Line Sakana, Vision 108 eller nåt annat

RWD

Aktiv medlem
Då var det dags för nya skidor igen.
Har funderat en del sen jag sålt mina SD 104, och läst tester mm.
Har haft en del olika skidor senaste åren och (testat en hel del) Några av favoriterna är Extrem Charger, Line SD104, Supernatural 92, BC Anima, Enforcer 93, Deacon 84.
Har ett par Deacon 74 Pro 178cm som pistskida just nu.
Vill nu ha en lekfull skida som funkar i lite lössnö och skogsåkning men ändå är rolig i pisten, Behöver inte klara blåis men bra grepp i hård pist är så klart önskvärt.
Är sugen på Vision 108 och Sakana (är dock lite orolig för att Sakanan kanske blir lite för ensidig) och att Vision 108 kanske är för lätt och har dåligt bett på hårt underlag.
Hade ett tag BC Corvus senaste modell i tankarna men läst att den inte hade så mycket pop ut ur svängen, så tror den går bort pga det.
En lite smalare Anima tror jag hade varit nåt.
Några som jag inte helt kom överens med är Rustler 9-10 och Bent Chetler 100 (för ostabil i hög fart, annars gillar jag den)
Gillar oftast bättre när bindningen flyttas fram lite från recomended.
Några nackdelar med Sakana och Vision som ni som testat (gärna båda) kan komma på?

cagr

Medlem
Tänkte börja skriva efter jag läst 2/3 av ditt inlägg och skriva Rustler 10, haha.. samma misstag som i skolan för länge sen, inte läsa hela uppgiften innan man svarar :)

Låter som valet jag gjorde för något år sedan även om jag har bortprioriterat pistskidorna ( och motvilligt även + 100mm) då jag måste släpa på familjens 3 brädor, så mitt val föll på Rustler 9 för lite bättre bett i pist. Men det är ju en parantes med tanke på vad du tyckte om Rustler.

Hade jag gått på en + 100 mm skida hade jag valt Sakana utifrån mina preferenser av de skidor du nämnt. Men jag väger 70kg, gillar skidor med mer sväng och som kommer till liv utan hög fart men som samtidigt inte blir för veka ( allt är relativt men jag störs inte för mkt av lite fladder i fram i högre fart) . Åkstilen påverkas kanske av att jag åker 80% av min åkning med familjen som alla åker snowboard.

Har åkt på både Vision, SD, Sakana och flera av de andra du nämner och tyckte du om SD 104 skulle jag säga att Sakana är ganska lik i åkkänslan men med lite mer sväng ( på gott och ont beroende på förhållanden). Roligare i "bra" pist som offpist men sämre när det blir stökigare. Skulle inte klassa den som fartstabilare än Bent Chetler.

Gällande vison så blev jag positivt överraskad så länge det är bra förhållanden såväl i som utanför pisten men ganska snabbt i lite stökigare förhållanden så kom jag inte alls överens med dom. Är inte tura och lätt vikt någon prioritet skulle jag alla dagar välja SD framför Vision då Vision inte är bättre än SD på något enligt mig förutom uppför.

På tal enforcer 93 så gillade jag Nordica Enforcer 104 free vid test men har inte åkt tillräckligt på dom för att kunna ge utförligt svar men bra bett i pist och funkar fint utanför men inte alls lika lekfull som SD och Sakana så den föll bort för mig.

Högst upp på mina nya skidor lista står dock Pollards senaste projekt Seasoneqpt, aero eller nexus. Känns riktigt intressanta. Eftersom han varit tongivande för en stor del av Lines utveckling under väldigt många år så kommer du känna igen grundkänslan enligt dom själva. Mailade lite med honom och stora skillnaden mot ex SFB eller Sickday förutom en uppdaterad shape är ett lager metall under foten samt längs kanten för bättre bett. Bra med sväng men inte lika mkt som Sakana och en monteringspunkt på -2.6. Har inte haft möjlighet att testa dom men kan tänka mig att beställa ett par på vinst och förlust då dom uppfyller alla krav/önskningar jag har utifrån mina erfarenheter från tidigare skidor.

Kanske inte gav dig ett bra svar men det var mina erfarenheter av några skidor du nämnde.

vilkor95

Medlem
Hmm, jag tycker Bent Chetler 100 är mindre fladdrig i hög fart än vad Line Vision 108 är! 😃

RWD

Aktiv medlem
Hmm, jag tycker Bent Chetler 100 är mindre fladdrig i hög fart än vad Line Vision 108 är! 😃
Ok Intressant, har ju inte haft möjlighet att testa vision 108, SD 104 är dock betydligt stabilare men lite tyngre också,. Tyvärr har jag bara testat Bent Chetler i 180 längd.

vilkor95

Medlem
Jag velade mellan vision 108 och Bent C 100 förra året och jag fastnade Bent C 100.
Vision är en roligare skida då den är mjukare och lite mer lekfull medans Bent Chetler 100 är lite styvare och går bättre i högre farter men samtidigt är lite lekfull.
Vill egentligen ha båda men det fick bli Bent Chetler och nu efter några skiddagar med dom och många tester kommer jag åka vidare på dom. En perfekt All Mountain-skida!

Testade Line i 175 & Bent i 180.
Jag själv är 174cm, 75kg.

Viktigt på Bent Chetler är att man monterar bindning på +3 till +6 från rekommenderade om man vill ha den lite mer lekfull.

Ska även tilläggas att jag inte är något proffs utan att detta är enbart mina upplevelser när jag provat de 2! 😊 Båda är riktigt roliga skidor enligt mig!

Marboh

Aktiv medlem
Jag velade mellan vision 108 och Bent C 100 förra året och jag fastnade Bent C 100.
Vision är en roligare skida då den är mjukare och lite mer lekfull medans Bent Chetler 100 är lite styvare och går bättre i högre farter men samtidigt är lite lekfull.
Vill egentligen ha båda men det fick bli Bent Chetler och nu efter några skiddagar med dom och många tester kommer jag åka vidare på dom. En perfekt All Mountain-skida!

Testade Line i 175 & Bent i 180.
Jag själv är 174cm, 75kg.

Viktigt på Bent Chetler är att man monterar bindning på +3 till +6 från rekommenderade om man vill ha den lite mer lekfull.

Ska även tilläggas att jag inte är något proffs utan att detta är enbart mina upplevelser när jag provat de 2! 😊 Båda är riktigt roliga skidor enligt mig!
Tror du borde kört en längre variant av Line för att få en bra jämförelse. Line har mer rocker så du hade nog kunna kört den i 183 och fått en mer rättvis jämförelse? :)

cagr

Medlem
Håller helt med @vilkor95 Vision vs Bent Chetler. Vision är betydligt närvösare i stökigare förhållanden, uppkörd pist som offpist etc, även +- några cm i längskillnad.

Personligen hade jag inte valt vision om jag inte skulle tura en större del av tiden. Inte för att Vision på något sätt är den dålig skida, tvärtom, men flera av dom andra skidorna som nämnts ovan är bättre utför trots att dom fortfarande är lekfulla. Men det är min åsikt utifrån tiden jag testat dom och min åkstil 😀

Marboh

Aktiv medlem
Men det slutar väl i den vanliga frågan, vad prioriterar ts högst.
Svängigt i låg fart eller hög fart?
Stabil i Sh*t-F*ck-conditions eller lekfull i lössnön.
lättmanuvrerade i tight skog eller blå-iståg.
Var ska skidan vara bäst?
Var ska den vara bra?
Var spelar det inte så mkt roll?
Ja ni fattar. Sen kan man ju börja gräva i det... :)

RWD

Aktiv medlem
Tänkte börja skriva efter jag läst 2/3 av ditt inlägg och skriva Rustler 10, haha.. samma misstag som i skolan för länge sen, inte läsa hela uppgiften innan man svarar :)

Låter som valet jag gjorde för något år sedan även om jag har bortprioriterat pistskidorna ( och motvilligt även + 100mm) då jag måste släpa på familjens 3 brädor, så mitt val föll på Rustler 9 för lite bättre bett i pist. Men det är ju en parantes med tanke på vad du tyckte om Rustler.

Hade jag gått på en + 100 mm skida hade jag valt Sakana utifrån mina preferenser av de skidor du nämnt. Men jag väger 70kg, gillar skidor med mer sväng och som kommer till liv utan hög fart men som samtidigt inte blir för veka ( allt är relativt men jag störs inte för mkt av lite fladder i fram i högre fart) . Åkstilen påverkas kanske av att jag åker 80% av min åkning med familjen som alla åker snowboard.

Har åkt på både Vision, SD, Sakana och flera av de andra du nämner och tyckte du om SD 104 skulle jag säga att Sakana är ganska lik i åkkänslan men med lite mer sväng ( på gott och ont beroende på förhållanden). Roligare i "bra" pist som offpist men sämre när det blir stökigare. Skulle inte klassa den som fartstabilare än Bent Chetler.

Gällande vison så blev jag positivt överraskad så länge det är bra förhållanden såväl i som utanför pisten men ganska snabbt i lite stökigare förhållanden så kom jag inte alls överens med dom. Är inte tura och lätt vikt någon prioritet skulle jag alla dagar välja SD framför Vision då Vision inte är bättre än SD på något enligt mig förutom uppför.

På tal enforcer 93 så gillade jag Nordica Enforcer 104 free vid test men har inte åkt tillräckligt på dom för att kunna ge utförligt svar men bra bett i pist och funkar fint utanför men inte alls lika lekfull som SD och Sakana så den föll bort för mig.

Högst upp på mina nya skidor lista står dock Pollards senaste projekt Seasoneqpt, aero eller nexus. Känns riktigt intressanta. Eftersom han varit tongivande för en stor del av Lines utveckling under väldigt många år så kommer du känna igen grundkänslan enligt dom själva. Mailade lite med honom och stora skillnaden mot ex SFB eller Sickday förutom en uppdaterad shape är ett lager metall under foten samt längs kanten för bättre bett. Bra med sväng men inte lika mkt som Sakana och en monteringspunkt på -2.6. Har inte haft möjlighet att testa dom men kan tänka mig att beställa ett par på vinst och förlust då dom uppfyller alla krav/önskningar jag har utifrån mina erfarenheter från tidigare skidor.

Kanske inte gav dig ett bra svar men det var mina erfarenheter av några skidor du nämnde.
Enforcer 100 och 104 har jag faktiskt också haft i tankarna då jag gillade 93:an. Det är som vanligt, man vill ha allt i en skida fast man vet att det inte går. Hade inte hört om Pollards nya hade jag inte hört talas om.

RWD

Aktiv medlem
Men det slutar väl i den vanliga frågan, vad prioriterar ts högst.
Svängigt i låg fart eller hög fart?
Stabil i Sh*t-F*ck-conditions eller lekfull i lössnön.
lättmanuvrerade i tight skog eller blå-iståg.
Var ska skidan vara bäst?
Var ska den vara bra?
Var spelar det inte så mkt roll?
Ja ni fattar. Sen kan man ju börja gräva i det... :)
Jag har ju ett par pistsmiskare så tanken var egentligen att de skulle kompletteras med bredare och lekfulla skidor. Har varit inne lite på mer freestyleinspirerade skidor typ Candide 3.0, Dock inte den typen av åkning jag håller med i nån större utsträckning men grabben vill ju oftast att vi ska dra ut i skogen och köra lite hopp och skogsåkning, vilket jag i och för sig också tycker kan vara skoj.
Ev tänkte jag att Sakana kunde få bli pistskidor och kompletteras med nån annan Freerideskida, men beror ju på hur bra de presterar i pisten

Senast ändrad:

Marboh

Aktiv medlem
Jag har ju ett par pistsmiskare så tanken var egentligen att de skull kompletteras med bredare och lekfulla skidor. Har varit inne lite på mer freestyleinspirerade skidor typ Candide 3.0, Dock inte den typen av åkning jag håller med i nån större utsträckning men grabben vill ju oftast att vi ska dra ut i skogen och köra lite hopp och skogsåkning, vilket jag i och för sig också tycker kan vara skoj.
Ev tänkte jag att Sakana kunde få bli pistskidor och kompletteras med nån annan Freerideskida, men beror ju på hur bra de presterar i pisten
rent krasst blir det väl lite så att man antingen prutar på prestandan i eller utanför pisten. Nu kommer jag säker få ett gäng mothugg från håll och kanter..!
Jag kör vision men har inte testat nån av de andra du var inne på så svårt att utvärdera där.
tycker vision funkar fint i pisten, men jag kör nog inte riktigt på samma sätt som med pistraketer. Det behöver inte gå lika fort för att vara kul ( i min värld). men det är lixom inte därför jag köpte dem. Köpte den som en skida för utanför pisten. För skog, puder, tur. Sen blir det lite pist där emellan. Sen har jag potenta pistraketer för de dagarna. Jag skulle nog inte valt vision om jag skulle ligga och loopa åk i gästrappet.

blister har reviews på både BC 100 och vision 108.

RWD

Aktiv medlem
rent krasst blir det väl lite så att man antingen prutar på prestandan i eller utanför pisten. Nu kommer jag säker få ett gäng mothugg från håll och kanter..!
Jag kör vision men har inte testat nån av de andra du var inne på så svårt att utvärdera där.
tycker vision funkar fint i pisten, men jag kör nog inte riktigt på samma sätt som med pistraketer. Det behöver inte gå lika fort för att vara kul ( i min värld). men det är lixom inte därför jag köpte dem. Köpte den som en skida för utanför pisten. För skog, puder, tur. Sen blir det lite pist där emellan. Sen har jag potenta pistraketer för de dagarna. Jag skulle nog inte valt vision om jag skulle ligga och loopa åk i gästrappet.

blister har reviews på både BC 100 och vision 108.
Stör mig inte jätte mycket egentligen på att det fladdrar pga av t.ex lång rocker, men när hela skidan börjar kännas orolig i speciellt uppkört och lite stökigare underlag är det rätt störande. Har alltid gillat stabila och lite tyngre skidor med mycket bra dämpning och Völkl har varit en favorit (men då var det mest piståkning som gällde, även om det har varit lite bredare skidor) .
När jag testade Line SD 94 och 110 och upptäckte att det fungerar ju riktig bra med lite lättare skidor och att det även var riktigt roligt att carva med en 100+ skida. Kan ha varit utmaningen att behöva tänka ytterligare lite mer på tekniken.
Testade sen lite olika bredare skidor för att kunna köra en del offpist, bla. BC som sagt som alla var riktigt bra, men saknade det där lilla extra som jag kände hos SD 110 och gick då tillbaka till Line och SD104 då. Har varit riktigt nöjd med den så kanske var en miss att sälja.
Men man är ju alltid nyfiken att testa nått nytt för att se om det kan finnas nåt ännu bättre. Kanske den bästa kombinationen skulle vara ett par Blade och ett par Vision 108 eller kanske till och med skulle våga sig på SFB , Candide 3.0 eller Outline. Är dock lite rädd att förlora lite pop/energi ut ur svängen med för symmetrisk flex men å andra sidan har man ju då Bladen som verkar vara riktigt rolig. samtidig är jag väldigt nyfiken på Sakanan.

cagr

Medlem
Ja kanske var dumt att sälja SD104 😀 nog få skidor som är så allsidiga men det är som du säger, roligt att testa nytt.

Sakana är lätt bland de roligaste skidor jag åkt på men självklart ger du upp lite stabilitet när det blir stökigare vs ex SD104 men du får en skida som är roligare i pist och ok offpist. Så allt handlar om vad du vill ha. Har dock inte testat Sakana 181 utan bara 174 så klart några extra centimeter kan hjälpa till när det blir uppkört. Hur mkt väger du?

RWD

Aktiv medlem
Ja kanske var dumt att sälja SD104 😀 nog få skidor som är så allsidiga men det är som du säger, roligt att testa nytt.

Sakana är lätt bland de roligaste skidor jag åkt på men självklart ger du upp lite stabilitet när det blir stökigare vs ex SD104 men du får en skida som är roligare i pist och ok offpist. Så allt handlar om vad du vill ha. Har dock inte testat Sakana 181 utan bara 174 så klart några extra centimeter kan hjälpa till när det blir uppkört. Hur mkt väger du?
C:a 80kg, SD 104 körde jag i 186cm, 178 på mina Deacon 74 vilket är längsta varianten. Åkt på Opinion charger i 186, Atris i 184, men Anima i endast 182, vilket fungerade förvånansvärt bra även i hög fart. Jag tror jag skulle trivas bäst med Sakana 181cm, tycker allmänt att Line rekommenderar väldigt korta längder.

Marboh

Aktiv medlem
C:a 80kg, SD 104 körde jag i 186cm, 178 på mina Deacon 74 vilket är längsta varianten. Åkt på Opinion charger i 186, Atris i 184, men Anima i endast 182, vilket fungerade förvånansvärt bra även i hög fart. Jag tror jag skulle trivas bäst med Sakana 181cm, tycker allmänt att Line rekommenderar väldigt korta längder.
Vision kan väl beskrivas som dämpad för att vara så lätt men inte lika dämpad och chargig som en skida som väger 30% mer. Jag kör ett par i 189cm. Men närmar mig 0,1 ton med skidgrejerna på. tror inte du skulle behöver vara rädd för att kliva upp på 189.

Sen om du ska ha kvar deacon så har du pistsmiskare. Så det behovet är väl täckt? ;)

Kört Fischer Ranger 98 (som ett gäng i bekantskapskresen har) och tycker den är trevlig. Lite mindre tailrocker och lite tyngre men ändå rätt snärtig i karaktären.
Slänger in Fischer ranger 102 som ett wild card som kanske kan vara nåt? verkar poppis och jämförs i freerides test med BC 100. Hade jag vart på jakt efter nåt lite mer pistorienterat hade det vart en kandidat för mig.

Vet inte om jag är till nån hjälp eller ställer till det mer?

RWD

Aktiv medlem

Hur är Sakana jfrt med sd104 offpist? Stor skillnad? Beställde ett par i 181 som jag får i dag men ingen bindning monterad än så har möjlighet att lämna tillbaka. Kommer väl aldrig bli så mycket offpist/lössnöåkning som man önskar och det var väl lite tanken med detta köp men med tanke på bredden så ska de ju funka ok då också.

cagr

Medlem
Så länge det inte är stökig offpist föredrar jag Sakana alla dagar. Sakana flyter bättre än alla andra skidor jag testat som är under 110mm i midjan. Den flyter bättre (betydligt mer surfig i känslan) men blir nervösare när det blir uppkört vs SD. Sakana funkar förvånansvärt bra när snön inte är perfekt (läs tyngre). Tycker man fick ändra sin teknik lite och det gör att dom funkar även när det lite uppkört. Sakana är ingen skida som man köttar igenom snön (pucklar etc) med, även om SD inte heller är någon charger skida men den hanterar dessa förhållanden bättre. Man får lära sig att svänga runt det värsta istället. Sen är det mer skärning i Sakana vs SD vilket märks om man försöker stå på rakt i falllinjen där Sakana blir lite mer nervös. Men om man prioriterar såna egenskaper hade du nog inte ens tittat åt Sakana från början.

Lite som att man, lite light, får tänka hur en snowboardåkare skulle ha tacklat berget kan vara en bra beskrivning på Sakana.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Så länge det inte är stökig offpist föredrar jag Sakana alla dagar. Sakana flyter bättre än alla andra skidor jag testat som är under 110mm i midjan. Den flyter bättre (betydligt mer surfig i känslan) men blir nervösare när det blir uppkört vs SD. Sakana funkar förvånansvärt bra när snön inte är perfekt (läs tyngre). Tycker man fick ändra sin teknik lite och det gör att dom funkar även när det lite uppkört. Sakana är ingen skida som man köttar igenom snön (pucklar etc) med, även om SD inte heller är någon charger skida men den hanterar dessa förhållanden bättre. Man får lära sig att svänga runt det värsta istället. Sen är det mer skärning i Sakana vs SD vilket märks om man försöker stå på rakt i falllinjen där Sakana blir lite mer nervös. Men om man prioriterar såna egenskaper hade du nog inte ens tittat åt Sakana från början.

Lite som att man, lite light, får tänka hur en snowboardåkare skulle ha tacklat berget kan vara en bra beskrivning på Sakana.
Det låter bra, tack för infon. Tycker man brukar kunna lösa det där med ojämnt och uppkört underlag genom att ligga mycket på skär så tror inte det kommer vara ett stort bekymmer. Gillar när det svänger för det mesta även om det kan vara gött att stå på i lite rakare linje ibland

RWD

Aktiv medlem
Sen har vi uppsidan att dom är roligare i pisten också 😀
Då var premiären med Sakanorna avklarad, var glad att jag valde den längsta modellen Svänger på bra och riktigt roliga i pisten-inte testat i nån direkt offpist än.
Förvånande att de samtidigt gick att stå på i så hög fart i större svängar även i ganska branta backar. Passerade lite isiga områden också i de brantaste partierna och det var väl som förväntat inte favoritunderlaget för dessa skidor. Men stålkanterna var ju inte heller sylvassa från fabrik så går säkert att förbättra om man vill.
Väldigt nöjd så långt.

cagr

Medlem
Jag är 177 och väger runt 70kg och velade lite mellan längderna men valde 174 men hade absolut gått på 181 om jag vägt +80kg . Beror väl lite på hur man tänkt använda skidan också

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp