Authorized Avalanche Euqipment Dealer

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Jag tänkte utnyttja forumet för en marknadsundersökning.

Jag har precis haft en liten dust med en butik som är arg på mig för att lavincentret säger vad vi kommer fram till i våra tester. Butiken tycker att vi ska säga att all utrustning är ok, även den som inte klarar våra tester är ok om man bara åker någon vecka per år... Jag behöver inte säga mer om det resonemanget men det här leder in mig på en tanke jag har haft tidigare när jag ledsnat på skidbutikerna i vårt land.

Åre Lavincenter har i flera år erbjudit butiker runt om i landet utrustningskurser utan att få någon respons överhuvudtaget. För att locka butikerna att utbilda sin personal funderar jag nu på ett certifieringssystem eller "godkännande". De butiker som utbildat sin personal får en sticker att ha på dörren, kassan eller vid sin lavinutrustning, "Authorized Avalanche Euqipment Dealer"eller "Approved by Åre Lavincenter".

Skulle ni välja att köpa er utrustning hos en butik som faktiskt bryr sig om att ni verkligen ska få rätt säkerhetsutrustning eller är det andra faktorer som styr era köp av lavinprylar?

Jag är tacksam för alla vinklar på frågan.

/Mårten

Tycker det låter som en utomordentlig idé, det viktiga blir väl bara att butikerna känner att de har ngt att vinna på att utbilda sin personal. Alltså måste vi som kunder se till att handla våra prylar på certifierade butiker och inget annat, för att butikerna ska tjäna pengar på att ha duktig personal.

Tror även att pris är en faktor som styr inköpen, men det är klart hellre prata med kunnig personal och betala några kronor mer än att spara pengar och riskera att få "fel" saker.

Sen är väl kanske inte freeride rätt personer att fråga. Du gör ett för bra jobb här med att svara på frågor och lägga upp info, vilket gör att många läser sig till vad de ska ha och beställer billigt på nätet och då brister tyvärr idén med certifieringen.

All in all tycker jag det låter som ett intressant koncept, med det finns en del att fundera på...

Jag gillar idén! Men frågan som dyker upp hos mig är om det skulle vara möjligt att ta det ett eller ett par steg tidigare? Grundproblemet ligger ju i att producenterna tillverkar produkter som inte håller måttet men marknadsför dt som "säkerhetsutrustning". Förvisso kan effekten av förslaget ovan leda till att de här produkterna försvinner från marknaden.

En annan tanke som dyker upp och som delvis kan relateras till lavinutrustning är klätterutrustning. Här ter det sig om att problemet likt det som finns med lavinutrustning inte existerar. Är det någon med mer info och kanske ett historiskt kunnande som vet om den branschen har dragits med liknande problem som lavinprylar dras med idag och hur lyckades man i så fall lösa det?

Men som sagt, jag tycker idén låter riktigt bra!

Senast ändrad:
Gillar definitivt idén, men helst skulle de auktoriserade butikerna också ha ett minsta-sortiment.

Först och främst tycker jag det är bra med ärliga tester som vågar såga en dålig produkt då testaren inte är bundna av att behöva sälja vare sig prylar eller annonser.

Men att börja certifiera butiker för att sälja andras produkter? Nja, det är inte utan att jag är skeptisk.
Till att börja med, vad ger er rätten att utfärda sådan certifikat? Att vara marknadsledande på lavinkurser räcker knappast utan det bör nog till någon form av certifikat att certifiera från de olika tillverkarna. Har ni det? Går det ens att få?
Vidare så kan man fundera över vad den enskilda butiken har att tjäna på en certifiering. Var i ligger mervärdet förutom en liten logotyp att använda sig av i reklamsyften? Vad blir mervärdet för mig som kund? Personal både med och utan kunskap finns redan idag, och det kommer förmodligen inte att ändra sig efter en certifiering. De har ett stort intresse i att sälja...

Sen är det även den juridiska aspekten av det hela. Även om en sådan certifiering införs så har jag svårt att se att det skulle bli ett krav för att få sälja produkterna ni certifierar för. Åre Lavincenter må vara stort på den svenska marknaden men hur pass mycket har ni egentligen att sätta emot de stora namnen om ni börjar utgöra handelshinder för dem?

Det var bara några spontana reaktioner, så även om jag kan se att tanken är god tvivlar jag på att det är genomförbart eller ens tillför något mervärde.

Tillägg:

Läs reglerna! :P

1.3 Ansvar och innehåll
Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte:
-Innehålla enkäter och undersökningar.

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
Läs reglerna! :P

1.3 Ansvar och innehåll
Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte:
-Innehålla enkäter och undersökningar.
Topic tack! Jag frågade inte efter forumreglerna utan om möjligheten att kvalitets/kompetensmärka butiker som säljer lavinprylar.

En sådan har kompetensmärkning skulle inte innebära att butikerna förbinder sig att sälja viss utrustning eller vissa märken utan att personalen har kompetens att veta vilken utrustning en viss kund bör köpa. Och att säljaren vet hur utrustningen fungerar och kan visa det på en enkel nivå.

" att personalen har kompetens att veta vilken utrustning en viss kund bör köpa. Och att säljaren vet hur utrustningen fungerar och kan visa det på en enkel nivå."
Vilken utrustning? : Transa, sond spade. Enkelt nog, även att säljaren skall veta hur utrustningen fungerar.
Men att visa handhavandet av lavinutrustning på en enkel nivå? Det tror jag blir rent kontraproduktivt...
Jag respekterar och uppskattar all info du ger oss på freeride men det här blev nog inte rätt, fast det är ju klart några fler besökare på arelavincenter.se blir det nog.

Rent spontant säger jag att jag aldrig skulle kolla efter det märket. Kollar ytterst sällan efter några sådana saker när jag köper andra saker. Och är man för okunnig för att ha ett hum om vad man är ute efter tror jag också att man är för okunnig för att veta vad märkningen är.

Sedan ställer jag mig ytterst skeptisk att du som företagare skulle grunda den. Kanske om någon organisation skulle stå bakom det. SLAO antar jag att det skulle vara, vilka isåfall skulle kunna ge dig och andra möjlighet att hålla i sådana utbildningar.

offline sa:
" att personalen har kompetens att veta vilken utrustning en viss kund bör köpa. Och att säljaren vet hur utrustningen fungerar och kan visa det på en enkel nivå."
Vilken utrustning? : Transa, sond spade. Enkelt nog, även att säljaren skall veta hur utrustningen fungerar.
Men att visa handhavandet av lavinutrustning på en enkel nivå? Det tror jag blir rent kontraproduktivt...
Jag respekterar och uppskattar all info du ger oss på freeride men det här blev nog inte rätt, fast det är ju klart några fler besökare på arelavincenter.se blir det nog.
Vi får ofta gäster på lavincentret som fått lära sig rena felaktigheter om så enkla saker som spade, sond och transceiver så tyvärr måste jag säga att många butikssäljare inte har en aningen vad det är för produkter som de säljer. En sak som också är störande är att butikerna ofta har samma attityd att kränga säkerhetsutrustning som de har till skidor och pjäxor. Det är en väldigt skillnad i konsekvens om man säljer en kass pjäxa mot en svåranvänd transceiver istället för bra produkter. Det är en väldigt skillnad om säljaren visar fel sätt att använda kantbrynet mot att visa fel sätt att använda transceivern.

På vilket sätt är det kontraproduktivt?

Berggrund sa:
Sedan ställer jag mig ytterst skeptisk att du som företagare skulle grunda den. Kanske om någon organisation skulle stå bakom det. SLAO antar jag att det skulle vara, vilka isåfall skulle kunna ge dig och andra möjlighet att hålla i sådana utbildningar.
Kanske Fjällsäkerhetsrådet eller så är det kanske dags att starta en svensk motsvarighet till Canadian Avalanche Association?

På precis det sätt du beskriver. Att en butikssäljare skall försöka förklara för en kund hur utrustningen används kan, precis som du skriver, leda till att kunden köper utrustningen och går hem i tron att han nu är utbildad och redo!
Folk har i åratal, köpt en transa och gått runt med den som nån jävla lyckoamulett, utan vare sig resten av utrustningen eller kunskap.
Jag ser mycket hellre att fler människor går en kurs, övar eller iallafall skaffar sig ett hum om hur man bör bete sig i alpin vintermiljö.

offline sa:
På precis det sätt du beskriver. Att en butikssäljare skall försöka förklara för en kund hur utrustningen används kan, precis som du skriver, leda till att kunden köper utrustningen och går hem i tron att han nu är utbildad och redo!
Folk har i åratal, köpt en transa och gått runt med den som nån jävla lyckoamulett, utan vare sig resten av utrustningen eller kunskap.
Jag ser mycket hellre att fler människor går en kurs, övar eller iallafall skaffar sig ett hum om hur man bör bete sig i alpin vintermiljö.
Poäng, tack för det!

Du FÅR INTE göra marknadsundersökningar i forumet.

Förstår din tanke med att försöka certifiera, men precis som någon ovan nämnde så utser du dig själv som företagare till den som godkänner och certifierar butiker. Det rimmar tyvärr lite illa och i slutändan skulle då butiker som du personligen kanske inte gillar inte få din lilla klisterlapp.

Det finns dock några saker att beakta i denna diskussion.

Det är nästan för lätt för dig att spela på folks samveten med ditt Lavincenter i ryggen. Gissar också att du "har ett samarbete" med vissa varumärken som du själv premierar extra mycket.

Man kan tycka att som med all annan säkerhetsutrustning så ligger det yttersta ansvaret på den som handhar denna, dvs slutkonsument.

Eftersom det är fråga om säkerhetsutrustning så ställs givetvis vissa krav på butiker och som med alla andra sorters produkter och varor finns det även lavinsäkerhetsprodukter i olika former och prisklasser som butikerna kan välja att tillhandahålla. Det viktiga är att butikerna är tydliga med vilken sorts produkter man säljer.

Det kanske inte är din uppgift som försäljare av tjänster att säkerställa butikernas kvalifikationer utan kanske egentligen leverantörerna som ska stå för den biten. Det skapar också till och med en tanke om att du kanske ska rikta dig mot alla leverantörer som tillhandahåller lavinsäkerhetsutrustning istället för att gnälla på butiker och säkerställa att de utbildar butikspersonalen bättre på sina produkter.

Sedan ställs också kundens egna behov mot dina professionella åsikter och varumärkesrekomendationer. Kanske någon faktiskt vill ha en 2m sond, en liten lätt spade och en enkel transciever, hellre än att inte bära med sig någon form av utrustning alls. Likaväl som andra kanske har andra krav.

Vad ska man välja inga säkerhetsprylar eller iaf de säkerhetsprylar som man har råd med?

/Larssa

Senast ändrad:
Tack för alla åsikter! Kanske inte min mest genomtänkta idé så det är grymt bra att få er feedback. Känns som den behöver genomarbetas några vändor om den någonsin ska genomföras.

Jag tror att din idé om att starta en svensk motsvarighet till Canadian Avalanche Association är rätt väg att gå för dej.

Tjena,
Jag skulle vilja påpeka att det här knappt kan kallas någon marknadsundersökning.
Meningen är inte att centralbyrakraten ska sälja några produkter till oss konsumenter.

Sen tycker jag att stämningen känns väldigt hård. Jag tycker man ska kunna skriva på ett forum utan att få oförskämda svar. Särskilt när man bidrar med så pass mycket bra info som centralbyrakraten gör på detta forum.

Till topic:

Jag har själv jobbat i butik och kan säja att de anställda omsätts väldigt fort.
Även om ni godkänner en person i en butik så kan det gå snabbt att den personen slutar.
Då tappas kunskapen direkt.
Sedan är ofta butiker inte särskilt intesserade utav dessa godkännande om det inte är erkänt av konsumenterna. Det tar självfallet flera år att bygga upp ett sådant förtroende och kännedom hos konsumenter.

Själv kan jag mycket väl gå till en sådan "godkänd" butik för att titta, klämma och prata men för att vara ärlig köper jag alltid där det är billigast.
Ofta från nätet och utlandet.

Certifiering är en typisk svensk sjukdom. SWEDAC har förstört många branscher genom att införa krav som kostar massor i administration och bara gynnar SWEDAC samt stora företag som har råd att upprätthålla ackrediteringen för sina anställda. Kostnaden för att upprätthålla certifieringen kan vara tiotusentals kronor per ackrediterad anställd. Gissa vilka som får betala? Naturligtvis blir det i slutänden konsumenten Vinner en frivillig certifiering gehör i en bransch så är SWEDAC genast där och tar över ackrediteringen. Väck inte den björn som sover.

Jag ser ingen vinst i att köpa t ex en fördyrad spade i en butik som har tvångsutbildade certifierade anställda. Tar reda på produktfakta själv istället via forum eller Google.

De som i alla fall inte har en aning om vad de behöver och vill komma billigt undan lär ändå välja det sämre alternativet i den billigare icke certifierade butiken. Det går inte att frälsa alla hur gärna man än vill. Darwin rules.

Jag tror tyvärr inte på din idé. Det är en god idé, men jag tror det blir svårt att få bra genomslagskraft. Jag tror inte sveriges skidbutiker skickar sin personal på utbildning på de här prylarna, då jag tror de säljer relativt lite av det här rent volymmässigt.

Ur kundens perspektiv så är det pris som gäller. Säkerhetstänket är ofta bristande. (Lyckoamulett var en bra liknelse) Man köper en transa där den är billigast, sen testar man den hemma i trädgården med en polare och sen tycker man att man är klar att erövra bergen.
Butikerna med legitimitet och ett gott rykte är inte i desperat behov av ett klistermärke på dörren som ger dem mer legitimitet - de säljer sina lavinpaket ändå.

Nej jag tror på att ni ska fortsätta recensera prylar, rikta er direkt mot folk.
Jag tror på att köra löpande recensioner via nyhetsartiklar här på freeride. Så fort det kommer en ny lavinpryl skulle det sitta fint med en recension som poppar upp i nyhetsflödet (som för övrigt är lite tunt på prylfronten)
Alternativt kan man köra en årlig grej - varje höst publiceras ett test här på freeride där olika produkter testas och jämförs (transor, sonder, spadar, lavinryggor, lavinbollar, lavinsnören, lavin-whatever...)

Önskvärt är ett riktigt test med beskrivning och motivering av testmetod, dokumentation av testresultat, kvantifierbara resultat och sen skriftliga slutsatser. Då får testet god reliabilitet, och troligtvis en ordentlig genomslagskraft.
(Vad man inte får göra är en tabell med bild på varje transa, och sen skriva något + och - för varje produkt. Den typen av "test" har ju väldigt lite substans, och det är svårt att utesluta alternativ och jämföra.)

Edit: Som svar på frågan härunder, så har jag jobbat i flera butiker tidigare. Är insyltad i skidbranschen på annat håll idag :cool:

Senast ändrad:
Riktigt bra åsikter!

Jag tycker inte att det är en så hård ton i tråden. Det är en hårfin linje man balanserar på när man arbetar både med testning, utbildning och försäljning av utrustning. Jag brottas hela tiden med detta faktum och därför är jag väldigt tacksam för era kommentarer även flera av er dissar min senaste idé.

En fråga, hur många av er som svarat jobbar eller har jobbat i skidbutiker?

Varför inte vända lite på iden? Istället för att utbilda butikspersonalen så försök få till ett tightare samarbete för att utbilda kunderna? Ta fram ett basic utbildningmaterial som buikerna kan skicka med när någon köper en tranciever, kostnaden borde väl inte vara allt för hög att ta fram materialet, bra butiker skulle kunna få ytterligare ett försäljningsargument, folkbildnimgen skulle gynnas och du få en gyllene marknadsförings kanal. Ett annat steg vore väl att i samarbete med butikerna ta fram erbjudanden om rabatterad utbildning vid trancieverköp, någonting i stil med "köp utrustningen hos oss så får du 500 kronor att köpa kurser på hos lavincentret".

Det borde väl gå att få till med lönsamhet för alla parter? Eller tänker jag fel, får väl erkänna att jag skriver detta efter en sömnlös jetlaggad natt och ett 14 timmars arbetspass ute hos kund så jag har inte tänkt igenom allting 100%

Efter att centralbyråkraten hjälpt oss alla så pass mycket i det här forumet så vill jag iaf komma med en seriös synpunkt.

Debatten om var man handlar sina prylar har rasat på freeride så länge jag har hängt här iaf. Ett vanligt argument för varför man ska handla i butik brukar vara för att man får mer service och att den är värd merkostnaden. Tyvärr stämmer inte detta så väl i många fall. De senaste gångerna jag har besökt huvudstadens skidbutiker har servicen jag fått varit direkt vilseledande på mer än ett sätt. Då uppstår ju frågan varför jag ska betala ett prispåslag på ibland 50% jämfört med att handla på nätet? Har jag verkligen fått det mervärdet?

Jag är inte främmande för att handla saker där jag får bäst service även om jag måste betala lite mer, men då ska prispåslaget hänga ihop med servicekvaliten. Här skulle din certifiering kanske kunna komma in men jag har svårt att tro att de flesta butiker har råd att skicka så många ur personalen med tanke på den låga volym de har på dessa produkter.

När det gäller lavinutrustning verkar de här prisdifferenserna uppnå ännu mer absurda nivåer än inom annan utrustning. Jämför en ABS-rygga på Snowsafe för 6000:- (efter att du fått din refund) med en likadan i svenska butiker för drygt 9000:-. Man kan väl något förenklat säga att butikshandeln på dessa produkter kommer att ha det svårt när det gäller kundkretsen som vet att det finns alternativ. Problemet är väl att det är samma personer som skulle känna till certifieringen. Rent krasst, de som känner till att man ska titta efter certifieringen är också de som inte handlar i butik. Det är dock en mycket intressant problematisering som du gör. Kunnandet i många butiker är alldeles för dåligt i förhållande till produkterna de säljer.

Och rent ärligt, jag lägger hellre de 3000 jag sparar på att köpa ryggsäcken på nätet på att gå en kurs i Åre. Det bästa av två världar.

centralbyrakraten sa:
Skulle ni välja att köpa er utrustning hos en butik som faktiskt bryr sig om att ni verkligen ska få rätt säkerhetsutrustning eller är det andra faktorer som styr era köp av lavinprylar?
Det är precis av den här anledningen jag valde att köpa från Åre Lavincenter, så vad jag står i frågan säger sig självt. Om jag kan betala 1000 spänn extra för prylar jag vet är testade och genomkörda ordentligt när det handlar om att rädda liv tycker jag det är värt det alla gånger. Jag skulle välkomna en liknande sticker eller dylikt, fram till att det kommer så kommer jag bara vilja köpa lavinprylar via en enda återförsäljare.

Jag glömde säga en sak.
Det är ovärdeligt med recenssioner och test som är helt oberoende och inte drar sig för att säga att en produkt är dålig.

Väldigt ofta läser jag test där de skriver att många funktioner fattas, fungerar dåligt etc. men på det hela taget är det en bra produkt. WTF?! Då är det ju en dålig produkt men de vågar inte skriva det.

centralbyrakraten sa:
# pris.
# service (garanti, fri frakt, uppdateringar etc.)
# kunnig personal.

En sticker på dörren till "alpinskjulet" eller interstadium är fullständigt värdelös. Den säger ingenting om den blixtinkallade extrapersonalen som står i kassan för att "Bosse" är hemma och är pappaledig...

Jag tycker du verkar ha den "perfekta affärsverksamheten" redan.
Du kan det du säljer, är ärlig om produkterna och håller inga fantasipriser.
Jag tycker och tror att det både lönar sig och håller i längden.

-snö
/r

ps/ Om dina ambitioner är att göra maximalprofit och bli någon form av "stekare" så har du valt fel karriär till att börja med. Men det vet du nog redan. ;) /ds

Tillbaka
Topp