Bagage! First time bad gastein

triggy

Medlem
Tja!

Ska snart till bad gastein.. första resan med skidor, hur brukar ni lösa bagaget? Förstår att de mest optimala är en bag med hjul som man får i skidor/pjäxor i samma..

Men har just nu en vanlig pjäxbag från stadium och en skidpåse från xxl.. tänkte om man sätter ihop pjäxbagen med skidpåsen med något sorts band så blir de enkelt slänga på skidpåsen på axeln bara och få med sig allt? Men hjälmen? brukar ni lägga det i bagageväskan bara eller går de bra att slänga in den i skidpåsen? Eller är risken då att jag får tillbaka en sprucken hjälm?

Mvh första gången

niillle

Medlem
Duffel på ryggen, skidfodralet på axeln och en pjäxbag med pjäxor och hjälm i handen. Just ja skidryggsäcken på magen.
Ibland hamnar pjäxorna i skidfodralet och skidryggsäcken i duffeln.

triggy

Medlem
Duffel på ryggen, skidfodralet på axeln och en pjäxbag med pjäxor och hjälm i handen. Just ja skidryggsäcken på magen.
Ibland hamnar pjäxorna i skidfodralet och skidryggsäcken i duffeln.
Grymt! Vet du ifall de bryr sig om ifall man packar ner skidkläderna i skidfodralet?

madness

Medlem
Boots, snowboardbyxor, handskar och hjälm i samma väska. Sådär lagom stor att den går som carry on. Ha alltid boots/pjäxor som carry on.
Snowboards, minst 2, med ett par bindningar och kläder i 1 väska.

Pillard

Aktiv medlem
Allt beror på flygbolag och biljettyp. Men normalt när man lägger till "skidbagage" så anges att man får ha en skidväska och en pjäxbag. Dock pratar man då också ofta om maxvikt på 12kg. Personligen packar jag alltid hjälmen i resväskan för att kunna fylla den med saker och packa in den bland massa mjuka kläder. Sist jag flög med skidgrejer provade jag varianten att ta pjäxorna över axeln såsom handbagage, utöver ryggsäck, och det var ju fantastiskt smidigt.

Paddepanik

Ny medlem
Jag skall flyga med Norweigan Köpenhamn - Salzburg, Någon som vet om det är okej att ha hjälm i handbagage där? Tänker att då vet jag hur den hanteras under transport!
Pjäxorna slänger jag i min resväska bara.
Är hjälm något som säkerhetskontrollen på själva flygplatsen kan tycka illa om?

Pillard

Aktiv medlem
Jag skall flyga med Norweigan Köpenhamn - Salzburg, Någon som vet om det är okej att ha hjälm i handbagage där? Tänker att då vet jag hur den hanteras under transport!
Pjäxorna slänger jag i min resväska bara.
Är hjälm något som säkerhetskontrollen på själva flygplatsen kan tycka illa om?
Generellt är det ok men vissa flygplatser har vägrat ibland. Grenoble är en tex

Pillard

Aktiv medlem
Kontaktade både Kastrup och Norweigan, Kastrup sa att det var helt okej för dom sålänge det var okej från flygbolaget och Norweigan sa det var helt okej så de får bli handbagaget :)

Tack ändå!
Kan ju vara värt att kolla andra flygplatsen med, du ska väl hem också antar jag? ;)

Robert89

Medlem
Kontaktade både Kastrup och Norweigan, Kastrup sa att det var helt okej för dom sålänge det var okej från flygbolaget och Norweigan sa det var helt okej så de får bli handbagaget :)

Tack ändå!
Jag har haft hjälmen fäst på ryggan som handbagage från Arlanda, Grenoble, München och Zürich, aldrig varit några konstigheter. Skulle de krångla får du väl helt enkelt sätta den på huvudet och förklara att du är flygrädd, då lär du ju få med den 👍

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp