Bakbox och takbox

Bakbox och takbox
Ja den har jag sett IRL och trott det var ett hemmabygge.

vidaXL Oppbevaringsboks sølv 90x47x33,5 cm aluminium | vidaXL.no https://share.google/ZyckcSiESt4krCTbB

VEVOR Kraftig verktøykasse i aluminium for lastebilplan, stripete verktøykasse med sidehåndtak og låsnøkler, oppbevaringsboks for verktøykasse, kisteorganisator for tilhenger, pickup, bobil, 20"x12"x9,5" (508x304,8x241,3 mm), svart | VEVOR NO https://share.google/SzyTYKuqwYWChs9WX

Bakbox och takbox
Ja den har jag sett IRL och trott det var ett hemmabygge.

vidaXL Oppbevaringsboks sølv 90x47x33,5 cm aluminium | vidaXL.no https://share.google/ZyckcSiESt4krCTbB

VEVOR Kraftig verktøykasse i aluminium for lastebilplan, stripete verktøykasse med sidehåndtak og låsnøkler, oppbevaringsboks for verktøykasse, kisteorganisator for tilhenger, pickup, bobil, 20"x12"x9,5" (508x304,8x241,3 mm), svart | VEVOR NO https://share.google/SzyTYKuqwYWChs9WX

Varför hänvisar du till dessa produkter som du snabbt googlat upp? Är dina skidor 45 cm långa?

Men visst, om man hittar en tillräckligt lång aluminiumlåda (eller stadig plastlåda) med god volym att själv sätta på en plattform där bak (som t ex den jag länkat till tidigare) så inser man nog att nästan 30000 kr för en bakbox är ett rövarpris. Men visst, om man vill visa att man har råd med vad som helst så ok.

Bakbox och takbox
Då kom en längre inte med.
En vild tanke va i så fall att bulta ihop 2 eller 3 till rätt bredd å öppna upp mellan.
Då får man en låda som rymmer skidor för några tusingar

Bakbox och takbox
Jag byggde min själv. Beställde färdig aluminiumlåda, cykelställ och sen skruvade jag bort ”cykelgrejerna. Förstärkte lådan på var sin sida med vinkeljärn från biltema och fäste med genomgående bultar i befintliga hål i cykelstället.

Supernöjd blev jag och det kostade totalt mindre än halva priset jämfört med det som finns att köpa färdigt.

Cykelstället väger 19kg med alla cykeldelar påmonterat. Lådan vägde ca 10kg om jag minns rätt.

Total lastvikt på cykelstället är 60kg.

Mått på lådan: 177 x 40 x 40 cm.

Vi har fyllt lådan med 7 par skidor, stavar och lite stjärtlappar när vi kört norrut.

Totalkostnad; ca 10 000kr

Bilagor

• IMG_9689.webp
    IMG_9689.webp
    1.2 MB · Besök: 77
  • IMG_9690.webp
    IMG_9690.webp
    818.7 KB · Besök: 70
  • IMG_9691.webp
    IMG_9691.webp
    770.3 KB · Besök: 67
  • IMG_9692.webp
    IMG_9692.webp
    817.9 KB · Besök: 68
  • IMG_9693.webp
    IMG_9693.webp
    444.4 KB · Besök: 69
Bakbox och takbox
Jag byggde min själv. Beställde färdig aluminiumlåda, cykelställ och sen skruvade jag bort ”cykelgrejerna. Förstärkte lådan på var sin sida med vinkeljärn från biltema och fäste med genomgående bultar i befintliga hål i cykelstället.

Supernöjd blev jag och det kostade totalt mindre än halva priset jämfört med det som finns att köpa färdigt.

Cykelstället väger 19kg med alla cykeldelar påmonterat. Lådan vägde ca 10kg om jag minns rätt.

Vi har fyllt lådan med 7 par skidor, stavar och lite stjärtlappar när vi kört norrut.
Var köpte du den lådan?

Bakbox och takbox
Var köpte du den lådan?

Lådan vid köptillfället kostade 6990kr

Cykelställ kostade 2600kr.

Bakbox och takbox
Snyggt och kreativt, rymmer tyvärr inte mina skidor men mkt annat kan man knö in. Synd att lastvikten är så låg i alla batteribilar.
Och inte minst bra val av bil(y)

Bakbox och takbox

Totalkostnad; ca 10 000kr
Riktigt snyggt, och bra materialval! Vi kör en Thule bakbox som har dragkedjor för att öppna och stänga boxen, men luckor ser ju riktigt trevligt ut!

Nästa steg är väl att ha en liten släpvagn, men då blir man ju låst till att bara köra 80 km/h -- men den rymmer många par skidor :cool:

Bakbox och takbox
Släpkärra funkar bra.
Har det ofta
Perfekt med om man har mkt packning under lock och cyklar ovanpå.
Det drar iallafall inte mer än takbox och cyklar på dragkrok.
Skall man inte köra kors å tvärs på autobahn så är det endå husbilar som bromsar upp👍

Bakbox och takbox
Snyggt och kreativt, rymmer tyvärr inte mina skidor men mkt annat kan man knö in. Synd att lastvikten är så låg i alla batteribilar.
Och inte minst bra val av bil(y)
Fattar inte hur de tänker med vissa sjusitsiga bilar faktiskt. Kollade in ID.Buzz LWB. 7 säten, lastkapacitet på 489 kg. Även om det inte inkluderar förare, kan man då köra runt med 7 pers, om snittvikten inte överstiga 81.5 kg. Även utan bagage ör det många som ligger över det. Så det är faktiskt bilar som är 7 säten, men minst 2 av de ska användas av barn, om man vill ha nån slags packning med sig.
Vill man har vettiga 7 säten och kunna packa lite blir det dyrt. Verkar som EV9 och Ioniq9 är de ända som har vettigt lastvikt.
"Vanliga" Elbilar, dvs 5 säten, är ju mer realistisk. Då finns en del med 500 kg eller lite mer. Och det är ju i linje med tex v70. Undantag är ju Ioniq5, som i tidiga utföranden låg på under 400 kg lastvikt...

Senast ändrad:
Bakbox och takbox
Om man har en elbil för en halv miljon är väl 18.000kr för extra förvaring en extremt billig peng kan man tycka.

Det ligger något i det, dessutom med långsammare värdeminskning (och kanske t.o.m. längre livslängd) än bilen i sig... :) Även vår gamla packline har suttit på bilar som nog är skrot för länge sedan.

Men man kanske kan undvika de som inte rymmer långa skidor eller de som bara är dyra utan att vara bättre.

Bakbox och takbox
Fattar inte hur de tänker med vissa sjusitsiga bilar faktiskt. Kollade in ID.Buzz LWB. 7 säten, lastkapacitet på 489 kg. Även om det inte inkluderar förare, kan man då köra runt med 7 pers, om snittvikten inte överstiga 81.5 kg. Även utan bagage ör det många som ligger över det. Så det är faktiskt bilar som är 7 säten, men minst 2 av de ska användas av barn, om man vill ha nån slags packning med sig.
Vill man har vettiga 7 säten och kunna packa lite blir det dyrt. Verkar som EV9 och Ioniq9 är de ända som har vettigt lastvikt.
"Vanliga" Elbilar, dvs 5 säten, är ju mer realistisk. Då finns en del med 500 kg eller lite mer. Och det är ju i linje med tex v70. Undantag är ju Ioniq5, som i tidiga utföranden låg på under 400 kg lastvikt...
rumpa ;-)

Det är väl här en liten släpvagn blir ett ypperligt alternativ. Det är ju inte roligt att skaffa en 9-sitsig minibuss bara för att kunna köra 7 pers + packning. Dessutom med endast 20-25-mil räckvidd på vintern.

Tillbaka
Topp