Råd ang 96-106mm pist/offpist skida

Bonka

Aktiv medlem
Hej,

jag önskar lite råd ang AllMountain- / Freeride-skida på 96-106mm.

Är 194cm/90kg och åker så mkt jag kan vid sidan om pisten, men hamnar sällan i riktig offpist. Åkt utför större delen av livet förutom 15 år på haschplankor på 90- och början av 2000-talet och puderkänslan på bräda är oslagbar. Men upptäckte på UCPA-resa (Offpist heltid) ett par Rossignol Soul 7 (106-112, kommer inte ihåg) 2018 i Val d'Isere/Tignes att det nästan gick att få samma känsla på lagg. Var i Serre Chevalier för två år sedan på ett par Rossignol BlackOps 106 (tror jag) och gillade dem inte alls lika mkt offpist som Soul, som bara flöt och var superenkla att svänga med, men BlackOpsen var rätt vettiga i pisten så länge det inte var för hårt, medan Soul var rätt kassa i pisten jämförelsevis.

Har kört mina Scott Mission 183 (jag vet, väldigt korta för min längd) sedan 2012. 90mm och är rätt kul i pisten, men bär inte offpist.

Men nu vill jag komplettera dessa och köpa ett par skidor som håller uppåt tio års behov. Jag tror jag kommer köra 60/40-70/30 pist/offpist. 2v/år, mestadels Alperna. Kör storslalom, carvande, med attack i pisten (men ibland lite baklänges och hoppar lite oldskool. Jag menar hotdogging ;) är ju 56 nu...) men vill surfa i öppen offpist och svänga lätt bland träden (mao skidor som lätt går att byta riktning på. Eller lekfulla kanske eftersöks här).

Skidor jag kollat in denna vintern är Nordica Unleashed 98, Fischer Ranger 96/102, Faction Dancer 2 och 3, Bent 100, men har också alltid spanat längtande efter DPS utbud (t.ex. ett par begagnade DPS Wailer Pure3 192) och suktade efter Norse The Enduro när den fick så bra betyg för ett par år sedan.

1. Vad tror ni om ett par begagnade DPS Wailer 99 Pure3 jämfört med de nyare skidorna nämnda ovan?
2. Vilken bindning rekommenderas för alpint som jag även kan toura med (ATK ser ju riktigt coola ut men är svindyra och pallar de? Villhabegäret är stort) från liften och 500-1000m iväg med?
3. Oavsett märke/modell, vilken tycker ni jag borde köpa?

3. Jag köpte nya Blizzard Rustler 10 som 50/50-skida. Fullständigt överlägsen skida enligt mig, som jag rekommenderar till alla. Blir det närmare 70% piståkning skulle jag kanske snegla lite mer mot Rustler 9 eller Nordica Unleashed 98, som båda också är fruktansvärt bra skidor. Alla dessa är även relativt twintip-formade, om du förstår hur jag menar.

2. Jag skulle själv aldrig sätta en ren turbindning på den här typen av skida, men jag vet att många gör det. Skulle rekommendera någon slags hybridbindning som åtminstone har en ordentlig häl. Jag satte en Shift på mina.

3. Vilken längd siktar du på? Jag har Norse Apex 90 och den är jävligt bra i pisten för en allmountain men har maxlängd 177cm. Fin rocker så den funkade bra det lilla offpist jag har kört med dessa so far. Vill du lägga mer fokus på offpist är det nog värt att gå upp en storlek till Norse Enduro.

2. Shift eller Duke PT skulle jag säga. En riktig bindning som funkar bra i pist och är säker som du även kan tura med. Finns väl än så länge inga fler alternativ i denna kategori?

Håller med om Rustler 10, sjukt kompetenta skidor. Kanske för kompetenta med din beskrivning, men du har ju några kilo att jobba med. Med dina mått i längsta längden då. Har Fritschi Tecton på mina, @free_fall det är alternativ till de du nämner. Sen finns Cast, men känns överdrivet här.
320+ skiddagar på Rustler 11 med Tecton, 95% på Titlis i Engelberg. Så stora-bergsåkning i fokus. Skaffat Rustler 10 som komplement till den här säsongen. Också med Tecton. 95/5 offpist/pist.

Gillade du Soul 7 så är väl Wailer ok. Sålde mina då de är alldeles för mjuka för riktig åkning i varierande snö.

Senast ändrad:
Här kommer mina tankar kring skidor som kan kvala in i den kategorin.

Jag själv gick denna vinter från ett par K2 Mindbender 99 ti som jag gillade skarpt. Det blev istället ett par Blizzard Hustle 10. Främst p.g.a. vikten då jag tar en topptur ibland. Kör med Duke PT 16 som jag flyttade över till Husteln. Jag blev positivt överraskad hur stabil Hustle är. Den är även lättmanövrerad och lekfull. Dock håller jag fortfarande på att vänja mig både vid den lättare vikten och att den är mjukare än Mindbendern baktill. Svårt att bestämma mig för vilken som är roligast. För hård körning är nog Mindbendern det bättre alternativet för min del men bland träd och utanför pisten känns Hustle mer lätthanterlig och lekfull. Jag har inte hunnit med puder ännu, men de känns lovande.

Black crows Atris, grym skida som håller upp i pisten, flyter bra och är lekfulla.
Hårdare än Soul 7, så funkar bättre i pisten och mer lättmanövrerad än Blackops vilket blir roligare i offpisten.

Montera en Duke pt eller Shift på dom.

Kör själv ett par Armada Declicity 108 i år. Funkar väldigt bra när det öppnar upp iaf och helt ok i skogen. Det är väl lite motsatsförhållande att ha saker som är stabila i pist men lättsvängt i skog? Jag tycker personligen att skidor runt 100 mm flyter för dåligt. Väger som du in på 90 pannor med utrustning. 🤷‍♂️

Jag väger 93 och kör Line Vision med ATK FR 14. Otroligt bra skidor, lätta och roliga samt funkar fint i pist. Sen spelar ju åkstil in också.

Har ett par Fischer Ranger 107 Ti med Salomon Shift 13 och hudar till salu om du kan nöja dig med 182 cm i längd. De är riktiga maskiner i båda pisten och utanför och carvar fantastiskt bra för sin bredd. Personligen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på längden, det beror ju rätt mycket på vad det är för typ av skida, vilken geometri den har, flex, profil, etc., och inte minst hur och var man ska åka med den.

Finns egentligen bara två saker saker som jag skulle kunna nämna på minussidan för Ranger 107 Ti och det är att de väger in på lite drygt 2 kg styck vilket inte är optimalt om man har tänkt göra längre turer såklart, och de är kanske inte världens mest lekfulla i sin karaktär, men desto mer stabila och skär som en varm kniv genom smör i de flesta fören.

Tack för svaren!
Har funderat och surfat runt som en tok och börjar mer och mer gå mot bredare. Samt tycker jag det är kul i skogen så jag behöver något som går att sladda runt - behöver det mer än en carvingmaskin i pisten. Jag har ju redan mina 90mm Scott från 2012 som är riktigt sköna i pisten även dagar med snöfall. Har kollat in M-Free 108, funderat lite på Bent 110 men de verkar för mjuka. QST 106 och Ripstick 106 samt Ranger 108 (men blev lite ledsen när SkiEssentials nämnde att 18m radie inte stämmer och att de är tröga att få runt i skogen).
HAr kollat Hustler/Rustler också. Får kolla in dem mer då.
Och bindning, ja jag har kollat hybrid men sen funderade jag hur mkt jag egentligen kommer använda turfunktionen. De gånger jag varit med UCPA t.ex. så har vi ju gått en del och det har ju ändå funkat...

Som du säger @peted så behöver vi vuxna män ;) lite längre / bredare. Det var därför jag började först kolla på 102'or, sedan 106 och är nu uppe på 110 - så länge som de funkar ok i mjukare pist, annars har jag ju alltid Scotten. Testade sonens nyinköpt Bent 100 och de fladdrade som Soul i pisten men gick väldigt skönt i 15cm nysnö och så enkla att manövrera. Därför jag började kolla på 110'an, som en mer renodlad skog/nysnöskida.

Ska kolla in Atris och Vision 108 också, tack för tipsen. De verkar rätt najs de också.

Synpunkter på Norse Freeride till ovanstående åkning? Var helt inne på Norde Enduro 100 från början, men kanske inte flyter tillräckligt eller kan sladda runt i skogen?

Synpunkter på Norse Freeride till ovanstående åkning? Var helt inne på Norde Enduro 100 från början, men kanske inte flyter tillräckligt eller kan sladda runt i skogen?

Norse Freeride tycker jag är grym i mjukt före och skog. Väldigt enkla att svänga runt med. Vänder på en femöring. Riktigt bra flyt.
Dock inte speciellt bra på att carva i pisten. De funkar men de är inte dessa du vill använda när du ska dra djupa carvingsvängar i en bred pist. Ska sägas att jag har den äldre versionen (lättare och lite mjukare flex) innan den styvades upp häromåret.

Tack för svaren!
Har funderat och surfat runt som en tok och börjar mer och mer gå mot bredare. Samt tycker jag det är kul i skogen så jag behöver något som går att sladda runt - behöver det mer än en carvingmaskin i pisten. Jag har ju redan mina 90mm Scott från 2012 som är riktigt sköna i pisten även dagar med snöfall. Har kollat in M-Free 108, funderat lite på Bent 110 men de verkar för mjuka. QST 106 och Ripstick 106 samt Ranger 108 (men blev lite ledsen när SkiEssentials nämnde att 18m radie inte stämmer och att de är tröga att få runt i skogen).
HAr kollat Hustler/Rustler också. Får kolla in dem mer då.
Och bindning, ja jag har kollat hybrid men sen funderade jag hur mkt jag egentligen kommer använda turfunktionen. De gånger jag varit med UCPA t.ex. så har vi ju gått en del och det har ju ändå funkat...

Som du säger @peted så behöver vi vuxna män ;) lite längre / bredare. Det var därför jag började först kolla på 102'or, sedan 106 och är nu uppe på 110 - så länge som de funkar ok i mjukare pist, annars har jag ju alltid Scotten. Testade sonens nyinköpt Bent 100 och de fladdrade som Soul i pisten men gick väldigt skönt i 15cm nysnö och så enkla att manövrera. Därför jag började kolla på 110'an, som en mer renodlad skog/nysnöskida.

Ska kolla in Atris och Vision 108 också, tack för tipsen. De verkar rätt najs de också.

Bent 110 är otroligt rolig i lite nysnö, måste va roligaste skidan jag åkt. Kanske inte den som man vill åka fortast med men det står väl nästan i beskrivningen också haha

Kör precis som flera ovan Rustler 11 när jag vill ha bra flyt. Att den funkar fint i lössnö säger väl sig självt… Trots dess bredd tycker jag den också är hyfsat smidig att svänga runt i skog med och är det inte alltför isigt funkar den helt ok att lägga på kant och bränna med i pisten också. Visst, den är långt ifrån en tight SL-skida i pist och på skärande sväng, men den funkar mer än ok även när du hamnar i pisten.

Som några av er skriver a’la ”den funkar ju på pist när msn hamnar där”, det är lite därför jag börjat snöa in på 106-110. Jsg har ju alltid mina 90mm att falla tillbaka på.
Ja Bent verkar svinkul. Jag tycker 100’an är så himla lättsladdad att den måste vara underbar i skog o så klart 110’an med.

Såg fö att Hustle 100 är 104 under fot i 188 längd så kanske den ändå är med i leken. Blizzards 11’or då känns det som jag enbart satsar på en alpskida. Och med Hustles kolfiberenergi så verkar den vara ett roligare alternativ och mer likt Bent och Dynastar M-Free 108, eller tar jag fel?

Som några av er skriver a’la ”den funkar ju på pist när msn hamnar där”, det är lite därför jag börjat snöa in på 106-110. Jsg har ju alltid mina 90mm att falla tillbaka på.
Ja Bent verkar svinkul. Jag tycker 100’an är så himla lättsladdad att den måste vara underbar i skog o så klart 110’an med.

Såg fö att Hustle 100 är 104 under fot i 188 längd så kanske den ändå är med i leken. Blizzards 11’or då känns det som jag enbart satsar på en alpskida. Och med Hustles kolfiberenergi så verkar den vara ett roligare alternativ och mer likt Bent och Dynastar M-Free 108, eller tar jag fel?
Jag kom idag hem från ett blåsigt Bydalen. Tack och lov var det inte vara blåst. Det kom massor av snö också vilket gjorde att jag fick testa mina 172 cm långa Hustle 10 lite mer. För mig som väger in på 73 kg känns det riktigt bra. Nu var det dock bara ett par minus till ca 0 C ute. Det gjorde att de få ställen nära pisten som erbjöd nysnö snabbt blev uppkörda. Inga problem alls i det föret utan det kändes riktigt kul och lätt att leka runt måste jag säga. Hade det inte varit för blåsten hade det även blivit topptur.

Tillbaka
Topp