslag :)

Völklskidan provåkte jag 2013 och blev helt såld på de snärtiga och aggressiva egenskaperna. Tyckte helt enkelt att den var riktigt rolig att åka på. Anledningen till att Head-skidan är med är att jag har åkt mycket på Heads skidor innan och alltid tyckt de varit bra. Dock har jag aldrig testat denna modellen.

Jag är 195cm och 90kg så 170cm längd är väl det jag bör ha.

Någon som provåkt dessa skidor eller någon skida med liknande egenskaper som ni kan rekommendera? :)

Tackar på förhand!

Jag kör på Head WC Rebels i.SL RD (racestock FIS godkänd) som är storebror till ovan nämnda Head, riktig snärtig och helt överjävligt grepp på hårt underlag men samtidigt följsam men kanske mindre förlåtande än i.SL.Teståkte även Völkl (gul med tiprocker och någon dämppryl längst fram) innan jag köpte, jag föll för Head skidan direkt samt att den blev c:a 1000 Sek billigare på Skistar Conceptstore i Vemdalsskalet med en DIN16 bindning.
Jag väger ungerfärt som dig och är 182 cm.
Lycka till! Båda är riktigt roliga och kompetenta skidor.

PeHa sa:
Jag kör på Head WC Rebels i.SL RD (racestock FIS godkänd) som är storebror till ovan nämnda Head, riktig snärtig och helt överjävligt grepp på hårt underlag men samtidigt följsam men kanske mindre förlåtande än i.SL.Teståkte även Völkl (gul med tiprocker och någon dämppryl längst fram) innan jag köpte, jag föll för Head skidan direkt samt att den blev c:a 1000 Sek billigare på Skistar Conceptstore i Vemdalsskalet med en DIN16 bindning.
Jag väger ungerfärt som dig och är 182 cm.
Lycka till! Båda är riktigt roliga och kompetenta skidor.
Okej tack för svaret! Kan tänka mig att RD-skidan kan vara riktigt grym men den kan nog vara lite väl styv för mig. Väldigt nyfiken på vad det var med Headskidan som gjorde att du föll för den direkt. Något speciellt du kände att den var bättre på än Völklskidan?

Det otroliga greppet och jag upplevde den som något mer dämpad och ändå följsam. För mig var det en wow upplevelse, hela känslan. Svårt att förklara:) Men för att vara en racestock skida tror jag att Head är åt det mjukare hållet.
Jag tror det bästa är att provåka. Jag provade också en Rossignol Hero SL variant som jag gillade minst av de 3 jag provade men fortfarande en riktigt trevlig skida.

Hej!

Jag kör på förra årets modell av Head i.SL och fullkomligt älskar dem!

Jag provåkte många olika skidor förra säsongen och de som jag gillade bäst var Atomics dubbeldäckare SL tillsammans med de Headskidorna jag nu äger. Båda skidorna svarar vansinnigt fort och kan svänga på en femöring. Den största skillnaden mellan de två skidorna är att jag upplevde Atomic som lite för våldsam för min smak, det kändes lite som att köra rodeo.

Headskidorna däremot hade exakt samma svängradie och pistegenskaper men kändes mycket lugnare och de gjorde exakt som jag ville. Det är något mjukare än några av de andra slalom-modellerna jag provade (Atomic, Fischer) men det passar mig utmärkt och jag är otroligt nöjd med dem!

Det bästa är ju givetvis att testa själv och se vad du tycker, men jag rekommenderar dem riktigt varmt. :)

Okej, tackar för åsikterna!

Jag har också fått för mig att Head SL skidorna är lite snällare än Völklskidan. Som sagt så gillade jag Völklskidorna väldigt mycket när jag provåkte men kanske att de blir lite för aggressiva i längden och att Headen kanske kan bli ett bättre alternativ att åka på i längden?!

Hittade Head i.SL 2015 på nån tysk sida för 549 euro vilket är 100 euro billigare än Völklskidorna, dock är det ju inte det som bör avgöra valet även om det ger en liten fördel åt Headen..

Hur som helst så är det nog bäst som ni säger att försöka testa båda modellerna innan något köp :)

Du förefaller vara en driven åkare.
Får man föreslå ett par riktiga FIS skidor?
Jag är 56 år och har aldrig tävlat men kör på o anser att FIS skidor är vida överlägsena alla butiksracer.

Notera att det finns FIS parallell slalom lagg
R16 m, 175 cm.

PeterH sa:
Du förefaller vara en driven åkare.
Får man föreslå ett par riktiga FIS skidor?
Jag är 56 år och har aldrig tävlat men kör på o anser att FIS skidor är vida överlägsena alla butiksracer.

Notera att det finns FIS parallell slalom lagg
R16 m, 175 cm.
Okej, har aldrig provat några riktiga race lagg men det skulle vara intressant att prova för att känna skillnaden. Dock tycker jag att völklskidorna känns som riktiga raceskidor för mig som inte provat något värre.
Men det kan absolut vara något att tänka på att prova några FIS skidor innan något definitivt köp!
Vad är det som du känner är sån stor skillnad på FIS skidor jämfört med butiksracers?

@emjo77
Ett par FIS SL skidor (Race-stock) är hårdare, mer dämpade och är försedda med en rejäl platta under bindningen. Enkelt uttryckt är de optimerade för att köras hårt på hårt underlag. Som friåkare kommer du att uppleva dem som mer kompromisslösa och exakta än ett par friåkningsskidor (butiksracer) och de ger dig ett helt annat "stöd" när du trycker på. Nackdelen är att de vill gå fort och köras hårt och är inte så kul när det börjar bli uppkört och mjukt.

Men gillar du att trycka på med kompromisslöst skär i kortsväng är det vansinnigt roligt och definitivt rätt val, dock inte din enda skida ...

Mycket förenklat kan man säga att skillnaden är densamma man får mellan ett par feta lågprofildäck på bilen jämfört med ett par normalhöga däck. Dvs. mer direkt styring och bättre kurvhållning men mer krävande och mindre bekvämt.

/MM

Okej, tackar för den bra beskrivningen! Jag förstår att det inte går att ha ett par race stock som enda skidor.

I nuläget har jag Head Supershape Rally som jag upplever är en rätt bra kompromiss mellan raciga egenskaper samtidigt som 76mm under foten ändå funkar bra i uppkörda eftermiddagspister.

Men det ultimata hade ju säkert varit att ha minst två par skidor. Ett par riktiga race lagg till hårda förmiddagar och sedan något lite mer allround typ RTM 84 som man kan kötta på med på eftermiddagen och kanske ta ut i lite offpist.

Ska till Madonna nu om några veckor och hoppas kunna hitta något ställe där man kan prova lite olika modeller! :)

Tillbaka
Topp