Bakåt volt på studsmatta

FredrikB

Ny medlem
Bakåt volt på studsmatta
Köpte en studsmatta för ett par veckor sedan och jag vill veta vad som kan vara bra att tänka på när man ska lära sig bakotvolt.

Bakåt volt på studsmatta
att du inte kastar dej bakot som från en svikt utan att du hoppar uppåt från mitten av mattan så högt du kan o börjar volten precis när du kommit upp i din luftfärd. men tare lungt i början. lätt att man hoppar av eller landar på kanten! chill... //hobbeone

Bakåt volt på studsmatta
om du inte hoppar högt så tänk på att kasta upp knäna och kolla bakåt tills du ser landningen. om man hoppar högre räcker det att titta bakåt.

lycka till

Bakåt volt på studsmatta
jag vågade inte alls först-... men när jag prova så kom jag runt å landade på fötterna första gången

Bakåt volt på studsmatta
Jag jorde som en sideflip först och sen drog jag den mer och mer backåt och tillslut blev det en backåtvolt.

Bakåt volt på studsmatta
för er som är helt nybörjare: lite tips från en gymnast:

det bästa, först gången, är att ha någon på mattan som kan passa dig lite så du slipper landa på nacken,flyga av mattan etc..."passaren" tar tag i byxlinningen (eller i nedre delen av din tröja (i ryggen)och sätter den andra handen presic ovan för knäväcket ,på baksidan av låret, och när du hoppar upp(från stillastående eller lite smått hoppandes/gungandes) och tittar bakåt med huvudet, så drar din kompis dig lite uppåt med handen han har i ryggen och med den andra ser han till att du får med dig bena genom att trycka(nästan slänga) runt dem,Man släpper inte greppet i tröjan/byxan förens voltaren kommit runt.

låter kanske lite konstigt...men testa går ju alltid...

Bakåt volt på studsmatta
Så här gjorde jag:
1. gör det i vatten först.
Från 1 till 3 meters hopptorn. kasta dig bakåt.
Först kändes det konstigt och jag fegade ur när jag låg uppåner, men det gör ju inget det är ju på vatten.
Efter ett tag så kändes det bekvämt att ligga uppåner.
Sen hoppade jag från ettan och försökte trycka ifrån mycket uppåt och få en snabb volt.

2. Nu är det en lätt match, om det inte går så gå tillbaka till steg ett och öva.
Lycka till!

Bakåt volt på studsmatta
bästa sättet från början är att studsa med hyffsad marginal från kanten av studsmattan , och när du känner att du har kontrol så slänger du upp armarna ovanför huvudet för att få höjd och ha rak ( gärna lite böjd ) rygg bakåt .. också slänger du upp knäna så att du får rotationen .. på dehär sättet så får du en snygg bakåtvolt där du landar på samma ställe utan någon risk för att landa på huvet .. om du skulle lyckas landa på huvet å följer mina instruktioner så får du berätta hur du lyckades ;P Lycka till

Bakåt volt på studsmatta
gör inte som min käre vän VIKTOR ENGBLOM och börja snurra innan du är i luften så att du gör den 80 meter lång utan börja göra den i mitten , försök att börja snurra när du är i luften , börja med att inte ha någon fart alls utan at bara stå på studsmattan och slänga dig bakåt så att du vet hur det kommer at kännas

Bakåt volt på studsmatta
Av: FredrikB Online | 2003-05-13 19:25 Citera

han kan bakåtvålt.. tro mej... även fast jag själv inte har sett de så är ja ändå 100.. för om man inte har lärt sig de på 4 ÅR, dåå,, jaaa dååå, dååå är de nog dags att pröva xD...

Senast ändrad:
Bakåt volt på studsmatta
släng benen upp mot himlen och titta efter landningen , om du är upp och ned och är högt upp kan du ju kanske hänga den lite ! ;D (jag kan det på skider)

Senast ändrad:
Bakåt volt på studsmatta
Hm , jag kan bakotvolt med skruv ''sidovolt'' och ''framotvolt men inte bakotvolt kan nån ge mej några shhysta tips?;)

Bakåt volt på studsmatta
zink_cilla sa:

det bästa, först gången, är att ha någon på mattan som kan passa dig lite så du slipper landa på nacken,flyga av mattan etc..."passaren" tar tag i byxlinningen (eller i nedre delen av din tröja (i ryggen)och sätter den andra handen presic ovan för knäväcket ,på baksidan av låret, och när du hoppar upp(från stillastående eller lite smått hoppandes/gungandes) och tittar bakåt med huvudet, så drar din kompis dig lite uppåt med handen han har i ryggen och med den andra ser han till att du får med dig bena genom att trycka(nästan slänga) runt dem,Man släpper inte greppet i tröjan/byxan förens voltaren kommit runt.

Någon som kan förklara detta bättre? Skulle vilja ha tips på hur någon kan "passa"..

Bakåt volt på studsmatta
bois sa:
zink_cilla sa:

Någon som kan förklara detta bättre? Skulle vilja ha tips på hur någon kan "passa"..
Alltså att "passaren" är en kompis som står bredvid och slungar runt dej.
(precis så lärde ja min bror (; )

Tillbaka
Topp