Råd angående offpist

Sergeant

Medlem
Hej
Jag har följt FreeRide under många år men först nu registrerat mig.
Jag älskar skidåkning och håller cirka 50-60 skiddagar per år. Främst i Norge (Hemsedal/Trysil), Sverige (Branäs/Kläppen/Sälen) och alperna (Sölden/Wengen/St Anton).

Började åka i vuxen ålder och har nästan uteslutande åkt pist. Jobbar på tekniken som nu sitter bra. Carvar de flesta backar (även svarta) med rena skär. Inga större problem med is eller uppkört.

Men offpist - får jag icke till. Har bara gjort några tafatta försök men måste åka riktigt fort för att komma upp på snön. Väl där fungerar det ok men när jag måsta sakta ned fastnar jag i snön. Att starta ute i lössnön är svårt utan jag brukar komma med fart från pisten.

Jag misstänker att det är en kombination av bristande balans/teknik och skidval.

Mina bredaste och mjukaste skidor är Stöckli Laser SC och det är dessa som fungerat bäst. Stöckli Laser WRT och Salomon X-Race GS fungera knappt i uppåkt pist än mindre i puder/lössnö.

Tänkte låna/köpa ett par bredare skidor men hur stor skillnad gör detta? Vad bör man titta efter? Hur är BushWacker, Rustler 9-10, Soul 7 etc?

Misstänker att lite lättare och mjukare skidor är att föredra till att börja med? Rocker?

Alla tips och råd är välkomna. Det lilla offpist jag testat lockar till mer!

///Henrik

JesperHayland

Aktiv medlem
Jag har testat rustler-skidorna och kan tänka mig att dessa fungerar bra över hela berget, de har rocker teknik vilket gör att den bär lite bättre och svänger lite snabbare. Skidorna du har är som du vet lite väl smala under foten och fungerar således bättre i pisten.
Mycket hänger dock på tekniken. Mina spontana tips är att samla fötterna mer så att du får ihop skidorna och på så sätt får det att bära bättre i offpisten. Sedan är det samma teknik men en mer överdriven rörelse. D.v.s. när du jobbar upp och ner får du nästan hoppa runt svängarna för att kunna vända skidorna.
Lycka till!

Sergeant

Medlem
Jag har testat rustler-skidorna och kan tänka mig att dessa fungerar bra över hela berget, de har rocker teknik vilket gör att den bär lite bättre och svänger lite snabbare. Skidorna du har är som du vet lite väl smala under foten och fungerar således bättre i pisten.
Mycket hänger dock på tekniken. Mina spontana tips är att samla fötterna mer så att du får ihop skidorna och på så sätt får det att bära bättre i offpisten. Sedan är det samma teknik men en mer överdriven rörelse. D.v.s. när du jobbar upp och ner får du nästan hoppa runt svängarna för att kunna vända skidorna.
Lycka till!
Tack!
Försöker att köra med fötterna helt ihop, ungefär som jag kör i puckelpisten eller i riktigt uppköra backar. Får öva på att hoppa men sist när jag knatade ut på fjället i Hemsedal och väl fått på mig skidorna var dessa 3dm ned i snön. Svårt att få upp farten och innan dessa kan jag vara åka rakt fram.
Blev en del komiska vurpor 😁 men som sagt får jag jobba på att pumpa i snön och lägga svängen när jag är högst uppe.

Sedan är jag lite nojig att köra sönder finskidorna på någon sten eller liknande.

JesperHayland

Aktiv medlem
Tack!
Försöker att köra med fötterna helt ihop, ungefär som jag kör i puckelpisten eller i riktigt uppköra backar. Får öva på att hoppa men sist när jag knatade ut på fjället i Hemsedal och väl fått på mig skidorna var dessa 3dm ned i snön. Svårt att få upp farten och innan dessa kan jag vara åka rakt fram.
Blev en del komiska vurpor 😁 men som sagt får jag jobba på att pumpa i snön och lägga svängen när jag är högst uppe.

Sedan är jag lite nojig att köra sönder finskidorna på någon sten eller liknande.
Vänta lite med första svängarna som du säger, tills du fått upp farten lite. Svängarna blir inte alltid så viktiga i offpist eftersom att de egentligen bara skall vara ett sätt att behålla fartkontrollen och få ett rytmiskt åk som sparar på benen, istället för att åka och konstant bromsa i någon statisk position.

Utan att ha sett dig åka och utan att veta hurdan du är på skidor så skulle jag väl spontant rekommendera att inte runda upp svängarna så mycket utan runda av dem och åka lite mer med skidspetsarna i backens fallriktning och använd farten.

Finns riktigt duktiga skidlärare som har skidlärarexamen och arbetar som instruktörer på sidan om. Det är inte helt fel att ta en lektion och försöka ragga till sig en sådan skidlärare vid bokningstillfället, kostar inget extra förutom att privatlektioner generellt är dyrare än grupp.

Lycka till!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Om du åker med typ rena pistlagg utanför/i op förstår jag att det blir svårt. De har ju oftast väldigt lite rocker både fram och bak för att hålla skidan på skär i pisten vilket gör den svårsvägd i op, och smal som nämnts.
Jag skulle rekommendera att hyra ett par op/AM-skidor och testa. Körde själv som du med pistskidor op i början och la till mig med felaktiga rörelser som jag sedan fick träna bort. Så hyr och ha som utgångsläge att du åker med "samma" teknik i pist som op men lite mjukare

GoranC

Aktiv medlem
Med 125mm breda skidor under fötterna går det som en dans, Även när det är riktigt flackt
Förstår inte varför man skall krångla till det med smala skidor när det finns väldigt lättåkta OP-skidor som även funkar att ta sig ner för pist med.

Vill du faktiskt ha kul i op så kommer det bara hända om du har rätt skidor för det. Pistskidor är byggda för att gräva fast i underlaget och hålla ett skär. I op så vill man tex att man kan speed checka lös bakändarna väldigt lätt för att snabbt kunna stanna därav byter man race/pist skidors spann mot rocker i olika mängd.

Ska du åka op med fokus på puder så gör du dig en tjänst och köper en par skidor för det. Hade ett par gamla twintip skidor som jag för skojs skull testade ett åk kittelfjäll, åkte en bit i början sedan brände jag illa kvickt ned och byte tillbaka till mina Squad 7or, då var dem heller inte rena pist racers så att säga..

Har man absolut inte råd med mer än ett par skidor ja då får man kompromissa en hel del och man ska noga överväga vad som är viktigt men har man råd med två par så skulle jag rekommendera att man har två par som är på olika sider av spektrat. Dvs man har ett par för när det är grymt i pisten och man vill känna g-krafterna hela dagen lång, sedan har man ett par för dagar det dumpat och snön yr runt öronen.

Pillard

Aktiv medlem
Om du har lärt dig att åka skidor utifrån att kunna åka på rena skär i pist så blir ju åkning i lössnö väldigt svårt. Jag själv hade enorma problem med detta under många år. Du ska generellt inte åka omkring och hoppa i snön för att kunna svänga. Du ska snarare trycka i snön. Det handlar ju väldigt mycket om rytm och att ha tålamod i svängen. Den här videon är ganska matnyttig
och kan ses i kombination med denna...

Ingen av dem åker på direkt feta skidor. Man kan förstås gå direkt till smällfeta skidor med mycket rocker men sannolikheten är stor att du då kommer att börja "fuska". Lär du dig istället grunderna i puder och sen toppar det med feta skidor så kommer du att få det enklare och de feta skidorna kommer snarare hjälpa dig till att få känslan av "bottenlöst" även i betydligt mindre snö.

GoranC

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att när jag skaffade mina Sick Day 125 så blev det helt plötsligt okomplicerat med offpist. Hade tidigare ett par väl stora Völkl Kuro. Sick Day tar mig fram där jag aldrig klarat/trott mig åka förr. Flyter fint även utan att det är tokbrant, dvs kan njuta av fin åkt snö även på flackare partier. Färdighet att sedan ta sig fram med smalare skidor op har även ökat då jag lärt mig hur man skall framföra skidorna op. Och märk detta började jag med efter fyllda 50.

Sergeant

Medlem
Tack för alla tips!
Målet är att köpa ett par bredare skidor. Pistskidor har ju bindningar som man lätt justerar efter pjäxan. Men hur är det med offpist? Kan man anpassa typ Look Pivot eller Marker Griffon?
Isåfall kan man ju lätt låna några par till att börja med.

Vad rekommenderar ni för skidor till enklare offpist? Bushwacker? Soul 7? Qst 105? Finns lite olika modeller från Line som verkar populära. Mjuka och lekfulla låter bra men kanske tänker jag fel? Har ju redan tre par nyare pistskidor (Laser SC, X-Race GS, Racetiger). Så dessa blir främst till offpist/lek.

En bred mellan 100-110 borde väl vara ok? Ser verkligen fram emot att lära mig detta och bliven mer besatt av skidåkning.

Tack för all hjälp!

Sergeant

Medlem
Om du har lärt dig att åka skidor utifrån att kunna åka på rena skär i pist så blir ju åkning i lössnö väldigt svårt. Jag själv hade enorma problem med detta under många år. Du ska generellt inte åka omkring och hoppa i snön för att kunna svänga. Du ska snarare trycka i snön. Det handlar ju väldigt mycket om rytm och att ha tålamod i svängen. Den här videon är ganska matnyttig
och kan ses i kombination med denna...

Ingen av dem åker på direkt feta skidor. Man kan förstås gå direkt till smällfeta skidor med mycket rocker men sannolikheten är stor att du då kommer att börja "fuska". Lär du dig istället grunderna i puder och sen toppar det med feta skidor så kommer du att få det enklare och de feta skidorna kommer snarare hjälpa dig till att få känslan av "bottenlöst" även i betydligt mindre snö.
Tittat mycket på liknande filmer! Tusan vad sugen man blir att lära sig detta. Bra att ha offpist som ett ytterligare alternativ när pisterna är dåliga eller fulla med folk.

GoranC

Aktiv medlem
Tack för alla tips!
Målet är att köpa ett par bredare skidor. Pistskidor har ju bindningar som man lätt justerar efter pjäxan. Men hur är det med offpist? Kan man anpassa typ Look Pivot eller Marker Griffon?

Vad rekommenderar ni för skidor till enklare offpist? Bushwacker? Soul 7? Qst 105? Finns lite olika modeller från Line som verkar populära. Mjuka och lekfulla låter bra men kanske tänker jag fel? Har ju redan tre par nyare pistskidor (Laser SC, X-Race GS, Racetiger). Så dessa blir främst till offpist/lek.

En bred mellan 100-110 borde väl vara ok? Ser verkligen fram emot att lära mig detta och bliven mer besatt av skidåkning.

Tack för all hjälp!
Gå gärna upp till 115mm t.ex Line Sick Day 114.
Smalare än det skulle jag då aldrig köpa som en renodlad offpist skida. Dom lär även funka ypperligt i upppkt pist och vårslush.

RWD

Medlem
Tack för alla tips!

Tack för all hjälp!
Lättåkta offpistskidor är t.ex Rossignol Soul 7 HD eller om du vill ha bredare, Super 7 HD, Line Sick Day 114 är riktigt sköna också. Kör själv på SD 104 och tycker de räcker för svenska fjällen och de funkar även riktigt bra på hårdare underlag.
Tror även utan att ha testat att Line vision 108 kan vara ett bra val.
En personlig favorit är Black Crows Anima, som är lite mer chargiga. Även Opinion 108/118

Always-Sunny

Aktiv medlem
Ja bredd runt 110 för op är rätt lagom men det är väldigt mycket mer än bredd under pjäxan som påverkar hur skidan beter sig. Lite kul läsning i ämnet https://blisterreview.com/recommended/how-to-think-about-ski-length
Testa olika så fort du får chansen för att få en uppfattning om vad du gillar, men soul 7 som du nämner är en lättåkt skida som många gillar. Hur mycket väger du förresten?
Eller så chansar du och köper nått billigt på köp/sälj

Tottek

Aktiv medlem
Hitta nå billiga skidor här på köp o sälj om du bara ska ha dom när du åker offpist, runt 110+- e en bra bredd eftersom du åker alperna också, men går lika bra att gå upp mot 120 me, men skulle inte lägga så mycket pengar och tid på att hitta en "perfekt" offpist skida 😊👌

Pillard

Aktiv medlem
Bara en tanke! Jag noterade att du har rätt styva pistskidor. Det bästa är som sagt att prova sig runt lite i början men det är inte nödvändigtvis så att en mjuk skida är rätt för dig. Är man van vid styva skidor så kan det ju bli väldigt annorlunda. Jag själv är t.ex. ganska grön i offpisten (jämfört med många här) men klarar inte alls av mjuka skidor, framför allt inte offpist.

Jag känner igen mig. För 10-12 år sedan åkte jag en massa med polare. Jag hade ett par ganska styva oversized pistskidor, ganska styva för att kunna få svar då jag stod på. (Gammal tävlingsåkare.) Tänkte det skulle fungera kanon. Skidade ifrån alla i pist och då det var hårt och vindpinat utanför. Så fort det blev lite fluff, framförallt i skogen, blev jag frånåkt och helt slut. Fick det inte att funka, fast jag lärde mig åka offpist på "Stenmarkslagg". Och vansinnigt trött blev jag.
Fick testa ett par av de skidor de andra åkte på. Inget märkvärdigt, men vilken skillnad.

Skaffade mig ett par beg Rossignol S7. Vilken skillnad. Inte så kul i pisten, men helt plötsligt gick allt så lätt utanför. Började kika runt och tog alla chanser jag fick till att teståka skidor. Landade tillslut på första generationen Salomon Quest 105, föregångare till dagens QST 106. Funkade vettigt bra utanför utan att vara dålig i pisten (då man håller igen på fart) och de låg rimligt i pris. Visst, de bär inte fullt ut de dagar då det är bröstdjupt lössnö och de går inte att stå på med fullt ut i pisten, framförallt inte då det är stenhårt, men de funkar. Har sedan dess testat en massa fler och hittat nya favoriter, men har faktiskt kvar mina gamla Quest och kör ibland på dem.

Tycker du ska jaga reda på ett begagnat par för att testa. Om du sedan siktar på ett par som är hyfsade i pisten, men bra utanför eller om du går all in på att det ska vara optimerade bara för offpisten i ren lössnö för att du ändå bara kör dina Stöckli i backen, det får du fundera på.
Vad du än satsar på är jag övertygad om att du får uppleva en ny typ av åkning.
Lycka till!

Edit:
Min åsikt: Om du inte har rejält mycket dagar i lössnö (och då 5-10 dm djup) utan bara ska testa skillnaden så kan jag tycka det är lite overkill att direkt sikta på en skida på 110-125 mm midja. I jämförelse med de du har så kommer du väldigt långt om du har en skida på omkring 100-110.
Visst är det fantastiskt med ett par "Japanskidor" de gånger den där fantastiska snön landat, men för allt för många av oss är det tyvärr inte så ofta som vi önskar. Mina egna har mest stått eftersom snäppet smalare oftast räcker för min del trots en halvdan teknik och alldeles för många kilon.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Det roliga med +120 skidor är ju att dom flyter så skönt även om det bara är en dm löst.
och som jag tidigare skrev att du kan få riktigt trevliga åk även i flackare partier. Självklart går det att åka med smalare alternativ.

Almen1

Medlem
Det finns definitivt en poäng i det GoranC skriver, -jag har ett par 127mm under fot, och ett par 122mm. De bredare har varit med mig till Japan par gånger, och Alperna någon gång. Dessa skidor är lika fantastiska när det är mjukt som olidliga när det är hårt...😂
Idag skulle jag inte ta med någon av dem på en längre resa. Dels är de "enkelspåriga" i och med de är helt framtagna för lössnö, men dessvärre också för tunga att kunna tura, om än kortare sträckor...
Kan man underkasta sig en tur så öppnar oftast off pist möjligheterna upp sig radikalt. Flera guider i Alperna (Svensk/Österrikisk/Amerikan/Schweizare) jag har åkt med tycker att 100mm under fot är en bra everyday bredd i Alperna. Profil, skärning, styvhet, material, åkteknik och åkarens tyngd spelar en betydande roll, -säkerligen större än enbart bredd.

Preferensen är personlig, och man måste alltid kompromissa, -frågan är enbart var och hur....

Salomons bredaste skida idag är 118mm, och skall klara all lössnö, 106mm som ex skall klara Alperna, och 99mm är en väl-säljande everyday skida. Dessa exempel mest för att prata bredd..

@Sergeant
Hade det varit logistiskt möjligt hade du gärna fått låna skidor i från 100mm upp till 127mm för att testa(y)

Kring Göteborg finns dessa skidor som beg, -rena smörgåsbordet för en liten slant:)

Senast ändrad:

Sergeant

Medlem
Lättåkta offpistskidor är t.ex Rossignol Soul 7 HD eller om du vill ha bredare, Super 7 HD, Line Sick Day 114 är riktigt sköna också. Kör själv på SD 104 och tycker de räcker för svenska fjällen och de funkar även riktigt bra på hårdare underlag.
Tror även utan att ha testat att Line vision 108 kan vara ett bra val.
En personlig favorit är Black Crows Anima, som är lite mer chargiga. Även Opinion 108/118
Sett en hel del väldigt positiva recensioner för Line Vision 108. Lätta så att de även skall kunna fungera som turskida.
Även titta Sick Day 114 samt Sir Francis Bacon (verkar dock vara mer lekskidor?).

Vad skall man ha för bindningar? Finns det några som kan justeras i längden?

Senast ändrad:

Tottek

Aktiv medlem
Sett en den väldigt positiva recensioner för Line Vision 108. Lätta så att de även skall kunna fungera som turskida.
Även titta Sick Day 114 samt Sir Francis Bacon (verkar dock vara mer lekskidor?).

Vad skall man ha för bindingrar? Finns det några som kan justeras i längden?
Kan starkt rekommendera vision 108!!! Inte testat sick day 104 eller 114 men låter som grymma 50/50 skidor :)

Sir francis bacon är väldigt mjuk så inte så super kul om de blir hårt i backen, flyter grymt, är lekfull o rolig annars, dock är den nästa helt symmetrisk twin så blir lite småbökig utanför när snön blir lite tung

Bindning på någon av dom 3 är helt klart en shift eller tecton 12 eftersom dom är så lätta så kommer va härligt o kunna knata lite med dom :)

Sergeant

Medlem
Kan starkt rekommendera vision 108!!! Inte testat sick day 104 eller 114 men låter som grymma 50/50 skidor :)

Sir francis bacon är väldigt mjuk så inte så super kul om de blir hårt i backen, flyter grymt, är lekfull o rolig annars, dock är den nästa helt symmetrisk twin så blir lite småbökig utanför när snön blir lite tung

Bindning på någon av dom 3 är helt klart en shift eller tecton 12 eftersom dom är så lätta så kommer va härligt o kunna knata lite med dom :)
Jag skall knata till Udens och kolla på Shift. Jag antar att den skruvas fast efter storleken på min pjäxa. Finns det sedan någon längdjustering? För att passa snarlika pjäxor?

Stort tack 👍

Tottek

Aktiv medlem
Jag skall knata till Udens och kolla på Shift. Jag antar att den skruvas fast efter storleken på min pjäxa. Finns det sedan någon längdjustering? För att passa snarlika pjäxor?

Stort tack 👍
Googlade lite snabbt och 30mm ska det gå att justera, så monteras den i mitten så blir det 15mm upp och 15mm ner

Sergeant

Medlem
Tack för alla fina och hjälpfulla kommentarer!

Jag skall kolla på SkiStore och Udens under veckan. Både på skidor och bindningar.

Lutar just nu åt Line Vision 108 (alternativt Sick Day 114) med Salomon Shift eller vanlig Look Pivot 14/18.

Nu skall jag till husvagnen i Branäs några dagar och då blir det ju bara pist (om det är någon snö kvar) men sedan hägrar Alperna v11 och Hemsedal v13. Så tills dessa skall jag försöka bestämma mig. Eventuellt kanske det finns chans att testa på plats. I Sölden kunde man testa skidor för en spottstyver per dag.

Problemet då är väl bindningarna. Eller har de speciella versioner?

Stort tack 🙏

Sergeant

Medlem
Sedär! Låter ju jättebra!

Nu har jag bara vanliga pistpjäxor (S/Pro 130) så det får väl bli fler pjäxor i framtiden för att jag skall kunna använda”gåläget”.

Tottek

Aktiv medlem
Tack för alla fina och hjälpfulla kommentarer!

Jag skall kolla på SkiStore och Udens under veckan. Både på skidor och bindningar.

Lutar just nu åt Line Vision 108 (alternativt Sick Day 114) med Salomon Shift eller vanlig Look Pivot 14/18.

Nu skall jag till husvagnen i Branäs några dagar och då blir det ju bara pist (om det är någon snö kvar) men sedan hägrar Alperna v11 och Hemsedal v13. Så tills dessa skall jag försöka bestämma mig. Eventuellt kanske det finns chans att testa på plats. I Sölden kunde man testa skidor för en spottstyver per dag.

Problemet då är väl bindningarna. Eller har de speciella versioner?

Stort tack 🙏
Nu förstod jag inte frågan?

Men angående val av bindning så bör det inte va några tveksamheter om att du ska sätta på en shift om du ska kunna knata, pivot 18 funkar ju också och sen uppgradera den med CAST men det är ganska dyrt

Sergeant

Medlem
Nu förstod jag inte frågan?

Men angående val av bindning så bör det inte va några tveksamheter om att du ska sätta på en shift om du ska kunna knata, pivot 18 funkar ju också och sen uppgradera den med CAST men det är ganska dyrt
Du hann förekomma mig angående bindningen. Fina det justermån på 30mm är det ju nästan så att min fru kan låna skidorna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp