Byta skidor från sevun 2 tankar

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Hej hopp mitt i mellandagarna.

Har ett par sevun 2 som mina "åka till alperna och åka offpiste" skidor.
Det sitter ett par marker griffon 13 på.

Nu så är tådelen ganska glapp i "gångjärnet" och det knarrar/knakar när man åker.

Skidan har dessutom tappat en bit av en lagning från förr som måste fixas.
Nya bindningar plus fix av skida, det lär bli 3k ish. Vill inte ha marker, utan sth2, vet inte ens om det fungerar med skruvhålen.

Så, nya skidor är ganska givet här tänker jag, lite dumt att lägga ner så mycket deg på en gammal skida, när det finns nya skidor som är "bättre".

Det jag gillar med sevun II är att de är galet bra när det är öppet, stort, slätt, och det går att hålla fart På alla underlag utom helt knallhård pist.
De är mindre bra när det är knöligt, ojämnt och hårt. De går farten ner och då är jag för lätt/för usel, för att böja igenom skidan ordentligt. 189 lång, 78 kg, och det blir ett par feta plankor och jag börjar åka sämre.

Bakdelen är svår att få ut i tung djup snö, skrubba fart då kan vara svårt.

Men, det finns inga gränser uppåt, den tål precis vad som helst. Off piste och onpiste.

Det blir ofta en bit piståka ner till lift och då går de här som ett par feta storslalom lagg, sjukt stabila, du kör igenom allt uppkört. De carvar helt förvånansvärt bra i stora svängar.
Haft de uppe över 110 blås, platt, noll fladder.

Men, jag vet inte hur mycket skida sevun 2 är, relativt dagens utbud.

Jag tänker en rustler 11, 192 tror jag, 188an verkar lite för klen i hög fart, med en sth2 på, marker blir det aldrig mer på offpiste skidor.
Då tror jag det blir lite mindre skida på foten, känns lättare och lite behändigare, men att den ska tåla högfartsshenanigans ändå.

Vad tror ni?

Det finns sjävklart andra skidor än rustlern, men den ligger bra till, i min skalle.
Jag behöver en bred skida, jag har seriöst breda fötter, strollisar som är lästade en cm längs större delen av sidan. På en smalare skida går pjäxan i på många ställen och det blir ganska mycket "broms" i djupsnö som inte är toklätt, och då tvingas man åka med lite bakvikt och då lider åkningen av det.

Eller så säger ni att det jag söker inte finns, då fortsätter jag med mina Sevun II, kanske detunar bakänden ännu mer, får väl smacka på en marker till om inte sth2 går att klämma dit.

yiu-han

Medlem
Armada Tracer 118 i 195 cm kanske?

Jag har ett par 188or men bara lagt enstaka dagar på dom. Väldigt nöjd hittills med balansen mellan charge och lek. Allt som jag gillade med Norwalk finns kvar men man behöver inte vara lika bestämd hela tiden utan kan slöåka när man vill.

Kan vara värda att kolla på för dig tycker jag det låter som.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Tackar tackar, norwalken var med när jag kikade på sevun II har jag för mig. Ska kolla upp tracern.
195 låter långt bara.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Fatboy sa:
Nordica Endorcer Pro kanske kan funka, relativt lik Rustler skulle jag tro.
Fått för mig av det jag läst att enforcer pron är för mycket skida för det jag var ute efter. Ren charger så att säga. Men den har jag kikat på. Dock har jag fått intrycket att det är klart mer skida än Rustlern.

Senast ändrad:

ClaesKlumpfot

Ny medlem
carl_couloir sa:
Du kan läsa min recension av Rustler 11 här om du inte redan gjort det.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/blizzard-rustler-11.html

om du kört på Sevun II innan så finns det en risk att du kanske upplever dessa som lite fladdriga i stora svängar i hög fart på hårt underlag om du inte driver igenom skidan.....

bon ski!
Driver skidan bra när jag ligger på sväng.
Det var för att kanske undvika fladder i höga farter jag funderade på 192an.
Jodå, jag har läst din recension av R11. Tack för inputen om den potentiella fladdrigheten.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
ClaesKlumpfot sa:
Fatboy sa:
Fått för mig av det jag läst att enforcer pron är för mycket skida för det jag var ute efter. Ren charger så att säga. Men den har jag kikat på. Dock har jag fått intrycket att det är klart mer skida än Rustlern.
Läste lite till nu, undrar om jag inte blandar ihop dem med helldoradon?
Verkar inte vara tokstyv charger. Men, topfladdret, förvisso vid höga farter, sånt ogillas.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Ny fischer Ranger 115 FR, den ska vara en aning mer avslappnad än 115 Xti, förra årets modell, men ändå inte vara tofflor, den kan kanske vara något också.

yiu-han

Medlem
ClaesKlumpfot sa:
Fatboy sa:
Jag var väldigt förtjust i Enforcer PRO. Tyckte inte alls den var speciellt jobbig. Stod mellan dom och Tracer och jag gick på Tracer för att dom är lite lättare viktmässigt. Har ett trasigt knä som jag vill vara lite snäll mot.

Båda är lugna och trygga och man kan slänga ut tailarna när man vill för att dumpa fart.

Nästan oavsett vad du väljer kommer du nog känna att skidorna känns korta jämfört med sevun i pist. Sikta på 188-192 och vänj dig med att stabiliteten sitter mer under foten numera. Och det är en lite mindre sweetspot i pisten. Du kommer kunna åka lika stort utanför pisten.

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Angående dina griffon, har du spanat in om höjden på afd plattan är korrekt? Annars tror jag en enforcer pro är ett bra alternativ.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
yiu-han sa:
ClaesKlumpfot sa:
Fatboy sa:
Jag var väldigt förtjust i Enforcer PRO. Tyckte inte alls den var speciellt jobbig. Stod mellan dom och Tracer och jag gick på Tracer för att dom är lite lättare viktmässigt. Har ett trasigt knä som jag vill vara lite snäll mot.

Båda är lugna och trygga och man kan slänga ut tailarna när man vill för att dumpa fart.

Nästan oavsett vad du väljer kommer du nog känna att skidorna känns korta jämfört med sevun i pist. Sikta på 188-192 och vänj dig med att stabiliteten sitter mer under foten numera. Och det är en lite mindre sweetspot i pisten. Du kommer kunna åka lika stort utanför pisten.
Längden är den jag kikar på, någon cm längre kan gå, men verkligen bara en eller två på fyllan. :)

Superbra info om känslan i skidorna. Tackar.

Senast ändrad:

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Enforcer Pro är möjig, tip flap är negativt. Bra längd.

Fischer Ranger 115 FR möjlig, men lite kort radie, vill mest "carva" en sväng även offpiste, men fixar inte uppkört helt bra, blir orolig/fladdrig då i topparna. På gränsen till för kort, eller för lång i längd.

Blizzard Rustler 11, tror jag mest på. 188 eller 192, 192 ska vara "pro byggd" enligt vad jag läst på TGR, men folk som kört den skriver inget om att den är en scudmissil som bara vill åka mach 3. Läst att varje storlek är anpassad, inte bara "förstorad" eller förminskad.

Sen har jag en svag punkt för Blizzard. Mina första skidor, jag köpte själv, var ett par 203 långa Blizzard Thermo V20 SL, fina, turkosa, med cerise och neongult i. En orgie i god smak. :)

ClaesKlumpfot

Ny medlem
DPS Powderworks Alchemist 110 i 189 längd. Nästan 2200 gram per skida så borde inte vara en nudel.
På gränsen till smal, men rejält brett brätte fram och klart smal bak. Ska tåla mer fart än vanliga wailern.
Okänt kort, hittar ingen som åkt på dem.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Har också ett par Black crows Sevun 2 och jag säger en sak, köp head kore 117!
Har provat och köpt många par skidor genom åren mellan Sevun 2, Fischer, Scott scrapper, nordica enforcer pro, candide 3.0, faction chapter, line supernatural med flera.
Provat salmon och många andra skidmärken på tester,
Inga kommer i närheten av head kores fartstabilitet, pop och lekfullhet i pudret.
Vill du ha ett par skidor som går bra i all typ av lössnö och som kräver mycket fart som sevun så är Kore de rätta valet enligt min åsikt.
Men det är bara min åkstil också, inte säkert att de är bästa skidan för dig för det.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Ashtraymofucku sa:
Har också ett par Black crows Sevun 2 och jag säger en sak, köp head kore 117!
Har provat och köpt många par skidor genom åren mellan Sevun 2, Fischer, Scott scrapper, nordica enforcer pro, candide 3.0, faction chapter, line supernatural med flera.
Provat salmon och många andra skidmärken på tester,
Inga kommer i närheten av head kores fartstabilitet, pop och lekfullhet i pudret.
Vill du ha ett par skidor som går bra i all typ av lössnö och som kräver mycket fart som sevun så är Kore de rätta valet enligt min åsikt.
Men det är bara min åkstil också, inte säkert att de är bästa skidan för dig för det.
Hej, tack för tipset, har kikat på den, men är nog mer ute efter en skida som tål "hög" fart, men inte kräver det så att säga.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Bindningar då?

Marker går bort.

STH2 16 för brahet och enkelhet.

Pivot 14 för en gnuttegnutt mer brahet, och mer än gnuttegnutt sämre enkelhet.

Är extrapysslet med att trampa i binding i lössnön efter vurpa/hike, värt det?
Är pivoten säkrare än vanliga häldelar?

Eller startar jag ett flame war nu?

Lutar åt sth2, enkelt och bra.

RWD

Medlem
Har haft ett par Sth2 och bakdelen käkade sönder mina pjäxor. Verkar vara ganska agressiva (liten kontaktyta=högt yttryck)

Mina Baron och Duke är betydligt snällare mot pjäxan.
Har införskaffat ett par Tyrolia Attack nu också som jag läst mycket gott om.

ClaesKlumpfot sa:
Bindningar då?

Marker går bort.

STH2 16 för brahet och enkelhet.

Pivot 14 för en gnuttegnutt mer brahet, och mer än gnuttegnutt sämre enkelhet.

Är extrapysslet med att trampa i binding i lössnön efter vurpa/hike, värt det?
Är pivoten säkrare än vanliga häldelar?

Eller startar jag ett flame war nu?

Lutar åt sth2, enkelt och bra.

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Tackar tackar för intressanta erfarenheter och synpunkter.

Att sth2 käkade upp pjäxor har jag inte hört förut, det ska kollas upp, det om något är en dealbreaker.

RWD

Medlem
Jag har Tecnica Cochise och plasten i dem känns lite mjukare än mina gamla Dolomite så det kan vara en bidragande faktor. Blev ganska djupa märken på ovansidan av bakre sulan på Cochisen

ClaesKlumpfot sa:

Att sth2 käkade upp pjäxor har jag inte hört förut, det ska kollas upp, det om något är en dealbreaker.

RWD

Medlem
Kolla i sluttet på denna tråd
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=105320#r1094495

RWD sa:
Jag har Tecnica Cochise och plasten i dem känns lite mjukare än mina gamla Dolomite så det kan vara en bidragande faktor. Blev ganska djupa märken på ovansidan av bakre sulan på Cochisen

ClaesKlumpfot sa:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp