Bästa vattensporten 2020? WING FOIL!

Hakman

Medlem
En perfekt blend av windsurf och kitesurf. Kräver inte supermycket vind. Fart och bra air time. Minimalt med utrustning.

Framför allt en grymt skönt känsla!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
En bräda och ett segel - tycker det ser ut att vara ungefär lika mycket utrustning som i vindsurfing och kite jag!
Jag håller på med en del vattensport. Enklaste är ju vågsurfingen. En bräda och våtdräkt.
Kommer ut på vattnet fortare med kiten än wingen. Och nästa lika lite utrustning. Längst tid tar vindsurfing även om det går fortare nu för tiden.

Mest utrustning är det i vindsurf, sen kite sen wing och minst våg.

Snabbast att komma igång med är vågsurf, kite, wing och sist vindsurf. (Man skall montera ihop foilen om man inte har en tillräckligt stor bil och det har inte jag i alla fall)

För övrigt borde komma över och se på killarna hur man kör och gör frontloop och back med de där och andra freestyle manöver. Det där var lite tråkigt att se tyvärr.. Eller åka ner till Varberg och se hur de pushar sporten i Sverige med F-One teamet.

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag tycker att det såg kul ut. Har provat en liknande vinge (som jag lånade) med långfärdsskridskor. Skitkul! Två frågor: Vad händer om man kör på en sten, är foilen bräcklig? Kan man ha samma vinge till skridskor?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag tycker att det såg kul ut. Har provat en liknande vinge (som jag lånade) med långfärdsskridskor. Skitkul! Två frågor: Vad händer om man kör på en sten, är foilen bräcklig? Kan man ha samma vinge till skridskor?
Du kan ha samma vinge till skidor och skridskor. Körde en del med den i vintras med detta.
Det med stenen och foil beror på de olika gåfoilerna. Har kört in i en Sten i 22 knop men enda som hände var lite sandpapperarbete på vingen med min nuvarande foil. Min gamla blev sne av att köra på något.

erik_lagg

Aktiv medlem
intressant att foilen håller så bra - ser ju ut som de bara skulle gå av. Bor vid Mälaren och där är det ju fullt med sten så jag skulle behöva något hållbart ifall jag ska testa detta. Var köper man vinge och hur stor ska man ha?

Hakman

Medlem
Haha bra diskussion det blev!

Var köper man vinge och hur stor ska man ha?
Starboard Freewing är kanon och har sålt extremt mycket i hela världen i år. Jag kör en 4m som funkar perfekt för mig med vindbyar på ca. 6 m/s och upp till 14m/s, men om du kör på ett ställe med svaga vindar och eller inte är supervan vid foil sedan tidigare så är en 5m eller 6m en bättre motor. Jag rekommenderar även en stor foil (framvinge med runt 2000cm/sq). Jag kör en 1300cm/sq och den kräver mycket jobb för att flyga i lätta vindar.

Ser kul ut. Ingen sele? Jobbigt för armarna?
Inte jobbigt alls! Så fort du är uppe och flyger på foilen så är vingen lätt i händerna och du behöver väldigt lite kraft för att flyga vidare. Härlig känsla!

För övrigt borde komma över och se på killarna hur man kör och gör frontloop och back med de där och andra freestyle manöver. Det där var lite tråkigt att se tyvärr.. Eller åka ner till Varberg och se hur de pushar sporten i Sverige med F-One teamet.
Tränar Wing Foil freestyle för fullt just nu! Här kommer lite Windsurf freestyle och Wind Foil freestyle för alla freestylefans!

erik_lagg

Aktiv medlem
tack @Hakman för ditt svar!
Som helt oinsatt - har jag förstått det rätt att man kan välja mellan att ha en bom i hårt material eller en uppblåsbar bom. Den upplåsbara kanske är praktisk ut transportsyfte och man kan ju tex ta med den om man åker ut på fjället. Är uppblåsbart något att ha?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Haha bra diskussion det blev!

Starboard Freewing är kanon och har sålt extremt mycket i hela världen i år. Jag kör en 4m som funkar perfekt för mig med vindbyar på ca. 6 m/s och upp till 14m/s, men om du kör på ett ställe med svaga vindar och eller inte är supervan vid foil sedan tidigare så är en 5m eller 6m en bättre motor. Jag rekommenderar även en stor foil (framvinge med runt 2000cm/sq). Jag kör en 1300cm/sq och den kräver mycket jobb för att flyga i lätta vindar.

Inte jobbigt alls! Så fort du är uppe och flyger på foilen så är vingen lätt i händerna och du behöver väldigt lite kraft för att flyga vidare. Härlig känsla!

Tränar Wing Foil freestyle för fullt just nu! Här kommer lite Windsurf freestyle och Wind Foil freestyle för alla freestylefans!

Det där är inte freestyle med wing?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
intressant att foilen håller så bra - ser ju ut som de bara skulle gå av. Bor vid Mälaren och där är det ju fullt med sten så jag skulle behöva något hållbart ifall jag ska testa detta. Var köper man vinge och hur stor ska man ha?
Jag har använt en 5 kvm som håller i relativt mycket vind.

Kolla med Arild på Surfskolan.se. Han har full koll på wing och foil. Kan säkert göra ett bra pris odå. Han är ansvarig för ett av de största märkerna i världen.

skall du gå på det bästa så leta efter Enisis från Schweiz. Den bästa enligt de som har testat igenom nästan alla märken.

Foils finns allt från Gong som är billig och kommer utan mellanhand till riktigt jäkligt dyra..

Det är ingen billig sport dessvärre.

Hakman

Medlem
Som helt oinsatt - har jag förstått det rätt att man kan välja mellan att ha en bom i hårt material eller en uppblåsbar bom. Den upplåsbara kanske är praktisk ut transportsyfte och man kan ju tex ta med den om man åker ut på fjället. Är uppblåsbart något att ha?
Jag kör Starboard / Airush Freewing som har handles inbyggda i den stabiliserande mitten av vingen (center strut), och den är både extremt stabil och lätt att hantera, men även väldigt lätt pumpa upp och packa ner. Den är fullt uppblåsbar och allt får plats i en liten bag. Definitivt snabbaste sättet att komma ut på vattnet då du bara behöver pumpa upp och sticka ut!

Hör gärna av dig via DM om du vill börja köra wing, så kan jag hjälpa dig att få riktigt bra deal genom mina sponsorer.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Är bara ett märke som kör med bom än så länge. Resterande kör med handtag på centerstruten.

finns många använda till salu i Danmark. De flesta verkar byta til Ensis som sagt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag kör Starboard / Airush Freewing som har handles inbyggda i den stabiliserande mitten av vingen (center strut), och den är både extremt stabil och lätt att hantera, men även väldigt lätt pumpa upp och packa ner. Den är fullt uppblåsbar och allt får plats i en liten bag. Definitivt snabbaste sättet att komma ut på vattnet då du bara behöver pumpa upp och sticka ut!

Hör gärna av dig via DM om du vill börja köra wing, så kan jag hjälpa dig att få riktigt bra deal genom mina sponsorer.
Ja om du har en stor bil så Foilen kan vara ihop skruvad hela tiden och helst på brädan annars så tar det betydligt längre tid.

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag vill inte sabba tråden. Men ändå ge en tumme upp för Starboard. Det är world clean up day på lördag (det hoppas jag att ni inte har missat) Här där jag befinner mig i värmen, ställer starboard upp och fixar mat, handskar o s v till alla som är med och plockar skräp på stranden!!
Själv försöker jag lära mig wakeboard och vågsurfning så det där med foil får vänta!

Sorry!!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp