Bad Gastein - Hur är det egentligen?

AdamClaeson

Medlem
Hallå!

Har gjort Frankrike under de senaste 15 åren och tänkte att det är dags att vidga vyerna lite... ;)

Har snöat in på att dra ner till Bad Gastein v.9 alt v.10 av någon anledning. Har sökt i forumet, men svaren spretar vilt och jag får egentligen ingen uppfattning om stället. Jag har förstått att det är en jäkla massa svenskar och partyparty, något som jag inte kunde bry mig mindre om när jag drar till alperna...

Ute efter bra off-pist, hyffsat liftnära (då alla inte innehar utrustning för längre äventyr, lite knatande med skidorna på ryggan är dock helt ok). Det är egentligen det enda kriteriet. Är backarna bra plus att det finns nån form av after-ski så är det givetvis ett plus.

Så, hur är det med liftnära off-pist i BG? Blir det uppåkt direkt? Hemliga spots ;)? Snörförhållande över lag (svårt att pricka på en vecka givetvis)?

Eller skall man skita fullständigt i BG och åka nån annan stans? Vart i så fall?

Ge mig nått göttigt att fundera över!

Chip, chip

Var i BG förra vintern och gjorde säsong, så ska se om jag kan hjälpa till!

liftnära off-pist finnes. Klassikerna nordsidan/sydsidan i sporten funkar alltid. Nordsidan innebär att du till slut kommer ner till en busshålsplats och får åka buss tillbaka till sporten, dock inte så långt. Finns ungefär hur många linjer som helst att välja nerför den sidan, i varierande svårighetsgrad. slutar sedan vid en vandringsled som man bara åker ner med till nämnda busshållsplats När man åker ut i norden och följer de vanliga spåren nerför så kommer man till en brant. där går det att knalla uppför till en systertopp på berget, inte jättemånga som orkar ta av sig och gå. så där är det oftast lätt att hitta!

Skogen runt Angertal-stationen är också bra. åker man från stubnerkogel-sidan ner mot dalen så finns det en ganska stor skog som bryts av med 3-4 transportspår. bra avstånd mellan träden, går att ligga och mata ganska duktigt där!

uppåkt blir det ändå ganska fort, men som vanligt. åk inte dit "alla" åker när det dumpar ner. kör man tvärtemot brukar det bli bra.

förra året var ett bra snöår. Så vitt jag kom ihåg så hade vi en ritkigt fin dump v.10 som gav mycket glädje :)

Va i Bad Gastein förra året under v.1 hade otrolig tur med snön då de inte haft så mycket på 17 år. Off-pisten fanns väldigt lift-nära när vi var där vet inte hur snösäkert det är så det får du fråga någon annan om :). Party party vet jag inte om jag kan hålla med om. Undvik bara vecka 7 då många svenskar åker dit (sportlovet) har även hört att flera skolor från göteborg ska dit i år samma vecka. :)

Senast ändrad:
Tja!

Tack för era svar! Skall nog kunna bli bra det här. Liftnära offpist blir ju alltid uppåkt relativt snabbt. Lite vad man får räkna med... Man får hoppas man har Kung Bore med sig bara... ;) Skönt är väl att det inte är jättemånga som orkar gå de extra metrarna...

Hur är det med systemet? Är det sammanlänkat eller är det buss till Sportgastein? Till Dorfgastein verkar det ju vara så. Har ju slutat åka till Cham pga den jobbiga bussen...

Sportlovsveckorna håller vi oss borta ifrån. Speciell v.9 då det verkar krylla av kidz där nere.

Återkommer nog lite senare Von_vettet ifall du har lust att dela med dig av lite info och pärlor... :)

Ha det gött!

För att svara om närheten till de andra systemet så är det buss som gäller både till Sporten och Dorfen och som tar cirka 20-30 minuter på vardera håll. Sen finns även Graukogel som ligger andra sidan dalen från Stubnerkogel-sidan vilket är fantastiskt berg att åka på även om jag inte var där så mycket i vintras, det går bussan och man kan även gå dit.
Var själv i Cham en vecka och skidåkningen var fantastisk, men tyckte även det där med bussresa inte var min grej då jag växt upp 1-2 veckor varje år med att hoppa i skidorna och glida ner till liften men Bad Gastein finns valet att åka upp stubnerkogel och åka bort till Angertal/Schlossalm eller att välja ta sig till de andra systemen.

Vad gäller sportlovsveckorna så upplevde jag skåndeveckan som värst i backarna, medan de andra inte var så pass mycket med köer och folk i backarna. De gillade nog hänga mer i byn på kvällarna.

Allt har ju fördelar och nackdelar, men om du frågar mig så har Bad G mest nackdelar.
Om man ska se någon fördel så är det nära till olika områden vilket gör att det finns ett passande system för alla väder. Ligger molnen lågt åk till Sport eller tvärt om åk till Dorf.
Men jag är en person som hatar att åka buss vilket du typ alltid måste. Sedan är staden supertråkig!
Var där där en gång och kommer nog aldrig åka tillbaka.

Ett ställe jag hellre åker tillbaka till är St. Anton. Mycket mer offpist och mycket härligare stad.
Snösäkert och massor av yta att hitta nytt. Visserligen så är det sjukt många med samma inställning så de riktigt liftnära områdena blir som alltid fort uppåkta. Men är du beredd på att gå någon timma så finns det massor av
orört.

Ja, alla system har sina för och nackdelar. Det stämmer... Jag har varit i St. Anton. Helt ok, men finns många orter som är bra mycket bättre om du frågar mig. Största anledningen till BG är priset vi fick. Plus att vi inte varit där än.

Bortsett från bussen. Vad tyckte du om åkningen?

Har man varit i Flein eller Saint Sorlin så är vilken by som helst helt fantastisk rolig! ;b

norden (sport-gasteins baksida) är i mina ögon något av det bästa alp-style slackcountry offpist man kan hitta, mycket på grund av att man kan ta bussen tillbaka till backen och få ett åk à 2000höjdmeter per timme (om man är lite snabb ;p)

sedan är ju skiers left om A1 mycket bra åkning också, och lätt att hitta till.

assr sa:
norden (sport-gasteins baksida) är i mina ögon något av det bästa alp-style slackcountry offpist man kan hitta, mycket på grund av att man kan ta bussen tillbaka till backen och få ett åk à 2000höjdmeter per timme (om man är lite snabb ;p)

sedan är ju skiers left om A1 mycket bra åkning också, och lätt att hitta till.
Gott snack! Gillas! Nu blev jag pepp igen! :)

Jag hade och har väl alltid haft låga tankar om BadG. Var där förförra vinter för första gången, över en helg bara. Måste säga att det var rätt bra faktiskt... SportG Nord en dag efter snöfall levererade verkligen, oavsett vad man jämför med. Håller med assr där. Går ju i ärlighetens namn inte att hitta nån direkt bättre slänt så. Den är ju bra helt enkelt, så är det ju bara.

I övrigt kanske det inte var så mycket att hänga i granen så, men inte helt off the map på nåt sätt. Helt ok system tycker jag. Fanns grejer att göra lite här och där. Gick man lite så låg snön hyffsat länge också.

Finns ju bättre orter totalt sett kanske, men nog kan man få en jäkligt go resa till BadG alltid. Mer soft än hardcore brantåkning kanske, men ändock bra.

Senast ändrad:
värt att nämna är att det i princip inte finns någon glaciäråkning och inte så himla mycket branta rännor och branta face i bad gastein - det finns i och för sig ett par åk där man inte vill ramla men det är alltså inget chamonix vi talar om.

om det nu är dåligt eller bra är helt upp till dig som åkare.

Verkar vara lite blandade åsikter ang. Bad gastein. Har hittat resa dit för 5555kr med halvpension, resa, boende och liftkort via rollinsnow. Riktigt bra pris, räknar självklart inte med toppboende. Ingen av oss har tidigare varit i alperna så antar att vilken ort vi än väljer så blir det ett lyft gentemot svenska fjällen. Någon som trots detta tycker vi ska satsa på något annat ställe?

larm sa:
Verkar vara lite blandade åsikter ang. Bad gastein. Har hittat resa dit för 5555kr med halvpension, resa, boende och liftkort via rollinsnow. Riktigt bra pris, räknar självklart inte med toppboende. Ingen av oss har tidigare varit i alperna så antar att vilken ort vi än väljer så blir det ett lyft gentemot svenska fjällen. Någon som trots detta tycker vi ska satsa på något annat ställe?
jag ska själv dit med rollin snow! på nyårsresan dock, men resorna för 5555 verkar sjukt värda om man bara kunde få ledigt från skolan... men bad gastein e ju ett toppenställe om ni inte har varit i alperna förut, skickade ett PM till dig, läs de :)

Har du tur med snön kan du ha jävligt roligt, vi var nere v.4 ett gött gäng och köttade puder varje dag i underhållande skog. Dock har jag själv varit fransos de senaste åren i chamonix, val thorens och val d'isère och måste säga att jag saknade det branta. Flackar ut stegvis en del i BG men visst kan man ha kul, är ju Österrikisk åkning lixom men då är Anton bättre. BG är dock billigare än både anton och de franska orterna som har blivit nya norge typ så det kan ju vara ett argument men förgående orter är bättre.
Have fun!

Tillbaka
Topp