Bandit X eller Völkl P40? Längd?

• Trådstartare Trådstartare Niklas11
  • Start datum Start datum
N

Niklas11

Guest
Köper nya skidor snart. Valet står mellan X och P40 av vilka jag ej har testat X-skidan, dock har jag en liten romantisk dröm om Rossignol som de klart bästa.
Förslag på vilket som är det bästa valet tas gärna emot.
Är också lite osäker på längder, någon här som har några teorier om detta?

Klart killen skall ha Völklskidor, bara det står Abfahrt på dem och de är längre än 213 cm. Annars kan det ju liksom kvitta.

Om det inte är för att skaffa mono.

Bandit X är en halvmesig friåkningsskida. P40 (Race Carve, F1 SL) är racingskidor. Alla varianter av P40 fullkommligt käkar upp alla friåkningsskidor på marknaden i hård pist. Bättre grepp, mer kick, bättre skär och mer fart är belöningen med P40 om tekniken är den rätta. När det blir mjukare kommer dock friåkningsskidorna till sin rätt. Om du tror att du vill ha en friåkningsskida med riktigt biffig känsla kan du välja Völkl G31 som konstruktionsmässigt ligger nära P40, men är bredare.

HitMe

Jag åker själv på ett par Bandit X och jag måste ju erkänna att de är mycket bra! Tyvärr så har jag inte kunnat få tag i något par völklskidor för att testa, men de får ju alltid bra kritik i skidtester!!! Längden beror mycket på vilken typ av åkning som du har tänkt dig. Skulle ändå rekommendera dig att inte ta några skidor som är mer än 5 cm längre än dig. Hellst så ska de vara lika långa som dig! Lycka till med köpet, men prova alltid skidorna först!

För det första är det ingen tvekan om att en person som är lite hemma i skidkonstruktionernas fantastiska värld genom att endast känna på en skida i shopen kan säga mer om hur den fungerar än en amatör som faktiskt testar skidan. Vissa säger tvärtom, men de har fel.

Med halvmesig i fallet Bandit X menar jag verkligen inte skärningen (som jag skulle gilla för t.ex. telemarksbruk). Snarare menar jag att uppbyggnaden av Bandit X i jämförelse med en riktig racingskida är halvmesig.

Sedan är det ju ingen tvekan om att just halvemesiga friåkningsskidor är ett bra val för många halvmesiga friåkare. Är man van med lite rejälare prylar finns, som sagt, konstruktionsmässigt biffigare alternativ i olika breddklasser att tillgå (t.ex. från våra tyska vänner).

HitMe

Jadu grabben. Man undrar bara på vilken skinka du har Völklmärket brännmärkt. Tror det är i sammanhanget ganska ointressant vad du tycker om mesiga och omesiga konstruktioner eftersom du verkar vara en sån hårding att du har lite andra referensramar än killen som ställde frågan. Men huvudsaken kanske inte var att svara på frågan?
Johnny Boy

Om du går in i skidbutiken och klämmer på ett par Atomic 922, vad skulle du säga då i jämförelse med di tyska?

Citat: "För det första är det ingen tvekan om att en person som är lite hemma i skidkonstruktionernas fantastiska värld genom att endast känna på en skida i shopen kan säga mer om hur den fungerar än en amatör som faktiskt testar skidan. Vissa säger tvärtom, men de har fel".
Hopp

Citat:
"Sedan är det ju ingen tvekan om att just halvemesiga friåkningsskidor är ett bra val för många halvmesiga friåkare. Är man van med lite rejälare prylar finns, som sagt, konstruktionsmässigt biffigare alternativ i olika breddklasser att tillgå (t.ex. från våra tyska vänner)".

Vem dräpte kungen och satte dig på tronen??? Du menar på fullt allvar att man genom att bara titta på måtten och konstruktionen hittar de bästa skidorna?

Nej, sitt du i din lya och kläm på dina skidor och skratta åt oss som kör på "halvmesig konstuktion". Men se fan till att stanna där också. Såna överlägsna snobb "åkare" (?) som du är precis vad skidbacken inte behöver.
Kalla mig gärna amatör (eftersom jag testar skidor innan jag köper) eller min personliga favorit "halvmesig friåkare" (eftersom jag trots allt åker på halvmesiga friåkningskidor med halvmesig konstruktion) och skryt för all del lite mer om din s.k. "feeling" för skidor.

Kom ut i backen och lek istället. Det är mycket roligare.

Ber om förlåtelse av Niklas eftersom valet av skidor nu antagligen blivit ännu svårare. Ett råd: lyssna inte på nån som har sådana skidor som du tänker köpa (det inkluderar mig), eftersom de flesta av de personerna oftast är allt för stolta för att erkänna att de kunde köpt bättre skidor. Det enda rätta är att bilda sin egen uppfattning om skidorna genom att t.ex. testa dem.

Här har vi en man som är läskunnig och även fångar upp mellanradsprosan.

Stenhård- javisst, och givetvis ville jag mer än endast svara på frågan.

Völklmärket sitter i ensamt majestät mitt i hjärtat, men får samsas med en del annat i hjärnan.

Håll kvar långa benet först, Johnny.
Trevligt att råkas.

HitMe

Vet inte eftersom jag inte klämmt dem. En gissning (om du menar racemodellerna) är dock krispigare men mindre dämpade, mer snärtig fiberkänsla och mindre punshig metall, bildligt talat.

Som sagt, en gissning, bara. Testa själve , vetja.

HitMe

Tackar för den uppskattningen.
Måste ge dig cred för din förmåga att reta upp folk,(om man läser senare inlägg)men kontentan i det du säger stämmer faktiskt riktigt hyggligt. Åka skidor(inte tidningen) är helt och hållet känsla. Skidorna måste fungera tillsammans med åkaren, det är helt och hållet individuellt. Enda omdömet om en skida men kan ge är om den passar just mig mer eller mindre bra till rådande förhållande. Har man viss kompetens så kan man kanske även säga vem/när den skulle kunna passa. Om min sambo skulle be mig plocka fram ett par skidor i affären som skulle passa henne så skulle hon inte ha några invändningar till mitt val för hon skulle inte känna nån större skillnad. Och ändå är hon duktig.
Till din ära så kommer jag stå längst fram för att testa Völklspjuten på kommande testhelg.

Pumapojken

Är inte ens vikt minst lika viktig som ens längd när det gäller skidor?
Om man är lång och smal skall man väl gärna ha mjukare skidor en en kort och fet. eller kortare...
har jag fel?

Ja, är man lättare borde man ha mjukare skidor. I praktiken är det inte så enkelt. Skidfabrikanterna tillverkar ju nästan undantagslöst endast varje längd och modell i endast en hårdhet. Det val man har är då att ta en "lägre" modell som iochförsig oftast är mjukare, men också i regel mindre stabil och har sämre isgrepp osv. Alternativ två är att ta en kortare skida och det är detta som de flesta gör.

Egentligen vore det bättre att varje skida fanns i flera hårdheter. Detta kommer dock antagligen inte att hända eftersom det blir för dyra lagerhållningskostnader för säljarna och för att det nog är svärt att ändra folks vanar att köpa efter längd.

Hur som helts, åkarens längd är av mindre betydelse än vikten då väljer längd på skidan. Om man inte har turen att kunna beställa alternativa styvheter på skidan från fabriken. Tävlingsåkare (på tillräckligt hög nivå) har självfallet möjlighet att välja mellan flera styvheter av samma skida.

HitMe

Fö´låt, insåg inte förrän jag skickat brevet att dina val av ord var lite på sköj så att säga. Fattar inte ens själv varför jag brusat upp som en treo. Jag tar i alla fall tillbaka det mesta jag sa förra gången, stoppar upp det i munnen på mig själv och spottar ut det på nån annan när (om) det behövs.

Angående skidor tror (säger knappast att det är så) jag såhär:
Som min polare och jag alltid sagt, skidan (åtminstone dagens skidor) gör max 30 % (troligen, enligt mig, mycket mindre) resten får man fixa själv.

Sorry återigen för påhoppet, tyckte bara att vissa av dina ordval kanske blev lite för nervärderande mot Bandit X åkare, något som du säkert inte medvetet gjorde.
---
El´ Magnecyl

Ursäkten accepteras. Ingen skada är skedd. Snarare tvärtom, faktiskt (som R. Fagerlund sa när det frågades om det söps för mycket inom svensk hockey).

Ola H.

Du kan ju köpa båda två och använda p40 i pisten och Bandit X utanför även fast jag tycker att Bandit X är lite små...

Min polare köpte ett par Bandit X och hans gick sönder efter några 360, hmmm, så tänk på det! (hans knä också fär den delen :-)

Tillbaka
Topp