Bakbox och takbox

fredw

Aktiv medlem
Bakbox och takbox
Fick chansen att provpacka en bakbox av nedanstående modell, med förlängning på sidorna för skidor som behövs för vuxenskidor (över 150 cm). Verkar vara den mest sålda modellen med plats för skidor. Kostar typ 18000 kronor… 😳

Tyvärr blir det snabbt trångt i de där små sidolådorna, synd att de är så små och avsmalnande.

Efter mycket pulande och klämmande gick det precis ner två par långa skidor, båda med rocker i båda ändar (nästan twintip) vilket försvårar packning i denna typ av box ytterligare. Ett par var 188 cm långa med 106 mm midja, det andra 186 cm x 98 mm. Försökte få ner samtidigt ett tredje par 182 cm x 80 mm (utan twintip) men det gick inte.

Men tre par vuxenskidor utan twintip bör gå att klämma in. Särskilt om de är litet kortare än de jag testade med. Absolut maxlängd 188 cm (nominellt 187 för boxen) men då måste nog de övriga skidorna vara litet kortare.

Sedan fanns det förstås utrymme kvar till barnskidor, pjäxor mm. Men ändå, besviken. De två par skidor som jag fick in blev dessutom fastklämda i en viss position vilket försvårar övrig packning. Plus krångel att lägga in vilka skidor som helst - en sidolåda måste tas av, träs över skidornas ände och sättas tillbaka på plats. Verkar opraktiskt jämfört med en vanlig takbox.

Det finns bakboxar av aluminium som är betydligt rymligare men ännu dyrare. Har testpackat en sån också, 190 cm lång med full lådform och massor med plats (mer än som går att lasta pga packningens tyngd) - toppen. Vill ha. Men svindyra.

Så här ser plastlådan ut typ:

1769429558362.webp

Har hittat dessa nedan på nätet, ser bättre ut, billigare dessutom, iofs tillkommer frakt men 1 NOK = 0,92 SEK...

1769431101472.webp

Senast ändrad:
Bakbox och takbox
Fanns inte det nån som kom ut med nån slags ram som sätts på dragkroken och där man sen kan fästa sin takbox på?

Alternativ kunde man ju skruva bort skenorna från cykelhållaren och skruva en takbox på det. Men undrar om det är ok med polisen, eller om de har synpunkter på sånt?

Bakbox och takbox
Jag må nu vara gammalmodig men har aldrig förstått varför man ska ha en bakbox. Förstår jag nu rätt så är du inte heller helt såld? (Jo vi kör elbil) Redan priset orättfärdigar den. Jag menar en 90tals box typ packline kan du ju hitta för dryga 1000lapoen. Då behöver du ju iofs räcken till.. för mellanskillnaden laddar man en del

Bakbox och takbox
Jag må nu vara gammalmodig men har aldrig förstått varför man ska ha en bakbox. Förstår jag nu rätt så är du inte heller helt såld? (Jo vi kör elbil) Redan priset orättfärdigar den. Jag menar en 90tals box typ packline kan du ju hitta för dryga 1000lapoen. Då behöver du ju iofs räcken till.. för mellanskillnaden laddar man en del
Är väl räckvidden man är ute efter.

Bakbox och takbox

Ja elbil och räckvidd... Exempel: 11 m/s vind är en frisk bris, vanligt förekommande. Med den rakt framifrån ökar luftmotståndet motsvarande 40 km/h högre hastighet än den du kör. Då kan en takbox på marginalen göra det hela väldigt jobbigt. Typ om du normal marschar max 125 km/h på motorväg så kan du lika gärna sänka till 85 km/h, du kommer ändå inte fram fortare (vid långresa med flera laddstopp). Äger just en gammal packline och vid motvind har jag nu insett att den *kan* ge mycket extra motstånd.

Jo jag tror på bakbox, men marknaden är omogen. Gillade som sagt den större låda jag testade. Dock väldigt dyra och de flesta är för trånga för oss som gillar rejäla skidor.

En variant som skulle bli mycket billigare är ett dragkroksmonterat cykelställ, eller en plattform som den nedan, som man staplar skidor i fodral ovanpå och surrar fast dem. Borde fungera men det blir säkert väldigt skitigt på vinterväg. Eller förstås ett hemmabygge med plattform som nedan plus gammal takbox ovanpå.

1769436513222.webp

Bakbox och takbox
Ja elbil och räckvidd... Exempel: 11 m/s vind är en frisk bris, vanligt förekommande. Med den rakt framifrån ökar luftmotståndet motsvarande 40 km/h högre hastighet än den du kör. Då kan en takbox på marginalen göra det hela väldigt jobbigt. Typ om du normal marschar max 125 km/h på motorväg så kan du lika gärna sänka till 85 km/h, du kommer ändå inte fram fortare (vid långresa med flera laddstopp). Äger just en gammal packline och vid motvind har jag nu insett att den *kan* ge mycket extra motstånd.

Jo jag tror på bakbox, men marknaden är omogen. Gillade som sagt den större låda jag testade. Dock väldigt dyra och de flesta är för trånga för oss som gillar rejäla skidor.

En variant som skulle bli mycket billigare är ett dragkroksmonterat cykelställ, eller en plattform som den nedan, som man staplar skidor i fodral ovanpå och surrar fast dem. Borde fungera men det blir säkert väldigt skitigt på vinterväg. Eller förstås ett hemmabygge med plattform som nedan plus gammal takbox ovanpå.

Visa bilaga 43402
Har du koll på reglerna? Får man spänna fast sin takbox på cykelhållaren? Skulle ju vara en enkel lösning. Iaf på våran är det enkelt att tar bort själva hållare för cykel också. Dvs då blir det superenkelt att montera takboxen. Om det nu är ok att göra...

Bakbox och takbox
Har du koll på reglerna? Får man spänna fast sin takbox på cykelhållaren? Skulle ju vara en enkel lösning. Iaf på våran är det enkelt att tar bort själva hållare för cykel också. Dvs då blir det superenkelt att montera takboxen. Om det nu är ok att göra...

Gissar att det är ok, om man får spänna fast t.ex. fyra cyklar så bör man ju få spänna fast en låda... Så länge det hela håller sig inom tillåten total vikt och mått för last. Min killgissning (som tydligen är det nya ordet för lagom kvalificerad gissning.. ;) ) .

Däremot litet bökigt kanske att få det att fungera snyggt. Vad har du för cykelhållare som gör det "superenkelt" att montera en takbox på den?

Bakbox och takbox
Vi har en äldre biltema variant. Korta "rännor" där cyklarna står i. De är skruvade mot själva ram. Skruvar man bort de är bara en ram kvar och då borde det vara enkelt att fästa en takbox, tror jag. Har ju inte testat än, men kan tänka mig att det fungerar.
Våran ser typ ut som den, men tror våran är ännu lite äldre.
1769441729147.webp

Bakbox och takbox
Bak på bilen kan man ju ha en redig box, behöver inte vara aerodynamisk som en takbox. Jag har letat efter något som här nedanför men inte hittat någon som är tillräckligt lång. Helst 190 cm bredd vill man ju ha. Vore ju enkelt att fästa sätta en sån på en plattform på en dragkrok.

1769444386862.webp

Eller så kan man skruva fast en sån här på sidan av sin packline... Det är samma fäste som på de fina norska bakboxana ovan. Fast oklart vad polisen längs autobahn skulle säga om det.

Senast ändrad:
Bakbox och takbox
Jag ser dethär med laddstopp,räckvidd och takbox som ett konstruerat problem. Bor själv norr om varggränsen och laddarna finns inte i varje hörn men med lite planering har det aldrig varit ett problem. Åtminstone inte de 5 år vi kört helel. Vi kör med box ~2 månader i året(vinter) och ännu har ingen lämnat på vägen. Tror dessutom vi kör fler miltal än många pga boende i obyggden. Om vi åker på skidsemester har vi förutom överlastad bil även cykelställ med fatbikes i kondom och dom tar vinden betydligt mer. Om man ska långresa och inte är fler än 3 kan man ju lägga skidorna i bilen, det är ju definitivt mest lönsamt. De jag kanske kan ha lite förståelse för är om man köpt sin lille tesla som familjebil så då kan man ju behöva bakboxutrymmet. Men de var ju mina tankar. Säkert stämmer @fredw s uträkningar och vill poängtera att det är inte jag som sitter o lyssnar på ”elbilspodden” och ”bilar med sladd” i vårt hushåll.

Bakbox och takbox
Jag ser dethär med laddstopp,räckvidd och takbox som ett konstruerat problem. Bor själv norr om varggränsen och laddarna finns inte i varje hörn men med lite planering har det aldrig varit ett problem. Åtminstone inte de 5 år vi kört helel. Vi kör med box ~2 månader i året(vinter) och ännu har ingen lämnat på vägen. Tror dessutom vi kör fler miltal än många pga boende i obyggden. Om vi åker på skidsemester har vi förutom överlastad bil även cykelställ med fatbikes i kondom och dom tar vinden betydligt mer. Om man ska långresa och inte är fler än 3 kan man ju lägga skidorna i bilen, det är ju definitivt mest lönsamt. De jag kanske kan ha lite förståelse för är om man köpt sin lille tesla som familjebil så då kan man ju behöva bakboxutrymmet. Men de var ju mina tankar. Säkert stämmer @fredw s uträkningar och vill poängtera att det är inte jag som sitter o lyssnar på ”elbilspodden” och ”bilar med sladd” i vårt hushåll.

För mig var det en viktig insikt att vindriktningen inte bara påverkar förbrukningen, som med en vanlig bil, utan med en elbil har vinden också betydande (och oförutsägbar) inverkan på hur lång tid en långresa tar. Och där kan en takbox addera ytterligare en tidsfaktor på kanske 20% eller mer.

Hur betydelsefull transporttiden är under en transport kan man förstås bara själv avgöra, men jag gissar att de flesta tänker att en längre transporttid är något negativt. Därför föredrar också jag att ta med skidorna inne i bilen, om tillräcklig plats finnes.

Bakbox och takbox
Jag har läst lite olika tester kring det och postat några tidigare här
Men för enkelhetens skull säg att förbrukningen ökar med 20% med takbox.
Enligt en simulering på ABRP så utan något på bilen två stopp Gbg-Hemsedal på 7+16 min. tot restid 5:51 timmar. tot 134kWh
När jag ökar förbrukningen från 260 Wh/km till 312 Wh/km blir det tre stopp 6+11+17 och restid 6:05 dvs 14min. tot 157kWh
Vad blir det i % restid? 5%? och 23kW en kostnad på 70-100kr
Vad är det? en 1/2 🍺på krogen

Med tanke på hur skiten bilen blir bak på vinterväglag så kan jag tänka mig hur ofantligt skiten boxen blir och problemet med att komma åt det som lastas i bagaget utan att skita ner sig något rent fruktansvärt.

Lite OT men.
Teoretiskt så kan man kanske köra 50mil om man håller 50km/h
Men jag skulle hellre köra i 100km/h även om det innebär att jag får ladda 5ggr i en timma och komma fram samtidigt.

Bakbox och takbox
Jag har läst lite olika tester kring det och postat några tidigare här
Men för enkelhetens skull säg att förbrukningen ökar med 20% med takbox.
Enligt en simulering på ABRP så utan något på bilen två stopp Gbg-Hemsedal på 7+16 min. tot restid 5:51 timmar. tot 134kWh
När jag ökar förbrukningen från 260 Wh/km till 312 Wh/km blir det tre stopp 6+11+17 och restid 6:05 dvs 14min. tot 157kWh
Vad blir det i % restid? 5%? och 23kW en kostnad på 70-100kr
Vad är det? en 1/2 🍺på krogen

Med tanke på hur skiten bilen blir bak på vinterväglag så kan jag tänka mig hur ofantligt skiten boxen blir och problemet med att komma åt det som lastas i bagaget utan att skita ner sig något rent fruktansvärt.

Lite OT men.
Teoretiskt så kan man kanske köra 50mil om man håller 50km/h
Men jag skulle hellre köra i 100km/h även om det innebär att jag får ladda 5ggr i en timma och komma fram samtidigt.

Hur ser laddstopp på 6-7 minuter ut i verkligheten? Rimligen lägger man till den tid som det tar att sakta in, köra till laddplats, hitta och starta laddare, komma iväg igen etc. Går att göra i ABRP.

Ja jag har ju inte testat Bakbox men tänker mig att den blir ungefär lika skitig som bilens baklucka. Å andra sidan behöver man då inte sträcka sig upp och lyfta saker över en blöt och skitig bildsida som med takbox. Men det är teori från min sida, gillar vår takbox egentligen.

Senaste resan IRL med takbox i motvind var 80 mil lång, temperatur mellan minus 20 och plus 3 grader. Fart typ mellan 70 och 120 km/h. Med 97% i batteriet vid start blev det fyra laddstopp, varav tre var ganska långa och ett dessutom med 15 minuters kö. Med perfekt planering hade det nog räckt med tre stopp.

Det var inte takboxens fel att det var kallt eller blåste motvind, men vinterkyla ger både ökat luftmotstånd och högre förbrukning i sig. Det kan vara skönt att slippa 20% extra bekymmer på toppen av det.

Bakbox och takbox
Hur ser laddstopp på 6-7 minuter ut i verkligheten? Rimligen lägger man till den tid som det tar att sakta in, köra till laddplats, hitta och starta laddare, komma iväg igen etc. Går att göra i ABRP.
Det finns inga inga „laddstopp“ som är kortare 15 min. Ett 15 min „laddstopp“ med all tidsförlust inräknad ger ca 5 min laddtid. Och det är under förutsättning att det finns ledig plats direkt.
Ja jag har ju inte testat Bakbox men tänker mig att den blir ungefär lika skitig som bilens baklucka. Å andra sidan behöver man då inte sträcka sig upp och lyfta saker över en blöt och skitig bildsida som med takbox. Men det är teori från min sida, gillar vår takbox egentligen.
Hur lastar man i och ur bagaget i bilen utan att få ryggskott när man har en bakbox?
Senaste resan IRL med takbox i motvind var 80 mil lång, temperatur mellan minus 20 och plus 3 grader. Fart typ mellan 70 och 120 km/h. Med 97% i batteriet vid start blev det fyra laddstopp, varav tre var ganska långa och ett dessutom med 15 minuters kö. Med perfekt planering hade det nog räckt med tre stopp.
När jag kör till Röldal 83 mil blir det tre laddstopp, det passar också bra med pauser. Det hade gått med två laddstopp och komma fram med tomt batteri. Men det finns både Ionity och Tesla Charger i Röldal, så det hade funkat det också.
Men jag kör ju utan takbox.

Bakbox och takbox
Ja jag räknar också med cirka 10 minuter "förlorad tid" för ett laddstopp, utöver laddtiden. Kan bli litet mindre, kan bli mycket mer.

Hur lastar man i och ur bagaget i bilen utan att få ryggskott när man har en bakbox?

Den riktigt stora alu-lådan som vi tittade på sitter ganska lågt (inga extraljus eller sladdar etc behövs, den skymmer bara nummerplåten på vår bil) och gav ok utrymme in i bagageutrymmet från sidorna. Bagageluckan gick att öppna med bakboxen på.
Den gick också att lyfta av och på tillfälligt och ställa ner ganska enkelt, rejäla handtag, det tog nog mindre än en minut. Mycket enklare än med takbox. Tom går den att hantera ensam. Extra nummerplåt får man skickad hem för 62 kr inkl frakt.

Andra bakboxar går att fälla bakåt. Men visst - de är ivägen för bakluckan. Liksom att man får passa sig vid backning.

När jag kör till Röldal 83 mil blir det tre laddstopp, det passar också bra med pauser. Det hade gått med två laddstopp och komma fram med tomt batteri.

Typ så såg det ut för oss i teorin enligt ABRP, men med kyla, motvind och takbox blev det annat.

Men jag kör ju utan takbox.

Ja just det - utan vare sig tak- eller bakbox, det är att föredra. Särskilt med elbil.

Senast ändrad:
Bakbox och takbox
Och det är under förutsättning att det finns ledig plats direkt.
Är det vanligt att man får vänta?

Sen är det roligt att många få upp ögonen för ökat förbrukning först med Elbilar. Är ju samma med diesel eller bensinbilar, ifs...

Även om vi inte ser nån skillnad med takbox på våran. Och då har jag rätt bra koll på förbrukning eftersom tankmätaren är trasigt i rätt många år redan.

Bakbox och takbox

Sen är det roligt att många få upp ögonen för ökat förbrukning först med Elbilar. Är ju samma med diesel eller bensinbilar, ifs...

Även om vi inte ser nån skillnad med takbox på våran. Och då har jag rätt bra koll på förbrukning eftersom tankmätaren är trasigt i rätt många år redan.
Det lär vara möjligt att hamna och vänta men jag har inte upplevt det. Man kan ju kolla i appen var det finns ledigt. Men man kan nog rättfärdiga takboxen och bakboxen enligt samma teorier som att man behöver n+1(2,3) antal skidor

Bakbox och takbox
Beror på när man reser och vilken laddoperatör man använder. Ionity är normalt mer upptagna än Tesla Charger. Men Ionity har tagit en del laddstationer med fler laddstolpar i drift den senaste tiden.

Drar nog 0,1 L mer per mil på motorväg.

Bakbox och takbox
I vårt fall är det nödvändigt denna gång. Skidor, pjäxor och övrig normal packning för fyra vuxna får helt enkelt inte rimlig plats inuti vår bil på en resa över 1150 km. Samma resa med tre pers och full packning inkl 3 par skidor i en XC60 gick ok utan takbox.

Worst case med takbox är väl om man får kraftig motvind i kallt väder. Kanske inte händer så ofta trots allt.

Bakbox och takbox
Varför inte?

Har man 3+ barn så ger bakbox ytterligare 300-450 liter vilket rymmer en barnvagn, golfbag, eller annat skrymmande. Den varken hörs eller syns bakom bilen. Men skidorna kör man med fördel i takboxen.

Vissa boxar använder samma tiltbara ram, så man kan med lätthet lyfta av boxen för att köra cyklar istället.

Bakbox och takbox
Varför inte?

Har man 3+ barn så ger bakbox ytterligare 300-450 liter vilket rymmer en barnvagn, golfbag, eller annat skrymmande. Den varken hörs eller syns bakom bilen. Men skidorna kör man med fördel i takboxen.

Vissa boxar använder samma tiltbara ram, så man kan med lätthet lyfta av boxen för att köra cyklar istället.
Ja men nu handlade väl dethär om bakbox för skidor i, istället för att ha dem i en takbox?

Bakbox och takbox
Ja men nu handlade väl dethär om bakbox för skidor i, istället för att ha dem i en takbox?
Nej? En tråd om bakbox, och TS testade att ha skidor i dem. Inget "istället för" här inte! :D
Det ena utesluter ju inte det andra, och en bakbox är ett bra sätt att få med sig extra packning. Dock tror jag inte det finns någon modell på marknaden som klarar längdskidor för vuxna exempelvis, men det är inte deras primära uppgift heller.

Bakbox och takbox
Jag får återkomma senare i vinter med litet hands-on erfarenhet. Det blir nog en långresa med hygglo-bakbox. Eftersom jag redan är stolt ägare till en beprövad prisbillig Packline-lösning så kommer bakboxen inte få några gratispoäng. Min grundinställning är att båda systemen har sina för- och nackdelar.

Nja blaubear, i mitt fall handlar det faktiskt om att ersätta takboxen med en bakbox. Främst pga det ökade luftmotstånd som takboxen ger.

Hittade förresten just denna lovande pryl som genast tar ner totalkostnaden betydligt jämfört med en ny bakbox. Och lika långa skidor går in som i en takbox. Frågetecken dock för hur hög box man kan ha utan att bakluckan tar i boxen (hållaren kan inte tiltas).

1769538481989.webp

1769538121633.webp

Senast ändrad:
Bakbox och takbox
Jag får återkomma senare i vinter med litet hands-on erfarenhet. Det blir nog en långresa med hygglo-bakbox. Eftersom jag redan är stolt ägare till en beprövad prisbillig Packline-lösning så kommer bakboxen inte få några gratispoäng. Min grundinställning är att båda systemen har sina för- och nackdelar.

Nja blaubear, i mitt fall handlar det faktiskt om att ersätta takboxen med en bakbox. Främst pga det ökade luftmotstånd som takboxen ger.

Hittade förresten just denna lovande pryl som genast tar ner totalkostnaden betydligt jämfört med en ny bakbox. Och lika långa skidor går in som i en takbox. Frågetecken dock för hur hög box man kan ha utan att bakluckan tar i boxen (hållaren kan inte tiltas).

Visa bilaga 43445

Visa bilaga 43444
Var den jag tänkte på...

Bakbox och takbox

Visa bilaga 43445

Visa bilaga 43444
Ser lite fult ut att ha en takbox bakom bilen på tvären
🎃

Men som van bakboxanvändare, så finns det en nackdel; iaf om du kör bil i Sverige söder om Mora -- och det är såklart det vidriga vägsaltet! Boxen blir fruktansvärt skitig! Den bruna geggan fastnar överallt! En "vanlig" bakbox klarar det rätt okej utan att bli påverkad, men frågan är hur bra en takbox kommer fungera. Du får testa helt enkelt
:)

Bakbox och takbox
Ja jag räknar också med cirka 10 minuter "förlorad tid" för ett laddstopp, utöver laddtiden. Kan bli litet mindre, kan bli mycket mer.

Den riktigt stora alu-lådan som vi tittade på sitter ganska lågt (inga extraljus eller sladdar etc behövs, den skymmer bara nummerplåten på vår bil) och gav ok utrymme in i bagageutrymmet från sidorna. Bagageluckan gick att öppna med bakboxen på.
Den gick också att lyfta av och på tillfälligt och ställa ner ganska enkelt, rejäla handtag, det tog nog mindre än en minut. Mycket enklare än med takbox. Tom går den att hantera ensam. Extra nummerplåt får man skickad hem för 62 kr inkl frakt.

Andra bakboxar går att fälla bakåt. Men visst - de är ivägen för bakluckan. Liksom att man får passa sig vid backning.

Typ så såg det ut för oss i teorin enligt ABRP, men med kyla, motvind och takbox blev det annat.

Ja just det - utan vare sig tak- eller bakbox, det är att föredra. Särskilt med elbil.
Brukar ni stå i kö eller kör ni vidare när man ser att det är fullt och tar en annan laddare? Man ser ju det med stor säkerhet redan innan man svänger av. Och även om man svänger av för att ladda och inte för andra behov så brukar det finnas mkt att välja på inom räckvidden samt att
på samma plats brukar det också finnas många olika operatörer och enligt mig så kan det oftast vara kö till Ionity medans sällan till dom andra.

Bakbox och takbox
Varför inte?

Problemet är oftast lastvikten inte utrymmet enligt mig.
Och min bil drog märkbart mindre med kajaker och cyklar på släpkärra än på taket. Då blev det inte något problem med vare sig lastvikt eller lastvolym.
Bör passa som handen i handsken för dom som endå inte vill köra snabbare och prioritera räckvidden

Bakbox och takbox
I vårt fall är det nödvändigt denna gång. Skidor, pjäxor och övrig normal packning för fyra vuxna får helt enkelt inte rimlig plats inuti vår bil på en resa över 1150 km. Samma resa med tre pers och full packning inkl 3 par skidor i en XC60 gick ok utan takbox.

Worst case med takbox är väl om man får kraftig motvind i kallt väder. Kanske inte händer så ofta trots allt.
Litet sidospår.
Det gäller att ha koll på lastvikt med.
En XC60 T6 så slår man i taket (nästan) med fyra fullvuxna herrar, utan bagage. Räcke, box och full tank lämnar nära noll att lasta.
Vissa Tesla mod.3 har lastvikt på runt 300 kg.
Det blir inte mycket till bagage där.
Har ni alla koll på er bils maximala lastvikt?
Det ligger ofta en del vikt i extrautrustning, filtar, däcklagning, termosar, snacks, kläder och skor, elektronikprylar. Det adderar snabbt upp. Full tank på det…

Bakbox och takbox
Har ni alla koll på er bils maximala lastvikt?
Det ligger ofta en del vikt i extrautrustning, filtar, däcklagning, termosar, snacks, kläder och skor, elektronikprylar. Det adderar snabbt upp. Full tank på det…
Hur mycket extra väger de uppladdade elektronerna i batteriet?⚡:unsure:

För fossilbilar så är full tank + förare inräknat i tjänstevikten så det behöver man inte ta hänsyn till när man räknar upp till godkänd totalvikt.

Senast ändrad:
Bakbox och takbox

E=mc² dvs m = E/c²

och c² är ju ljusets hastighet i kvadrat, så det blir inte så mycket kvar när divisionen är gjord

Tydligen typ 3 mikrogram, motsvarande ett mycket litet sandkorn för ett normalt elbilsbatteri.

Har sålt vår XC60, saknar den ibland, men nu är det elbil som gäller. För övrigt har jag hellre 75 kg extra där bak än på taket, men allt har ju sina för- och nackdelar (och hävarmar, i båda fallen).

Senast ändrad:
Bakbox och takbox

För fossilbilar så är full tank + förare inräknat i tjänstevikten så det behöver man inte ta hänsyn till när man räknar upp till godkänd totalvikt.

I tjänstevikten ingår förare, 75 kg och 90% av tankvolymen.

Bakbox och takbox
E=mc² dvs m = E/c²

och c² är ju ljusets hastighet i kvadrat, så det blir inte så mycket kvar när divisionen är gjord

Tydligen typ 3 mikrogram, motsvarande ett mycket litet sandkorn för ett normalt elbilsbatteri.

Har sålt vår XC60, saknar den ibland, men nu är det elbil som gäller. För övrigt har jag hellre 75 kg extra där bak än på taket, men allt har ju sina för- och nackdelar (och hävarmar, i båda fallen).
Ja med det gäller att ha kolll på lastvikten samt på maximalt tillåtet axeltryck.
Med fyra vuxna och box på dragkroken är det nog stor risk för överlast. Det påverkar ju trafiksäkerheten en del.

Bakbox och takbox
Ja med det gäller att ha kolll på lastvikten samt på maximalt tillåtet axeltryck.
Med fyra vuxna och box på dragkroken är det nog stor risk för överlast. Det påverkar ju trafiksäkerheten en del.

Visst, och det gäller för både bakbox (som kan ge risk för understyrning pga hävarm som kan lätta upp framhjulen) och takbox (som kan ge risk för krängning/sladd vid kurvtagning pga hög tyngdpunkt).

Bakbox och takbox
Visst, och det gäller för både bakbox (som kan ge risk för understyrning pga hävarm som kan lätta upp framhjulen) och takbox (som kan ge risk för krängning/sladd vid kurvtagning pga hög tyngdpunkt).
Precis.
Men just som för takbox med begränsningar i max tillåten taklast så gäller det även att ha koll på max tillåtet kultryck och maximalt tillåtet axeltryck.
Nu vet vi inte vilken bil du ämnar köra med.

Det här med vikt är inte knepigt i sig men det är rätt många kg som är lätt att glömma. Bara kläder för fyra påklädda är kanske 15 kg.😊
Första hjälpen, paddor, hållare kablar, tidningar, vattenflaskor, reparationskit mm kan snabbt bli 10-15 kg till.

Bakbox och takbox
Precis.
Men just som för takbox med begränsningar i max tillåten taklast så gäller det även att ha koll på max tillåtet kultryck och maximalt tillåtet axeltryck.
Nu vet vi inte vilken bil du ämnar köra med.

Det här med vikt är inte knepigt i sig men det är rätt många kg som är lätt att glömma. Bara kläder för fyra påklädda är kanske 15 kg.😊
Första hjälpen, paddor, hållare kablar, tidningar, vattenflaskor, reparationskit mm kan snabbt bli 10-15 kg till.

Skoda Enyaq, max kultryck 75 kg vilket ju ska inbegripa även bakboxen med ev extra fästplatta. Klokt att hålla sig inom det. Men fyra par skidor och några pjäxbagar bör ju fungera.

I vilket fall, även om det inte är en relevant jämförelse jämfört med takbox, så bör ju påverkan på vägegenskaperna vara minimal jämfört med om man t.ex. kopplar på en släpvagn på dragkroken där de dynamiska krafterna troligen blir mångdubbla jämfört med en bakbox. Fast man kanske inte ska köra med sin båtkärra i 130 iofs.

Bakbox och takbox
Bakbox och takbox
Dyr?
Beror på hur mkt man använder den och vad man när den säljs.
Iallafall mkt pengar.
Men tar långa skidor.
Och så kanske man sparar något laddstopp på väg till Alperna.
Och det är tydligen väldigt väldigt viktigt

Bakbox och takbox
Dyr?
Beror på hur mkt man använder den och vad man när den säljs.
Iallafall mkt pengar.
Men tar långa skidor.
Och så kanske man sparar något laddstopp på väg till Alperna.
Och det är tydligen väldigt väldigt viktigt

Ja men den verkar onödigt dyr. Jämför t ex med dessa boxar nedan för typ halva priset. De längsta i aluminium är 210 cm långa.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp