Skillnad på olika Head Rebels SL?

skeebum

Medlem
Någon som kan förklara skillnaden på alla olika Rebels SL som finns.

i.SL RD (Race Division); är race skidan som är FIS godkännd.
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alp...-rebels-isl-rd-sw-inclfreeflex-pro-16-162543/

i.SLR; standardskida som säljs bla på skistarshop.
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alpint/Skidor/Pistskidor/wc-rebels-islr-incl-pr11-1516-black-150221/

i.SL; standardskidan som finns att köpa lite överallt.
http://skibahnhof.se/skidor/pistskidor/310045-head-wc-rebels-i-sl-2016

Vadär det för skillnad på i.SL och i.SLR?
När jag letar på Heads hemsida så hittar jag inte i.SLR alls.
Har i.SLR KERS och intellegence?

Vilken längd bör jag ha?
Jag är 35 år, 178 cm och väger ca 78 kg.
Jag åker med ganska bra teknik.

Jag testade ett par i.SLR 165 cm i Sälen i helgen. Dom kändes riktigt sköna.

Mvh Ola

Vridstyvheten är en sak som skiljer
RD skidan har även en WC platta under bindningen som du skruvar på.

165 är längden du ska ha oavsett om du är 175 eller 195cm. (Standard herr längd)

Ruskigt rolig skida! Köpte själv ett par Head WC SL RD 165 idag :D

skidtest:

Senast ändrad:
Vad roligt att det är fler som är inne på samma skida.

Att RD skidan är race-stock är vi nog alla överens om.

Sen har jag fått förklarat att i.SLR är en mjukare variant men något mindre svängradie. Ej FIS godkänd.
Det ger att den blir lite lättare att åka på, lite mindre krävande. Kanske lite mer allround.

Den som bara heter i.SL ska bara likna tävlingsskidan, men är egentligen en supershape-skida.

Jag tvivlar inte på att RD-skidan är riktigt rolig att köra på när man gör det ordentligt i en fin backe.

Jag är mer inne på en i.SLR just nu. Jag tror att den kan vara roligare att åka på när jag slöåker med barnen, när det är uppkört eller puckel.

Oklart om det finns några fördelar med FIS-godkända skidor om man inte tävlar i FIS-reglerade tävlingar.

skeebum sa:
Vad roligt att det är fler som är inne på samma skida.

Att RD skidan är race-stock är vi nog alla överens om.

Sen har jag fått förklarat att i.SLR är en mjukare variant men något mindre svängradie. Ej FIS godkänd.
Det ger att den blir lite lättare att åka på, lite mindre krävande. Kanske lite mer allround.

Den som bara heter i.SL ska bara likna tävlingsskidan, men är egentligen en supershape-skida.

Jag tvivlar inte på att RD-skidan är riktigt rolig att köra på när man gör det ordentligt i en fin backe.

Jag är mer inne på en i.SLR just nu. Jag tror att den kan vara roligare att åka på när jag slöåker med barnen, när det är uppkört eller puckel.
Jag upplevde att SL RD gick alldeles utmärkt att fisköra med också... Bara man hade lite fart..
Nej det kan nog stämma... En snabb tanke bara, jag tycker att RD skidan var extremt lättsvängd och kvick i svängarna... Om SLR nu är ännu mer snabbsvängd så känns den inte speciellt mångsidig? Har du kikat på Supershape Rally t.e.x?

bootfitta sa:
skeebum sa:
bootfitta sa:
Oklart om det finns några fördelar med FIS-godkända skidor om man inte tävlar i FIS-reglerade tävlingar.
Samma tanke som jag har. Så tror du med att i.SLR blir en mer mångsidig och roligare skida?
Eventuellt så kan man få FIS-lagg till fördelaktiga priser, men det är ingen enorm skillnad.
Japp det som hände mig! Fick ett bra pris på fjolårets modell med en Freeflex 14 bindning.
Ingen tävlingsbindning direkt (Åtminstone inte för vuxna åkare) men den klarar mer än väl av det jag ger den i backen :)

Tillbaka
Topp