Backcountry jibb bräda

• Trådstartare Trådstartare jns
  • Start datum Start datum

jns

Ny medlem
Backcountry jibb bräda
Kan väl börja med att säga att det säkert redan finns nån tråd för det här men jag är för lat för att söka.

Funderar på att spendera en säsong i Riksgränsen eller alperna och är ute efter en ny allround bräda. Jag är 180cm och väger kring 70-75. Syftet med brädan är att den ska klara mest puder och bc hopp utan att bli för klumpig för att leka i pist och småhopp osv, för som alla som varit i riksgränsen vet är det inte alltid optimala puder förhållanden. Har kollat runt lite och är som mest inne på någon form av rocker bräda i ca158cm klassen, helst även twintip då jag vill kunna landa switch också. Problemet är bara att jag egentligen aldrig åkt mycket puder med snowboard och har dålig koll på vad för längder som krävs.

Så frågan är som följer: Kommer en ca158cm lång rocker twintip klara puder+bcjibb eller borde jag gå upp längre?

Backcountry jibb bräda
Jag tänker såhär.

En säsong i Gränsen eller Alperna kommer förmodligen att innehålla mer puder och offpist än du är van vid och då tycker jag att en liten längre bräda är på sin plats.

En bräda runt 162 plus/minus 2 cm skulle bli perfekt tror jag. En Lib-Tech TRS 162 BTX skulle bli klockren och längden blir inga problem i parken.

Backcountry jibb bräda
Jag går i lite samma tankar.

Är 191cm väger la 78kg och vill ha en bräda att jibba med i puder. Dvs, bc-kickers, skogsjibb och stora dropp.

Körde förra säsongen på en bataleon evil twin och har även införskaffat en Riot inför i år. Men 159cm känns ändå för litet för att landa stora puderlandningar.

Vad jag söker är väl en twinbräda med rocker, mellan 162-164 cm, gärna midwide/wide. Problemet är väl att jag än sålänge inte hittat någon twinbräda i den storleken.

Någon med tips eller ideér?

Backcountry jibb bräda
Forum Grudge!!!

Gjorde Sässong i Chamonix i år med en Forum Grudge 156.
Körde mycket varierad åkning, allt från park till meterdjup puder till drops till 20 meters bc kickers.
Det är ingen nybörjarbräda vilket gör den sjukt rolig om du har några år på brädan.

Brädan är egentligen en Park/pipe bräda men med tanke på att den är ganska styv funkar den grymt bra i puder och offpist och den har en riktigt nice pop.

Jag är 170 cm och väger ca 75 kg.

Lycka till

Backcountry jibb bräda
Satsa på en längre bräda som inte är allt för styv så får du flyt i pudret och lätt att trixa och leka. 5cm extra är oftast inte ett problem att hantera men det ger en del extra flyt och stabilitet.

Backcountry jibb bräda
Det man måsste tänka på nör det gäller längden är att 5 cm mer bräda ger väldigt mycket mer styvhet. Jag skulle nog satsa på en 159 model kanske som är ganska styv...

Backcountry jibb bräda
jag skulle satsa på en 158-164 mjuk bräda med rocker.. har gjort misstaget med för hårda brädor i puder och det är inte skoj (dessutom jävligt jobbigt). Balansen ligger dock i att hitta en bräda som ändå pallar med drops och tunga landningar.

Tror likt Doughboy att en TRS vore nice, om den inte är för hård??

..eller som en säljare skulle sagt; duger den åt Travis duger den åt dig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp