Att tänka på vid köp av ryggskena

John_S

Ny medlem
Det har varit mycke frågor genom tiderna om bra och billiga ryggskenor, tänkte bara slriva vad jag tycker.

I dag fick jag hem en ICEtools väst, beställde denna då jag ville ha något när jag cyklar och mitt Daniese skydd är för långt. Hittade ett på Rea, folk hade skrivigt bra om det (vilket man alltid ska ta med en nypa salt, då som i det här fallet skrivande äger just den produkten) och att det just var en väst borde bli enklare när man cyklar.

Så fort jag packar upp västen får jag känslan av brist på kvalite, det här gäller inte bara västen utan även andra ryggskydd som är gjorda för skid/snowboardåkning jag kommit i kontakt med (nu måste jag erkänna att jag inte sett ett skidskydd från Daniese t ex) .Det är väldigt "plastigt" och jag fick känslan av att rammla med detta inte skulle vara i närheten lika behagligt (om man nu kan kalla en vurpa det) som med det MC skydd jag i vanliga fall använder.

Jag skrev i några trådar angående ryggskydd i vintras och det verkar som att man heldre lägger 1000:- på ett sånt här skydd (typ ICEtools) i stället för att köpa ett riktigt MC-ryggskydd för 200-300:- mera, dessa skyddar mycket bättre jag lovar.

Nu säger det väll lite emot att jag kommer cykla med mitt ICEtools skydd för att det trots allt är smidigare och nu har jag redan betalt, men jag kommer alltid använda mitt Daniese skydd för skidåkning, mc och allt annat där längden på skyddet inte är ett problem (det är ca 10-15cm längre).

Så alla ni som ska köpa en ryggskena nu till vintern, åk och kolla/testa ett MC skydd så får ni med egna ögon se vilken skillnad det är mellan Skidskydd och riktiga MC-skydd.

Och finner ni inte det här till någon nytta, skit i det då ;). Det här är bara min uppfattning av ryggskydd.

Har ni även en annan uppfattning så skriv gärna ner den.

Såg att Sweet (www.sweet.no) har en ryggskena, som i alla fall ser bra ut på bild. Och med tanke på kvaliten på deras hjälmar är det nog sannorlikt att den också är av hög kvalitet. Baksidan är att den kostar ca 150 Eur, dvs i samma prisklass som MC skydden :(

Hepp

/Ivo

Instämmer! Folk betalar multum för försäkringar, köper bilar med krockkuddar och elektroniska antisladdsystem, installerar larm i husen osv... Känns ganska patetiskt att spara in en femhundring på ett skydd då.

Ska man vända på det så säljer de billiga ryggskydden kanske mest till de kids som måste ha ett ryggskydd för att det är ballt, och inte för att de känner att de behöver det. Å andra sidan så kan även detta segment vurpa rejält, så ett bra ryggskydd är kanske inte helt fel ändå.

Det är väl upp till var och en att skydda sig!

Tillbaka
Topp