avalung eller abs väska?

avalung eller abs väska?
Jag tror inte att mna mår så bra efter att ha blivit träffad av en lavin att mna skulle klara av att trixa fram slangen att andas i. DEssutom så kan du kanske t.o.m vara fastklämd av alla snö.

MEN jag har ingen erfarenhet alls av nån av dem här produkterna var bara mina spontana tankar.

avalung eller abs väska?
sånt där e bara skit. Se till att genom kunskap och omdöme inte hamna i en lavin. ha sändare spade och sond redo ifall att ntå händer

avalung eller abs väska?
Skit o skit, kan det rädda liv så anser inte jag att de e skit iallafall, för hamna i en lavin e lätt gjort de, vare inte förra året i alperna som en lavin gick rätt igenom en Pist, eller om de va nå liknande

avalung eller abs väska?
Haha den där ABS får mig att tänka på flytvästarna vi hade i Flottan. Det var såna där upplåsbara grejjer med kolsyrepatroner i. Man kunde antingen dra i ett litet handtag eller om man föll i vattnet så var det en liten självutlösningsmekanism som skötte jobbet. Det hände ganska regelbundet att folk kom åt det där handtaget med den komiska följden att dom på någon sekund blåstes upp till michelingubbar. Skulle nog se rätt kul ut när man står i liftkön och kommer åt det där ABS-handtaget så man blåses upp till en hel hoppborg.

Angående den där Avalung, ligger man begravd i snö så sitter man enligt vad jag hört fast som i ett skruvstäd. Att då börja röra på armarna för att få fram munstycket borde vara väldigt svårt.

avalung eller abs väska?
ABS!!!! Definitivt! Hur ska du kunna komma åt Avalungslangen när du sitter fast under snön?
ABS-säcken är iofs mycket dyrare men den fungerar, så det är det värt!!
Hörde iofs talas om att en person hade överlevt en lavin tack vare en Avalung förra vintern (enda gången jag hört det...). Däremot vet jag en person som behövt dra sin ABS två gånger, han lever fortfarande.. I en test med dockor i laviner stannde 27 av 30 dockor med ABS-säck dragen på ytan, av dockorna utan säck har jag för mig att ungefär hälften begravdes!
ABS-ryggan väger ung. 1 1/2 kg mer än din vanliga rygga men man vänjer sig! Två av mina kompisar har lyckats utlösa sina ABS:er av misstag/klantighat, mig har det fortfarande inte hänt. Använder min ABS i stort sett dagligenunder vintern! ABS tillsammans med övrig lavinutrustning och framförallt KUNSKAP ökar helt klart dina chanser att klara dig i offpisten!
Ett tips är att köpa din ABS i Österrike eller Tyskland, då kan du spara en hel del pngar mot köp i Sverige!

Ride Free!

avalung eller abs väska?
Har köpt en ABS nu, var i ST:Anton förra veckan, å dom flesta Guider som var där åkte med dessa väskor, o dom rekommenderades starkt

avalung eller abs väska?
Det är tills nu 4 lyckade fall med Avalung så någon nytta gör den. Meningen är att du ska ha slangen i munnen redan när du åker in i ett riskområde, sen är det bara bita och se om den är kvar i munnen, kaske sitter tänderna på rad i munstycket det sista du ser.
Kör du med både ABS och Avalung så ökar du dina chanser men ser ut som en julgran.

avalung eller abs väska?
Tjena, ni verkar ju ha misat en väldigt vesentlig del i Avalung snacket. När du kommer till ett lavinfarligt område, eller snarare ett lavin farligt åk så sätter du in den i munnen ungeför som en snorkel, och så har du den inne i munnen hela tiden under åket, sen så när nu är nere och är i säker het så tar du ur den ur munnen. Svårare en så är det inte, och åker du mycket offpist på lavinfarliga områden så kan jag rekomendera en sådan dom är väldigt bra. och är inte i vägen eller väger en massa. Och ett litet inlägg är att många guider i Alperna använder dom varje dag. ALLA pistörer i Chamonox använder dessa, så nog är den beprövad och den har bara fått bra betyg så köp en.

avalung eller abs väska?
ang. avalung så är det meningen att man ska ha "snorkeln" i munnen redan innan man åker in i lavinområden. detta är ju för att man inte har så mkt tid att greppa den när mna väl är i lavinen, men samtidigt så har du inte mkt tid att göra ngt alls i en lavin. om du inte har den i munnen så ska den vara så pass nära munnen så att du endast ska kunna vrida på huvudet så ska munstycket vara där. detta innebär ju givetvis att den kommer slå imot din kind eller haka när du åker, men det är väl samma sak som att vänja sig med ryggsäck, hjälm eller vad som. en vanesak helt enkelt.

en annan sak är om det är bröstvårte djup snö (!?) så lär ju en avalung kunna hjälpa dig att andas i snöyran.

jag säger inte att ABS är odugligt, den gör säkert sitt jobb och kan även den vara en sak man kan köpa och använda, tom ihop med en avalung. steg nr 1 är ju att aldrig hamna i en lavin, men när/om det händer så är dessa 2 saker ngt som kan rädda ditt liv..

tester har visat att avalung kan hålla en begravd andandes i över en timme. att förlänga din överlevnads chans med 3-4 ggr är ju inte illa.

avalung eller abs väska?
personligen kör jag alltid med en syrgastub på ryggen, dykar-style. funkar kalas när man gräver nig sig i båda laviner o djupa ölstop på afterskin.....

tror helt ärligt att det är lite overkill med den typen av utrustning....

Tillbaka
Topp