Bakdäpare eller inte på XC-bike/åkstil

• Trådstartare Trådstartare P3h
  • Start datum Start datum

P3h

Medlem
Hej,
Står i valet och kvalet mellan att välja bakdämpare eller inte på XC-hoj...
Hur ska jag se på detta, åker gärna upprätt vid uppför och upplever därför att bakdämpare ger ger sämre effekt än en hardtail...?
Förstår att bakdämpare är möjligen att föredra vid sittande åkteknink mm men att det passar riktigt vid kraftiga uppförslut etc med att sitta... (Eller har jag fel?) "mer flacka" banor sten, rötter, grus mm rätt med bakdämpare(?).
Runt 15-20 papp ligger min gräns fö.

Livet är ju inte bara en uppförsbacke... Inte ens i cykelsadeln! Jag röstar för heldämpat nitton dagar av tjugo. Utförskörningsprestanda och komforten i sig är två tillräckligt starka skäl för detta om du frågar mig. I alla fall så länge det är frågan om nöjes- eller motionsåkning. För tävlingshojande lämnar jag ordet fritt. Välj lockout på bakdämparen så är du av med ditt bekymmer vid stigningar. Eller testa att experimentera med din åkteknik. Jag har lockout på min bakdämpare men har hittills inte använt den... Min hardtail åks inte mer än på grusväg längre...

Du får slanta lite mer, släpa på aningen mera vikt och får ett något ökat underhållsbehov med heldämpat. Fast å andra sidan ger tyngre cyklar starkare ben och du får chansen att avslappnat bomba nedförskörningar samt lära dig nåt nytt. :D

Vilken exakt modell har du...?
Erfarenhet av några modeller, carbonram eller annat på heldämpat?

Har en Intense Tracer på vilken ramen iofs har några år på nacken men rullar skönt ändå. En modest Manitou R-Seven där fram sköter sig hyggligt. Hade tidigare en DBR XR-nånting, även den heldämpad men trots, med dagens mått mätt, ynka 80mm fjädringsväg på framgaffeln åkte jag hellre på den än på en stel baktriangel. Har kört hardtails i både stål och alu men har noll carbonerfarenhet.

lockout på bakdämparen lär väl vara att man kan låsa den, (ingen koll) då har du båda och blir av med hela problemet ;)

Tillbaka
Topp