Onlytelemark
Ny medlem
Att Jobba och bo i Frankrike
I andra tradar fragas det om att jobba med annat an typiska "bummarjobb" jag ska här säga lite om frankrike där jag bor sedan ett antal ar tillbaka. För det fôrsta, är det bäst att bo i en redig stad, Jag bor i Annecy och jag far med god planering tillsamans med min kompanjon ( har eget företag ) ihop ca 50-100 skiddagar per säsong, men da räknar jag de dagar som jag akt 2timmar. Bra städer att bo i och ha ett antal skidorter att välja pa innom 2 timmars körning är, Annecy 50 000 inv, Chambery 57 000 inv, Grenoble 156 000 inv, , Gap 42 000 inv, och i Pyreneerna har vi Tarbes 46 000 inv, Pau 84 000 inv och slutligen Toulouse 500 000 inv, dessa städer är en bra bas för att aka mycket skidor pa flera skidorter, samt en bra arbetsmarknad, En studio eller liten lägenhet gar att hitta fran 300euro/manad + gas,el, skatt, ja man betalar skatt pa hyrd lgh, Man ska även i de flesta fall betala 3 manadshyror i förskott plus arvode till mäklaren om en sadan är inblandad, kostnad ca en manadshyra, Vad gäller arbete, sa finns det nog inget land i europa som har sa manga arbetslösa högutbildade, det "snobbiga" tänket gör det inte fint att fa "lite skit under naglarna" yrken med bra med jobb, plattsättare, snickare ( montage av gipsväggar ) rörmokare, elektriker, murare ( fasadputsare ) i stort sätt allt inom byggindustrin, Man jobbar nästan uteslutande genom bemanningsföretag (Interim), detta är till fördel da det ger en stor frihet vad gäller ledighet och semester, Lönen för dessa jobb ligger fran 9euro till 16euro per timme beroende pa erfarenhet, det är en stor fördel att gjort klart sina timmar i Sverige och vara fullbetald där, men räkna inte med att fa fullt betalt här, att kunna franska är en fördel, men det gar att fa jobb även utan att kunna franska , man lär sig efterhand om man inte är helt dum i huvet, det jobbar manga invandrare i byggsektorn, Att söka jobb genom Interim innebär att man maste ha ett CV, en fast adress i frankrike, ett bankonto i fransk bank och en telefon, da kontankort till att börja med är enda möjligheten, da det krävs ett bankonto till att ta ett abonemang, och för att fa ett bankkonto krävs en adress och för att fa en lgh krävs jobb (moment 22) ett hett tips är att skaffa en fransk flickvän ; ) att starta eget företag kräver en fransk kompanjon, mycket byrakrati, Orkar man ta sig igenom byrakratin sa är detta ett fantastiskt land att bo i,,