Bali

el_camino

Ny medlem
Bali
Tja, har precis bokat biljetten ner till bali, åker den 14 september.
Nog skytet, tänkte höra om lite tips på schyssta ställen att bo på där det e schysst drag och brukar vara skönt folk. Vi kommer väl vara mest på Kuta antar jag. E tacksam för tips på ställen att bo på, vart man hyr billig surfbräd osv, Skriv gärna om du me ska ner dit så kanske vi kan ses där nere!!!

chill/ niklas

Bali
boendet beror ju på vad du är beredd att betala och vilken standard du vill ha på hotellrummet, finns ju allt från 5 stjärniga hotell som kostar flera tusen svenska kror per natt till hotellrum för typ 60-70 spänn natten men dom rummen har knappt hänglås på dörren.....jag var där i januari och bodde på bali bungalow som ligger ca 50m från stranden i kuta beach, dubbelrum för 200 000 rupiha per natt som motsvarar ungefär 160 svenska kronor....men då prutade vi ner priset en del för att vi stannade nästan 3 veckor...på hotellet fanns då pool, AC, TV, minibar, SPA och billig å bra mat....
Om du ska stanna där 2 veckor eller mer så kan jag rekommendera att köpa en begagnad surfbräda som du sen kan sälja tillbaka till nån som hyr ut surfbrädor....annars kan du hyra brädor överallt på stranden men det blir lite dyrt i längden om du tänkt surfa varje dag... och se upp så du inte blir blåst i början...pruta!
kuta beach är ett bra ställe att börja surfa på som nybörjare där det bara är sandrev....sen så kan man ta taxi till nusa dua där man kan åka båttaxi ut på ett korallrev där det blir rätt stora vågor, hade själv en nära döden upplevelse där......sanur beach ska tydligen oxå vara ett bra ställe att surfa på men jag var själv aldrig där...

trevlig resa/ lund

Bali
Finns bara ett ställe att bo på i Kuta, mitt emot warung 96 (förövrigt det bästa matstället) på poppies II. Kommer inte ihåg vad stället heter men det har skön personal, god frukost och optimalt läge och billigast i Kuta. 30 kr (15/pers) per natt bodde jag och en polare för i AUG 2003.

En liten bit längre in på samma gata ligger en surfshop, där jag köpte en bräda med garanti att få sälja tillbaka den innan jag drog hem, har bra och billigare uthyrning annars än stranden.

ställen att surfa: kuta beach, Halfway, Belangan, Dreamland, Binggin. (Dreamland är värt ett besök även om man inte ska surfa, har även ett beach break om man inte vill surfa rev som nyb.)

Bali
Går helt emot första inlägget också. Var där i 1,5 månad å bodde på diverse ställen. Finns väldigt många bra ställen att bo på för under 20 kr / person. Skit i fint hotell och hitta "bungar" med bara en fläkt så kommer du aklimatisera dig mycket bättre. Blir bara sjuk med AC och vem i helvete behöver tv...? Kan rekommendera stället som ligger in under den stora vita trappan(där folk sitter och umgås på kvällarna) på Poppys lane II, kommer inte ihåg vad det heter dock. Lite längre från stranden men helt ok. Fin inne gård. Ha det skoj. Tycker du om dykning så se till att dra upp till Gili öarna ovanför bali. Grymt fint. Små öar utan bilar och poliser... :) Och helt otrolig dykning.

Bali
Boendet är nog inget problem men här är ett tips nära stranden, Bruna Beach Hotel. De har små bungalows med aircondition som var väldigt prisvärda.

Här finns en bra karta där hotellet är utmärkt.
http://www.alphalink.com.au/~grum/kutamap.htm

Ska du ha riktigt budgetboende så har jag inte så bra erfarenher själv, har dock hälsat på kompisar som bodde på Adus Beach Inn som var fräscht, men bara fläkt på rummet osv. Helt OK för typ 50 spänn natten eller nåt sånt. Det ligger typ mellan 37 och 40 på kartan.

Surfutflykter som är ett måste:
Greenball - ganska snällt surfställe för att vara rev. Inte så långt och paddla. Liten kanonfin strand. Inga matställen - ta med vatten!

Dreamland - lite större kanonmysig strand med både sand och stenbotten. Här finns gott om matställen osv.

Bali
Tjenare Niklas!

Har ett riktigt gott boende att rekommendera.. Masa inn på poppies lane 1 är en jävla höjdare, jag och tjejen bodde där förra året. Rummen har allt men det allra bästa är poolen där man kan sitta och ta en pils efter en dags surfande. Vi betalade runt 70 spänn var när vi bodde där, bor du själv får du lägga ca 100 per natt och det är inte många pengar om man vill bo gott på andra siden jorden.

Ska själv till Bali den 26 november för en månads surfning. Får jag inte med en polare så kommer jag sticka själv och kommer då att bo på masa inn.

Ha de nu gott och njut av livet!

www.masainn.com

Tillbaka
Topp