Bakvikt...(hjälp)

Freud

Ny medlem
Bakvikt...(hjälp)
tjenna

Fan vad jag bomarderar detta forum med nybörjarfrågor....well well

Införskaffade en bräda för någon vecka sen det blev en Rossignol Sultan för dom som undrar. Va uppe i Romme igår och körde för första gången. Hur kul som helst!

Men jag har lite problem, Jag är van med att åka Wakeboard. Där lägger man huvudelen av kropsvikten på bakfoten. Det här har jag märkt att jag gör atomatiskt när det kommer till snowboard. Vad jag har förstått ska man lägga huvudelen av vikten på framfoten. Jag försöker att skjuta fram vikten men jag "glider" bak hela tiden. Vilket gör att jag vurpar efter en handfull svängar.

Finns det några tips på hur man kan bli av med denna ovana?

Förutom det självklara att pressa framvikten varjegång jag glider bak med den.

/Albin

Bakvikt...(hjälp)
När jag arbetat som snowboardinstruktör och man fått surfare som för första gången lär sig att åka snowboard brukar det lättaste sättet att bli av med bakvikten vara att låta dem åka med "fel" fot fram. alltså åker de med vänster fot fram på surf så får det köra höger fot fram på snowboard, detta har funkat för alla jag kört det med och det rör sig om ett 40tal personer. Jag Brukar föredra att man svänger med hjälp av framfoten, för att göra en "hälsväng" så vrider du den främre foten inne i booten så att du känner lilltån trycka på utsidan av booten och du känner att insidan av hälen trycker på insidan av booten. detta räcker för att svänga brädan. på "tåsvängen" så gör du liknade röresle då du vrider foten i booten så trycket kommer på stortån och utsidan av hälen. Annars så brukar det vara ganska bra att hoppa för att komma i rätt possition, då menar jag små skutt i pisten så du lättar från marken med några CM.

Bakvikt...(hjälp)
Afterbang är en snowboardterm som innebär att du landar ett trick och sedan åker ett par meter för att sedan krascha efter du "klarat" tricket. Skidåkarnas användande av denna term är ganska konstig för det är väl inte alls coolt att köra med baktåtvikt?

Bakvikt...(hjälp)
Jag provade och skutta lite idag och det funkade. sen ska jag prova och flytta bak bindningarna ett hack och prova lite andra gradantal. men det känndes bättre. tack combatspenat!. Däremot att få mig som är überRegular att åka goofy... fet funkar inte någonstans.

/Albin

Bakvikt...(hjälp)
Det är väl inte världens undergång med lite bakvikt. Särskilt när du börjar åka puder då bakvikt är en neccessitet.

Men som nybörjare är det nog bra att förska få fram vikten. Man, åtminstone jag, slängde med bakbenet för att få ställ på brädan. Alltså bromsa. Så om du kan åka och få till stoppsladdar behöver du nog inte oroa dig för eventuell bakåtvikt.

När du sen får in snitsen och kan brassa på litegrann kommer du att inse att precis som med surfning så är det sidovikten som är det viktiga. Att ligga raklång i en skärande sväng och smeka manchester är det inte många av kidsen som klarar av idag.

Bakvikt...(hjälp)
Tjena!

Intresant med tanken att vrida framfoten lite i skon för att initiera svängen. Tror att jag gör så men har aldrig tänkt på att förklara det så, ska testa det nästa gång.
Att lära folk åka "fakie" tror jag däremot inte alls på. Känns det naturligt med t. ex vänster fot fram på surf eller skate så ska man nog åka så på snowboard också.

Mycket vikt på bakfoten beror oftast på ovana/rädsla. Jag tycker att det går ganska snabbt att träna bort detta genom att ta tag med främre handen i byxorna på det främre benet, i höjd med knät och på "utsidan" av knät,(hänger ni med?). Det brukar räcka med ett par åk på detta sätt för att nybörjare ska fördela vikten bättre på brädan.

Viktfördelning mellan fram och bakfot är helt avgörande för svängar på snowboard i pist, och freestyle och "allmountain" brädor funkar jäkligt dåligt där. Jag har helt slutat att åka på sådana brädor och kör numera bara på Dupraz-brädor. Där har man en jämnare fördelning av trycket på fötterna och får därför en åkkänsla som påminner om surfing eller carving på longboard. Grymt skönt! Dessutom slipper man helt den förhatliga bakvikten i puder!

Man MÅSTE inte snowboarda för att ha ett bra liv, men chanserna ökar!
Lycka till!

Bakvikt...(hjälp)
combatspenat sa:
Afterbang är en snowboardterm som innebär att du landar ett trick och sedan åker ett par meter för att sedan krascha efter du \\\"klarat\\\" tricket. Skidåkarnas användande av denna term är ganska konstig för det är väl inte alls coolt att köra med baktåtvikt?
Afterbang innebär väl knappast att man kraschar efteråt, eller? :)

Bakvikt...(hjälp)
J-Lu sa:
combatspenat sa:
Afterbang är en snowboardterm som innebär att du landar ett trick och sedan åker ett par meter för att sedan krascha efter du \\\"klarat\\\" tricket. Skidåkarnas användande av denna term är ganska konstig för det är väl inte alls coolt att köra med baktåtvikt?
Afterbang innebär väl knappast att man kraschar efteråt, eller? :)

Man hör verkligen när en snubbe är svensk och ska snacka engelska :P

Bakvikt...(hjälp)
Jag upplevde ingen bakåtvikt när jag började åka snowboard troligen pga. skateboard och rampåkning som barn. Däremot när jag började åka switch fick jag denna känsla. Jag insåg dock fort vad felet var och det är att kroppen instinktivt försöker stå plant med horisonten istället för plant med backens lutning.

Tänk inte att du ska framåtvikt för då kommer du stå som en ostkrok och ändå ha ben/höftparti bakåt på brädan. Tänk att du ska stå centrerad på brädan i förhållande till backens lutning och ta lite fart, det kommer ordna sig efter ett åk!

Mvh
Peter

Tillbaka
Topp