Line Blade eller alternativ

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum
Först till kvarn…

Jaha, dessa "begagnatpriser" igen, när det är slutsäsongsrea bland online butikerna.
Nya säljs inkl. bindningar för 446 Euro (och då får man ju som sagt bindningarna också monterade efter sina egna pjäxmått).
Bara att pruta på annonsen....

Sneglat ett tag på Bladen. Känns som en perfekt skida för en "pappa" som jagar runt med två snowboard kids .Ni som testat ett tag nu vad säger ni om längderna. Är 176cm, ca 70kg och hade normalt sett gått på 181 utan att tveka. Brukar vanligtvis åka på "allmountain" runt 180cm, åker nu på ett par Rustler 9 och har väl aldrig i Sverige önskat mkt "mer" skida.

Första tanken var att gå på 176 men blev sen osäker och har inte hittat något ställe som haft dom som demo. Är allt allt snack om minimal taper och mkt mer effective edge överdriven av Line? Klart man kan se teoretiska fördelar/nackdelar med de olika längderna gällande stabilitet, kvickhet etc men av erfarenhet tycker jag det kan skilja väldigt mellan olika modeller. Så vad är er erfarenhet ni haft möjlighet att testa båda längderna? 😀
Väger 82 och 182cm och kör på 181cm och tycker de är perfekta. Men har ju inte testat kortare.

Glisshop, men såg nu att de hade bara korta längder kvar.
Det är billigt att köpa skidor nu, köpte förra veckan ett par Enforcer 88 av årets modell inkl bindningar och frakt för 480 Euro.
Köpte förra året också från Glisshop QST 99 för 440 Euro.
Ja, det är dammodellen men jag får det ändå till 6500kr plus frakt för årets modell med ett par Griffon. Så blir nog svårt att pruta så mycket på den annonsen. Tycker det är ett bra pris.

@PisteCarver så det blev ett par Enforcer 88 till slut, ska bli spännande att höra vad du tycker om dem. Tror det kan bli ett bra komplement till QST99
Ja, jag läste igenom alla era rekommendationer en gång till. Läste flera tester Blister, Skiessentials m fl. och jämförde deras tester även för QST 99 igen, hur de beskrev de skidorna jämfört med Enforcer, och utifrån mina egna upplevelser av QST gjorde jag sedan en bedömning.
Hade egentligen bestämt mig för Salomon Stance 90, men ändrade mig ändå mest pga att Enforcern genom form på tip och tail påstås vara mer allsidiga.
Och när Glisshop sedan dumpade priset på dem i förra veckan så slog jag till på ett par i 179 cm längd.
Får hoppas att tailen inte är för hård för mig, men det får vi ju se...:unsure:

Har ju tänkt använda dem för alla typer av pist och förväntar mig att de ska funka bra på att brassa igenom ruffiga eftermiddagspister också.
Hur tror du att de är i slush?
Något att ta med till Hintertux i sommar? (siktar på att få till ett par vårvinterdagar i Norge med dem innan)

Stort tack till alla som bidrog med tips i min Enforcer 88 tråd!🙏:)
Skidåkning hade inte varit lika roligt utan det här forumet (men billigare...;)).

Ja, jag läste igenom alla era rekommendationer en gång till. Läste flera tester Blister, Skiessentials m fl. och jämförde deras tester även för QST 99 igen, hur de beskrev de skidorna jämfört med Enforcer, och utifrån mina egna upplevelser av QST gjorde jag sedan en bedömning.
Hade egentligen bestämt mig för Salomon Stance 90, men ändrade mig ändå mest pga att Enforcern genom form på tip och tail påstås vara mer allsidiga.
Och när Glisshop sedan dumpade priset på dem i förra veckan så slog jag till på ett par i 179 cm längd.
Får hoppas att tailen inte är för hård för mig, men det får vi ju se...:unsure:

Har ju tänkt använda dem för alla typer av pist och förväntar mig att de ska funka bra på att brassa igenom ruffiga eftermiddagspister också.
Hur tror du att de är i slush?
Något att ta med till Hintertux i sommar? (siktar på att få till ett par vårvinterdagar i Norge med dem innan)

Stort tack till alla som bidrog med tips i min Enforcer 88 tråd!🙏:)
Skidåkning hade inte varit lika roligt utan det här forumet (men billigare...;)).
Tror att QSTerna kommer vara bättre i slush men i ruffig eftermiddagspist är nog Enforcern bästa valet.

Hur var det med downsize, ni som åker på dom? Har ni kört samma längd som ni brukar eller gått ner i längd?

Jag sitter och pillar på köp-knappen på ett par Blade, men kan inte bestämma längd. Pendlar mellan 181 och 176.

Är en 185 lång, 75 kilo tung trött och otränad småbarnspappa som vill ha roliga skidor. Har ett par pistskidor på 175 cm som inte alls gillar när det är mjukt och uppåkt.

Blir bladen lite mer allround om man kliver upp en storlek? Känns spontant som att skidan gillar lite kortare längd. Nån som testat båda?

177/ca:75 åker 181. Gammal och trött men loggar +100 liftburna dagar per säsong.
Jag tycker du kan gå på dom längre, dom är ändå så kvicka i pisten om du trycker till.
Men i uppkört/fluffet får du bättre bärighet.
Det är inte många skidor man kan carva kortsväng med i pisten på väg till fluffet och där flyta som korken.

Tryck nu på köpknappen och bli en lycklig människa ⛷😃

177/ca:75 åker 181. Gammal och trött men loggar +100 liftburna dagar per säsong.
Jag tycker du kan gå på dom längre, dom är ändå så kvicka i pisten om du trycker till.
Men i uppkört/fluffet får du bättre bärighet.
Det är inte många skidor man kan carva kortsväng med i pisten på väg till fluffet och där flyta som korken.

Tryck nu på köpknappen och bli en lycklig människa ⛷😃
Tack för svaret! Tror att det får bli dom längre, det blir nog mer allsidigt. Man kanske tappar lite lekfullhet och kvickhet, men det måste ju vara högst marginellt. Det är ju bara 5 cm vi pratar om.

Nu ska jag bara övertala butiken att matcha med röda bindningar :)

Sneglat ett tag på Bladen. Känns som en perfekt skida för en "pappa" som jagar runt med två snowboard kids .Ni som testat ett tag nu vad säger ni om längderna. Är 176cm, ca 70kg och hade normalt sett gått på 181 utan att tveka. Brukar vanligtvis åka på "allmountain" runt 180cm, åker nu på ett par Rustler 9 och har väl aldrig i Sverige önskat mkt "mer" skida.

Första tanken var att gå på 176 men blev sen osäker och har inte hittat något ställe som haft dom som demo. Är allt allt snack om minimal taper och mkt mer effective edge överdriven av Line? Klart man kan se teoretiska fördelar/nackdelar med de olika längderna gällande stabilitet, kvickhet etc men av erfarenhet tycker jag det kan skilja väldigt mellan olika modeller. Så vad är er erfarenhet ni haft möjlighet att testa båda längderna? 😀
Made in China.... Finns bättre alternativ.

Tack för svaret! Tror att det får bli dom längre, det blir nog mer allsidigt. Man kanske tappar lite lekfullhet och kvickhet, men det måste ju vara högst marginellt. Det är ju bara 5 cm vi pratar om.

Nu ska jag bara övertala butiken att matcha med röda bindningar :)
Sen är 181cm enligt Blister 178cm. Gällande kvalitén har jag inte upplevt att K2/Line varken har bättre eller sämre kvalitet än någon annan.

Är det någon Blade-ägare som haft kvalitetsproblem med sina skidor?

Är det någon Blade-ägare som haft kvalitetsproblem med sina skidor?
Känns som att det sparats lite på kvalitet när stålkanter togs fram bla. Hade flera par skidor med mig, Bladen är den som rostat rejält medan de övriga inte alls. Även belag och topp är mer slitna än normalt efter bara ca 20 dagars åkning.

På jakt efter ett par Blade, helst i 176cm. Om någon har ett par att sälja får ni gärna skicka ett PM 😀

Bump.
Funderar på att skaffa ett par Blade pga är ute efter något med kortare svängradie än mina pistracers (Rossi LT 172) och "gör-det-mesta-skidor" (Line Sickday 88 179), och det känns inte rimligt att gå på renodlade slalomskidor. Har dock lite ågren vad gäller val av längd.. det lutar åt 169an men jag är inte helt säker.
179 cm lång, knappa 60 kilo tung. Hyfsad teknik, inte särskilt stark.
Input någon?

Med din längd säger jag 176. Dom är så pass lättåkta så det är nog inga problem. Jag åker 181 (åkte dom ligger på K/S då jag roddar om i garderoben).
Jag är ju ca: 15kg tyngre än vad du är, men är en trött gammal gubbe och skulle inte vilja ha kortare än 181.
Om jag har förstått saken rätt med hur mycket skidor du åker så: njema problema.
Kul skida oavsett (y)

Tackar. :)
Jag ramlade ner i en nördgrop, och nånstans, antagligen TGR, fann jag en bild på rockerprofilen när spannet är ihoptryckt, och det var en bra bit mer lyft än vad jag väntat mig, så det var då jag började vela. Effektiv kant och åkyta och allt detdär krafset.
Tycker sällan att mina Sickday känns _för_ långa i längd heller, men ibland så saknar jag att kunna ligga på kortare skär och inte sladda ut svängen.
Landar på mellan 80 och 100 dagar per år numera så ja, jag åker relativt mycket.

Jag håller med. Jag är 165 cm på 60 kg och kör på 160, som gillar att trycka på och hade inte velat ha kortare. Snarare så att jag ibland hellre hade velat haft 165 när det ska gå fort.

Om någon har egen erfarenhet av att jämföra Line Blade med BC Mirus Cor (eller en fin artikel) så vore jag tacksam för input. Mycket sugen på att teståka dessa båda.
Kör sedan några år på ett par Völkl Deacon 80 som min "daily driver" men saknar litet.... schwung, och behöver något som bättre hjälper mig utveckla min carving. Iofs är jag kanske ett hopplöst fall som nått min "peak" men man ska inte ge upp.

Man borde starta en bytespool med litet olika testskidor som kan cirkulera mellan oss (som inte åker varje dag…)

Om någon har egen erfarenhet av att jämföra Line Blade med BC Mirus Cor (eller en fin artikel) så vore jag tacksam för input. Mycket sugen på att teståka dessa båda.
Kör sedan några år på ett par Völkl Deacon 80 som min "daily driver" men saknar litet.... schwung, och behöver något som bättre hjälper mig utveckla min carving. Iofs är jag kanske ett hopplöst fall som nått min "peak" men man ska inte ge upp.
Ska försöka mig på min första recension så ser vi om det kan hjälpa dig lite på vägen..
Jag har åkt både mirus och blade under samma dag, skiftat mellan åk, samma backe samma förhållande.
Jag upplever att bladen är en bättre allmountain skida än mirus, mer fartstabil och misstänker även bättre flyt utanför pisten. Det är en jättefin skida. Jag upplevde den mindre livlig och lekfull än vad mirus är trots någorlunda samma radie. Däremot Krävs inte mycket för att få in den i sväng men det krävdes ändå mer än vad mirus behöver.

Mirus cor, du kan åka den med lite plöstryck men även mer upprätt. Man märker ganska fort vart sweetspot är på skidan och när du väl gör det så herrejävlar vad den svänger. Det är även bättre ”pop” i mirus kontra blade. Den är dock lite ostabil vid högre farter när du inte ligger på skär.

Överlag så är det 2 bra skidor och båda har sina för och nackdelar. Mitt val föll på mirus cor då jag upplevde den mycket livligare och roligare vid just carving i dom lokala skidbackarna. Men är det en skida jag hade tagit med till tex alperna är jag osäker på, där hade nog bladen varit en bättre som allmountain.

Tillbaka
Topp