Great White Shark siktad i skidområdet?!

Nej, men när Olperers branta grå nordostvägg släppt sin snö liknar den ryggfenan på en vithaj.
Så här såg den ut i förmiddags:
Visa bilaga 10737
Första intrycken då med breda skidor (QST 99):
Vi har idag kört hård lite isig pist, mjuk pist, mjuk pist med lite fluffiga högar och grovsnöpist med tunga slushhögar.
Första gången på breda skidor och det känns
väldigt annorlunda. Första intrycket var ”wow”, sedan ”hmm” och ”oops”. Jag brukar inte ramla men det gjorde jag idag och fick promenera tillbaka 30 m och hämta ena skidan.
Behöver helt klart åka mer på dem och lära mig, men här i alla fall några första intryck.
Minus:
Mycket långsammare från kant till kant, snabbsvängar är inte grejen med dessa. På en hård och välpreppad pist tycker jag inte att de har precision som mina pistskidor, framändarna känns lite oroliga när det går fort. Jag är inte van vid en så lång tiprocker, och det beror väl på det (tur att jag valde 181 cm).
Plus:
I en mjuk pist med lite ”fluff-högar” infinner sig ett ”lugn” och ”flow” med skidan, vilket man inte får med pistskidor eftersom de tenderar att skära fast i stället för att svänga.
Det går i sådant underlag att stå på mer än med pistskidor, och det gick bra ända tills fluff-högarna övergick i tunga blöta slush-högar, och då blev det lite ”nervigt” när man var tvungen att få ner farten snabbt.
Idag har det varit 30 gr och mer i Tyskland och här i Lanersbach på 1300 m är det 26 gr, vilket är ovanligt. På 3250 m var det inte mindre än +10 gr efter lunch.
I morgon fortsätter det med sol och värmebölja, men från onsdag ska det bli betydligt svalare och det ska komma nysnö.
Här en bild från idag med utsikt mot Gerforene Wand tagen från toppstationen på Olpererliften 3240 möh.
Ha det bra i sommarvärmen!

Visa bilaga 10738