Avalung räddar liv!

• Trådstartare Trådstartare MikeMike
  • Start datum Start datum
Avalung räddar liv!
Måste säg att jag fortfarande är skeptisk till avalung kontra ABS.
Hade han haft ABS hade han förmodligen aldrig ens blivit begravd.
Å andra sidan så är ju avalung fantastiskt mycket bättre än ingenting alls...

Tack för länken, mkt. intressant ämne!

Avalung räddar liv!
Intressanta fakta om man kan väga detta på vad som skrevs på italienska forum..... Som jag förstod det så hade det ju snöat ganska kraftigt innan (puderfrossa i huvudet oavsett om man är guide eller klient) och tycker egentligen hans följande kommentarer återspeglar läget ganska angående laviner:

.... I spoke the day after with my friends and we didn't find a weak point in what we did. Tommorow (January 17th) someone is going up there to do a snow-profile, so we can understand what happened. As I said before, we were on the slide surface of an old avalanche, so we were quite sure, but probably there was something strange in the lower layers... something we couldn't really expect. There is and there will be always something we cannot control in our job... ...

För mig var nog det avgörande för att han klarade sin livhanke att hans duktiga kamrater lyckades lokalisera och gräva fram honom på 10 min. Samtidigt som man även sökte en andra person under lavinen! Denna lyckades man även få fram!

Alltså Avalung i all ära, men det bästa man kan ha är duktiga färdkamrater!

Avalung räddar liv!
Både hängslen och livrem...

Bra att det fungerade i detta fall, men risken med alla säkerhetsdetaljer är att den absolut främsta fungerar sämre. Folk tar större risker och utsätter sig själva och andra för mer faror. Helt utan hjälpmedel måste man lita till sitt eget förnuft och använda HJÄRNAN! Glöm inte heller att en del lavinoffer är döda innan snön ens stannat...

Tillbaka
Topp