Avalung

Avalung
hej! jag tar upp denna gamla lina!

jag är påväg ner till cham i vinter, kommer spendera 4 månader med franska studier och förhoppningsvis massor härlig åkning.

nu är d ju så att jag har VÄLDIGT liten erfarenhet av offpiståkning. I den skidmiljö jag kommer befinna mig i kräver ju massor av erfarenhet. jag har införskaffat en transa, spade och sond. så där är allt ok, bara att börja träna för att kunna använda den i fall det skulle behövas.

MEN! jag funderar mkt seriöst att ta ett kliv extra och köpa en avalung II. detta låter för mig mer o mer nödvändigt.. kombinationen av min oerfarenhet och min vilja att åka offpist ger ju mig ganska låg odds på att jag kommer råka ut för en eller flera laviner.. min sjävbevarelsedrift skriker att jag måste ha så mkt skydd som det går, denna manick kan mkt väl rädda mitt liv. så för min del så är det bara ett tryck på beställknappen som är kvar. livet är värt mer än d 1500sek som denna sak kostar! så i mina ögon är det en nödvändig investering.

tycker inte du d?

Avalung
en bättre livförsäkring är en lavinkurs för knappt 3000:- på 3-4 dagar. då klarar du dig bättre. avalung håller dig inte vid liv någon längre stund. du o dina polare borde verkligen gå en lavinkurs där nere illa kvickt! prata med ngn lokal bergsguide så fixar det sig säkert!

Avalung
Instämmer med PeAC. Smartare att aldrig hamna i en lavin än att försöka överleva en!

Jag hade kollat in en ABS-ryggsäck istället...

Avalung
givetvis så kommer jag gå en kurs där nere. det är en självklarhet i mina ögon, men jag blir ingen bergsguide med 20 års erfarenhet av det. kommer ju finnas risker för feltolkningar och dyl.

avalung skulle kunna ge mig den tid som alla pratar om när det gäller begravning i en lavin. att under 20, 30, 40 min eller vad det nu handlar om kraftigt minska risken för att dö av syrebrist/koldioxid förgiftning så är det något jag välkomnar. tester har ju helt klart visat att i mer eller mindre gynsamma förhållanden hålla en person andandes tillsdess att de blivit utgrävda. ( om inte allt är en konsperation dvs.) och detta av en sak som kostar mindre än min normala matbudget per månad.. man är väl galen om man inte tar den chansen/hoppet

Avalung
En ABS-rygga är att föredra framför avalung. Nackdelen med avalung är att, även om du åker med munstycket i munnen, så är risken stor att det åker ur när du tumlar runt i en lavin. Du klarar helt enkelt inte av att bita tillräckligt hårt i muntycket. Har gått på lavinkurser både i Sv och i Schweiz där man rek. ABS-ryggan framför avalungen.

Avalung
Problemet är nog större att du bryter rygg o nacke än att inte kunna andas om du släpas med. Tramsigt att tro att man ska kunna lugnt ta fram slangen o därför klara sig under ett par ton snö tills räddningen kommer. Satsar på kursen.

Tillbaka
Topp