Balans och fart

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Balans och fart
Ska åka snowboard nu, för andra gången i år, på sportlovet vecka 7, och massa personer som aldrig har åkt innan åker med, och jag har åkt typ 2 gånger i hela mitt liv. Alla tror dock att jag är värsta proffset för att jag har sagt att jag kan stå på brädan och åka neråt.

Men jag tänkte på en sak, är det svårt att lära sig att inte på panik när man "åker för snabbt"? För när jag åkte förut i år så åkte alla förbi mig i 300 knyck, kändes det som. Också, hur håller man balansen när man åker "snabbt"?

Balans och fart
luta dig framåt annars går det inte att styra brädan, det är annars general felet många gör när det går fort blir man rädd och lutar sig bakåt och då går det ännu fortare samt man kan inte styra brädan.

lycka till

Balans och fart
Det är bara att träna som gäller. Mer tid på brädan = bättre kontroll. Träna att åka fort där det är lite folk, så du inte kör på någon, och försök inte uppnå några underverk direkt utan öka farten lite i taget. Våga köra omkull och använd skydd...

Balans och fart
..

vikten centrerad i mitten,, och lite över främre foten så att du kan svänga.. luta dig INTE bakåt i början..

använd Hjälm :D

sen slappnar du av och tittar en del på hur man gör på youtube eller video.google.com

/Pinn

Balans och fart
Luta framåt, och när du åker snabbt så tänk på att ligga på kant så gott som hela tiden ¨så du inte får felskär och trillar.

Balans och fart
Böj på benen och så att du låter dem följa ojämnheter i pisten istället för att hela du ska studsa upp och ner.

Balans och fart
Gör hellre små snabba svängar än att dra ut på dom, fungerar bättre för mig när jag började åka röda backar.
Visst i början suger det som satan i magen när man får upp speeden men du får faktiskt bättre kontroll tycker jag iallafall.

Balans och fart

Ett antal bra klipp för att lära sig åka, faktum är att jag lärde mig endast av dessa klipp :P
Det sista klippet "falling leaf" är bra när man åker i branta partier som man inte känner att man kan kontrollera ännu.
Visa det för dina kompisar så får dom lite hjälp på traven

Angående balansen så är snowboard mkt som att cykla, ju fortare det går desto enklare att hålla balansen, se dock till att åka på skär även när det går undan

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp