Bad Gastein i början av december - Åka skidor i en dag, meningslöst eller tummen upp?

FolkeA

Ny medlem
Bad Gastein i början av december - Åka skidor i en dag, meningslöst eller tummen upp?
Hej! Första inlägget här då.

Jag funderar på att åka till Bad Gastein i tre dagar, "julbordspaket". Får man ut mycket skidåkning på en dag eller är det helt lönlöst?
Funderar på att åka en weekend med två skiddagar men det blir dubbla priset.. Hemsedal med softresor är också intressant men det är inte alperna ;)

Frågan är alltså; är det värt att åka ner till BG för en dags skidåkning (och annat lull-lull, såklart)?

Väl mött :)

Se det som vilken weekend som helst bara att du får möjlighet till en dags skidåkning också! Bara att komma ner till alperna i några dagar är ju härligt i sig. Har du tur med vädret kan du spendera dagen i Sportgastein, ett litet högalpint skidsystem som du känner dig relativt nöjd med efter en dag. Allt hänger på hur väl förberedd din kropp är. Många har ju rätt så ont första dagen på en skidsemester.

Astonson sa:
Se det som vilken weekend som helst bara att du får möjlighet till en dags skidåkning också! Bara att komma ner till alperna i några dagar är ju härligt i sig. Har du tur med vädret kan du spendera dagen i Sportgastein, ett litet högalpint skidsystem som du känner dig relativt nöjd med efter en dag. Allt hänger på hur väl förberedd din kropp är. Många har ju rätt så ont första dagen på en skidsemester.
Hur lång tid tar det till sportgastein? Jag var i BG för 10 år sedan, dock inte i sportgastein... Fysiken är det inga problem med :)

Det blir nog en resa!

Nu har jag inte varit i BG, men gjort många weekend resor till Hemsedal. Du hinner åka väldigt mycket på 3 dagar, frågan är bara när du åker och hur mycket dom har hunnit öppna och då kanske 1 dag i BG är bättre.

Det tar cirkus 20 minuter att åka till sportgastein med skidbuss.

Alla skid dagar är bättre än ingen alls.
Transporten från Byn till Sporten tar ca 15 min. Det står alltid många taxibilar vid bus hållplatsen vid järnvägsstationen om inte bussen passar i tid.
Sen är det ju en personlig fråga om det är värt pengarna.

Senast ändrad:
Har säsongat i BG och kan bekräfta att Sport gastein är härligt vid fint väder. En del breda härliga backar och en del lite brantare nedfarter. Lättåtkomlig off-pist om du gillar det! Vid dåligt väder är det också tyvärr SKIT! Dimma och blåst...
Men som sagt, vid fint väder - satsa på Sportgastein!

Ett annat tips kan vara Schlossalm om du vill åka liften upp i BG och ge dig iväg i systemet! Mycket fint där borta också!

Sist men inte minst så är ju Prio 1 att vara FÖRST upp i liften om du endast har en dag i backen! :rolleyes:

Lycka till! ;)

Då får vi hoppas på fint väder ;)
Jag har endast åkt off-pist ett fåtal gånger, det kändes inte som min grej.

Man får planera sin "rutt" när tiden är så knapp, och jag kommer verkligen hänga på låset när liften öppnar:)

Tack.

Tillbaka
Topp