Bad Gastein-hjälp en nykomling

Schubertan1997

Aktiv medlem
Hej!

Om det finns liknande trådar så ber jag väldigt mycket om ursäkt.

Jag och mina kompisar skall åka ner för ynka 2 dagars skidåkning i Bad Gastein i slutet av månaden. Då ingen av oss har varit där innan så har jag lite frågor till er som varit där.
  • Finns det typ bussar som går runt i orten? Vi bor ca 1,5km från Stubnerkogelbanan och det är en rätt tradig promenad i pjäxor.
  • Vad rekommenderar ni att vi kör under dessa dagar för att ändå maximera upplevelsen?
  • Några goda men ändå prisvärda ställen att äta på? (Är studenter, inte helt panka men fine dining är inte aktuellt om man säger så).
  • Hur mycket brukar ni pälsa på er i klädväg?
  • Om ni har några andra sevärdheter som måste upplevas när vi är där så tar vi gärna emot dessa!
Stort tack på förhand!

//Jakob

Finns gratisbuss för skidåkare som kör runt i Gasteiner-dalen, se här: https://www.skigastein.com/files/sonstiges/Busfahrplaene/BB_Gastein_Skibus-Info-21-22_WEB.pdf

Själv hade jag hellre gått de 1.5km, borde ta ca 15min. Tar garanterat längre tid att gå till närmsta busshållsplats och ha några minuters marginal + restiden med bussen. Men det kanske bara är jag som tänker så. :) Vid Stubnerkogelbanan finns förövrigt skåp där man kan förvara skidor och pjäxor (fanns när jag var där senast för 4-5 år sedan i alla fall), så kan man gå dit med gympaskor eller liknande.

Annars tycker jag att ni borde dra en dag till Sportgastein, bäst åkning där enligt mig i alla fall.

Huruvida det är smidigast att gå eller ta skidbussen beror mer på var ni bor än avståndet. Vissa delar av bad gastein ligger betydligt lägre än liftarna och andra delar har dåliga gångförbindelser.

Som ovan tipsa så är sportgastein värt ett besök. Graukogel är en bortglömd pärla som oftast funkar bra när andra delar stänger vid dåligt väder. Riktigt bra fallhöjd men gamla liftar och få backar så inget att prioritera annars vid kort besök. Graukogel saknar också snökanoner så håll koll på snöläget innan ni drar dit i så fall.

I Sportgastein rekommenderas restaurangen som ligger nere i dalen på andra sidan parkeringen från berget.

Gjort misstaget att gå en km till liften själva i snowbordboots, helt slut innan vi ens börjat åka. Så buss definitivt 😊

Huruvida det är smidigast att gå eller ta skidbussen beror mer på var ni bor än avståndet. Vissa delar av bad gastein ligger betydligt lägre än liftarna och andra delar har dåliga gångförbindelser.

Som ovan tipsa så är sportgastein värt ett besök. Graukogel är en bortglömd pärla som oftast funkar bra när andra delar stänger vid dåligt väder. Riktigt bra fallhöjd men gamla liftar och få backar så inget att prioritera annars vid kort besök. Graukogel saknar också snökanoner så håll koll på snöläget innan ni drar dit i så fall.
Riktigt brutal promenad nerifrån ”centrum” upp till liftarna. Speciellt med skidor och pjäxor

Om det har snöat å det är puderdags så absolut graukogel då det är minst folk där och ni behöver inte ens åka offpist utan pudret kommer ligga i nära orörda pister.
Om det blåser så nej till sportgastein ..kolla vädret på morgonen..
Annars sportgastein men det tar 25 min m bussen dit.
Så om ni bara är där i två dagar så kör där vädret är bäst
Allt är bra där egentligen..
Bit ihop o promenera..2 dagar är inte så mycket...

Tillbaka
Topp