Montera rambindning på skida med omborrad Griffon

Kaktusbob

Medlem
Hej!

Jag har ett par BC Atris som har en griffon bindning på. När jag köpte skidorna vart jag tvungen att flytta häldelen framåt för att mina pjäxor skulle passa. Nu vill jag kunna tura även med dessa skidor och undrar om man kan montera en rambindning från Marker på dessa skidor eller om det finns för många borrhål redan. En rambindning går ju inte att justera fram och tillbaka utifrån fästpunkten som man skulle kunna med ex Griffon. All justering sitter ju i biten man lyfter så bakplattan måste ju vara på ett specifikt ställe.
(Har andra turskidor så nöjjer mig med en rambindning på dessa då jag framförallt kommer åka i pisten/korta turer med dessa!)

1. Hur lika/olika sitter skruvarna på en Griffon jämfört med ex Baron/F12/Guardian? Är de helt olika så man bara kan montera?

2. Om de är väldigt lika, kan man "montera om" bindningar i samma borrhål?

Skidhälsningar,
Oscar

1.Du verkar ha mån att flytta rambindningen aningen (min.7mm mellan nya och gamla hål ) bakåt så att du kan borra nya hål för dem.
2. Nej, de ska stämma helt om du ska använda gamla hål.

Kanske enklast att köra vad de nu heter som man klickar i en vanlig bindning med så man får gå funktion? Finns ju nån variant med pins också nu....om man ändå inte ska ha det till så långa turer mao

Kanske enklast att köra vad de nu heter som man klickar i en vanlig bindning med så man får gå funktion? Finns ju nån variant med pins också nu....om man ändå inte ska ha det till så långa turer mao
Varit inne på de! Men de är så jäkla dyra om man jämför med vad ett par rambindningar kostar. Svenska tjava kostar 2000kr+ för något som ska ta plats i ryggsäcken brevid stighudarna. Det känns som mycket kompromiss för dyrare peng

1.Du verkar ha mån att flytta rambindningen aningen (min.7mm mellan nya och gamla hål ) bakåt så att du kan borra nya hål för dem.
2. Nej, de ska stämma helt om du ska använda gamla hål.
Det låter lovande om man kan distansera plattan något med rambindning!

Men säg att det är EXAKT samma borrmönster. Kommer det hålla "lika bra"? Känns som det borde bli lite av en kompromiss då skidan inte har gängade hål, man "drar ju bara i en skruv" i skidan?

Det låter lovande om man kan distansera plattan något med rambindning!
?
Men säg att det är EXAKT samma borrmönster. Kommer det hålla "lika bra"? Känns som det borde bli lite av en kompromiss då skidan inte har gängade hål, man "drar ju bara i en skruv" i skidan?
Det beror hur slitna hålen är. Men gjut igen dem med epoxi t.ex. och borra nya hål sedan.

Varit inne på de! Men de är så jäkla dyra om man jämför med vad ett par rambindningar kostar. Svenska tjava kostar 2000kr+ för något som ska ta plats i ryggsäcken brevid stighudarna. Det känns som mycket kompromiss för dyrare peng
Brukar ju gå att hitta för några hundralappar. Jag har ett par, om du är intresserad så kan de släppas för en billig peng.

Snödjup

Tillbaka
Topp