Att vara aktiv skidåkare med hemmabas Stockholm?

Avaberget

Ny medlem
Jag är bosatt i Stockholm och känner ett sug efter att bli en mer aktiv skidåkare. Kanske främst genom att göra fler helgresor till svenska fjäll under säsongen. Det finns ju backar inom någon eller några timmars färd som kan stilla hungern tillfälligt men jag behöver nog något annat än Hammarbybacken och Romme för att känna mig tillfreds på riktigt. Tid och resurser är fienden så klart men jag gissar att man kan hitta lösningar som gör det möjligt. Tyvärr har jag inte tillgång till bil vilket ställer till det lite.

Hur gör ni andra stockholmare för att få era begär stillade utan att det kostar alla pengar? Vart åker ni? Hur åker ni dit? Hur bor ni? Hur ser en helgbudget ut för er? Finns det prisvärda paketresor? Alla snålknep är välkomna.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Enklare att snåla in på annat än på skidåkningen. Matlådor, inte äga bil och billigt boende t ex. Festa mindre (eller nyktert, alt bli bjuden) och träna mer.

Längre resor är billigare än flera korta, dessutom tidseffektivare. Åk 5 veckor till Kanada istället för 5*1 vecka till svenska fjällen och alperna. Vanliga helger går om man vill köra hårt på och ta nattåget till Åre på fredag kväll, åka lördag och söndag, sedan nattåget tillbaka igen på söndag. På en långhelg kan man komma hela vägen till narvik/gränsen. Börja tälta och tura, mycket fint i norska fjällen och relativt skitbilligt. En del investeringar i material, men det får man igen fort på liftkort och boende.

Har samma dilemma, fast utgår från Göteborg. Planen är att boka upp billiga tåg och flyg tidigt, är ofta transporten som kostar på över en helg/weekend när man bor en bit bort från bra berg. Åka bil går såklart fint det med, men ska man en bit upp i Norge tar det ofta rätt lång tid.

Bästa tipset har redan delats ut, tura och bo i tält i en snödriva. Köp ett billigt tält, en billig värmeoverall (alt. syntetfodrade byxor och en bra dunjacka och dun/syntet fyllda skor (du vill inte ha pjäxorna på dig när du slutat röra dig...), tjocka tumvantar, thermarest Neoair All season och två billiga sovsäckar/en bra sovsäck. Ät pastapåsar och godis. Glöm inte kaffet. Eller whiskyn.

Stora problemet kostnadsmässigt om man åker iväg med tåg är att det är rätt skönt att hyra bil för att åka runt och scouta både åk och förhållanden/ta sig dit man behöver och det kostar ju som alla vet på en del.
Ultimat vore att parkera en husbil i Åndalsnes/valfritt ställe dit det går bra kommunikationer och sen försöka ta sig dit så ofta det går. :cool:

Intressant tråd.

Lite samma här. Bor i Uppsala, så räknar Romme, Kungsberget och Järvsö till hemmabackarna. Har dessutom familj och tidskrävande arbete, så skidresandet blir både begränsat och dyrt.

Jag funderar på sociala lösningar.

Ett sätt att dryga ut kassan om man bor i Stockholm är kanske att hyra ut den egna bostaden medan man är borta. Är det någon som testade detta? Det måste väl finnas backpackers och turister som letar prisvärt boende i Stockholm även på kortare basis?

Ett annat sätt att kontrollera utgifterna på plats är väl kanske att bli vän med en norrlänning ;-) Det kanske finns en sommarstuga och båt i Stockholmstraken som man kan dela med sig av på sommaren :-)

Andelsstugor. Finns det någon entusiast här som ägnar sig åt denna anakronistiska metod för att hålla boendekostnaderna i styr?

korpenkraxar sa:
Ett sätt att dryga ut kassan om man bor i Stockholm är kanske att hyra ut den egna bostaden medan man är borta. Är det någon som testade detta? Det måste väl finnas backpackers och turister som letar prisvärt boende i Stockholm även på kortare basis?
Korttidsuthyrning till turister går bort för mig. Jag skulle säkert få vägglöss hemma. Det skulle ruinera skidbudgeten för flera år framåt :(

Kul tråd!
För ca 5 år sen tyckte jag att skidåkning i stockholmstrakten (med omnejd) inte riktigt var bra nog. Att åka i de backar som finns i sthlm ett par ggr per år samt att åka de ca 20 mil till Romme etc gav helt enkelt inget. Det blev helt enkelt för mycket jobb om man jämför med vad jag fick ut.

Så hur fick jag till mer kvalitativ åkning? Enkelt: Flytta till snön och bergen (i mittt fall Östersund). Har bott här i nästan 5 år och har nära till fantastisk skidåkning. Vill jag åka på kvällen tar jag hemmabacken (tar ca 10 min att gå till med all utrustning på eller 5 min med bil). Antal dagar på skidor har ökat markant. Åker mellan 3-5 dagar / vecka nuförtiden...

Så tips till er alla: Flytta från storstan! Ni behöver inte se det som permanent, utan ta ett testår...

Nu delar vi inte riktigt förutsättningar eftersom jag har en bil men tyvärr tror jag nog att det klart bästa sättet är att ha bil och skaffa sig en stuga i nån avfolkningsby inom rimligt avstånd från bra backar. Jag har fördelen att familjen har en gammal stuga ute på fjället som vi besöker kanske 4-5 långhelger på en vanlig vinter. Kör man från stan vid 16-17 är man uppe vid midnatt och kan åka två skiddagar innan man kör hem och egentligen inte behöva ta ut någon semester. Vi brukar passa på att dra på torsdan och ta semester på fredan för att få en lugn söndag med hemresa osv. Så fort du behöver börja resa med tåg eller flyg så ökar reskostnaden, boendekostnaden och ofta oskcå restiden.

När det gäller ställen att skaffa sig en stuga på tittade jag vitt nåt tillfälle på en normalvilla i Hede. Du får ett helt ok hus för 3-400k och du har ett helt gäng bra skidanläggningar mindre än en timme bort.

clay sa:
Vill jag åka på kvällen tar jag hemmabacken (tar ca 10 min att gå till med all utrustning på eller 5 min med bil). Antal dagar på skidor har ökat markant. Åker mellan 3-5 dagar / vecka nuförtiden...

Så tips till er alla: Flytta från storstan! Ni behöver inte se det som permanent, utan ta ett testår...
Vad heter hemmabacken som var värd att lämna Hufudstaden för?

Hemmabackarna heter GB och Ladängen och dessa är i sig kanske ingen anledning att lämna huvudstaden för (tyvärr för korta backar). Dock satsas det mycket på parken i östersund så gillar man att åka park så kan det varmt rekommenderas. Förra året var den i samma klass (om inte bättre) som en park i en "normal" anläggning.

Vill man ha längre och mer varierad åkning så kan man ju alltid ta bilen till närliggande anläggningar. Tar ca 1-1.5h, vilket är ungefär vad det tog för mig att åka från min lya i huvudstaden till Hammarbybacken/Flottsbro/etc...

Hej
Största problemet jag ser är inte så mycket tid och pengar (inom rimnlighetensgränser).. Det jag harsvårt med är att hitta nån att åka med. Tex är inte så lockande att dra till Alperna själv över helgen från Stockholm. Sen är ju det en fördel om man är några som kan dela på kostnaderna. Framförallt boendet

Tex är ju inte så dyrt om man betalar 1500kr per helg pp men lite väl dryt att betala 3000kr för boendehelg

Är de några stockholmare, som vill åka mycket och behöver nån åk kompis. hör gärna av er. är 38 år. åker sisådär, blandat park, offpist och om det inte finns så blir det väl pist :)

Tillbaka
Topp