Tech-bindningar one-quiver edition

Pillard

Aktiv medlem
Eftersom jag lagt en del energi på att klura på techbindningar såsom enda bindning på mitt enda par skidor tänkte jag dela med mig och se ifall vi kan skapa en samlad tråd om just det konceptet. Det har dykt upp en hel del trådar där ämnet diskuteras på sistone men kanske ingen som samlar allt.

Problemet med alla tech-bindningar är att de (iaf inte så långt man kommit idag) kan fungera lika bra som en rambindning utifrån säkerhet nedför. De är ju dock överlägsna uppför så därför kan det vara värt att kompromissa. De två stora fördelarna är att du slipper lyfta bindningen alls när du går och du får en mer naturlig rotationspunkt i tåleden istället för framför. Frågan är dock vad man kompromissar med? De olika modellerna har löst de olika problemen på lite olika sätt. Som det ser ut idag verkar det dock inte som att någon löser alla problem utan man får själv prioritera vad man tycker är viktigast.

De största utmaningarna är elasticitet och att kunna lösa ut i alla riktningar. Elasticitet pratas det egentligen konstigt lite om när det gäller bindningar. Alla pratar om DIN-tal men det styr ju bara vilken kraft det behövs för att pjäxan ska kunna röra sig i bindningen. Elasticiteten är ju dock hur långt pjäxan kan röra sig innan bindningen släpper istället för att föra tillbaka pjäxan till mittenläget igen. Många som har haft problem med elasticiteten har antagligen skruvat upp DINen istället och därmed kommit tillrätta med tjuvlösningarna men antagligen riskerat sina knän istället.

Gamla klassiska Dynafit hade i huvudsak två problem vid utförsåkningen. För det första är tån fast och vridningsutlösningen sker i hälen. Själva fjädern där man faktiskt kan ställa utlösningen sitter i häldelen och denna har en viss elasticitet. Problemet är dock att så fort hälen kan röra sig lite så släpper istället tån eftersom den inte kan röra sig alls. Det andra problemet är att häldelen är fast i längsled. Det innebär att man var tvungen att ställa "förspänningen" genom att justera in häldelen på ett väldigt exakt avstånd från pjäxan. Sen när skidan flexar så kan i värsta fall häldelen stöta emot pjäxan och slå den framåt med följden att tådelen löser ut. Många löste ju dessa problem genom att "dra åt" tån i gåläge till viss del men följden blir ju att du riskerar dina knän istället.

De starkaste utmanarna idag verkar vara:

Beast 16 Dynafits Beast 16 var ju smått revolutionerande när den kom. Problemet med att rörelse i häldelen löser ut i tån, även utan att hälen de facto släppt, löstes genom att tådelen kan rotera. Problemet med häldel som slår emot pjäxan löses genom att häldelen dessutom kan åka i längsled på skidan. Elasticiteten vid fall framåt har också förbättrats tack vare två extra hakar i häldelen. Dessutom är fjädern i häldelen betydligt kraftigare än något som suttit i tech-bindningar innan. Förutom att den går till DIN16 är den dessutom längre och grövre och bör därför ge bättre hållbarhet och ett mjukare flex.
Det går att gå från turande till åkläge utan att lossa pjäxan men inte från åkläge till turläge.

Nackdelarna är dock att den väger en del (935g styck) och att den inte kan tura helt plant. Turlåsningen i hälen bygger lite och därför kan man inte gå helt plant. Sen har även Beast 16 haft en del problem med isbildning i tån vilket gjort att man varit tvungen att pilla en hel del med den när man fått in snö.

Beast 14 I grunden samma konstruktion som Beast 16 men tådelen är utbytt mot en Radical 2.0-tå och fjädern i häldelen går istället bara till 14. Elasticiteten och funktionerna i övrigt är identiska. Problemet med isbildning i tån bör dock vara eliminerat. Den är dock lite nättare i tån. Den blir också lite lättare än Beast 16 och väger in på 844 gram styck. Precis som på Beast 16 går det att gå från turande till åkläge utan att lossa pjäxan men inte från åkläge till turläge.

Kingpin Personligen kan jag inte se att de löst elasticitetsproblemet annat än att de lagt i fler fjädrar i tån men det innebär egentligen ingen skillnad mot gamla dynafits i elasticitet. Däremot har man dock fått ett "forward pressure" i hälen som löser problemet med flexande skida. Vikten är lite lägre än Beast på 730gram styck. Det går att ändra mellan gå och åkläge utan att ta loss pjäxan helt och den kan tura helt platt. (tar tacksamt emot kommentarer kring varför Kingpin funkar bra? Själv har jag inte riktigt lyckats förstå vad som är så revolutionerande)

Diamir Vipec Denna lösning gillar jag personligen, i teorin iaf. För att få elasticitet i tån, precis som på de flesta klassiska och rambindningar sitter tå-pinsen på en fjäderbelastad räls. För att förstå är det enklast att återigen titta på videon
Även här kan också häldelen röra sig framåt och bakåt så här får vi både elasticitet i tån och problemet med flexande skida är också löst. Vikten är 545gram per styck och du kan smidigt gå mellan åk- och gåläge utan att knäppa loss pjäxan. Den turar också helt plant. Som sagt, i teorin är det ju smått fantastiskt. Men nån som åkt på den med synpunkter?

Tecton Nästa år kommer också en utveckling av Vipec som heter Tecton. Denna kombinerar Kingpins häl med Vipecs tå. Detta borde ju till slut vara den heliga graalen för tech-bindningar som även kan användas i pist men det återstår väl att se när den börjat testas skarpt.
Vikt 630 gram styck

Radical 2.0 Dynafits "normal"-modell har ju numera också vridbar tå och har därmed till viss del fått samma elasticitet som Beast. Fjädern i hälen är fortfarande densamma som tidigare. Alltså en betydligt vekare och kortare fjäder. Dock har även Radical 2.0 löst problemet med flexande skida genom att även den häldelen numera kan flexa framåt/bakåt. Den turar helt platt och vikten är 599 gram. Det går att gå från turande till åkläge utan att lossa pjäxan men inte från åkläge till turläge.

Vad jag kan se har ingen av dessa ännu löst problemet när du faller bakåt, utan någon vridning. Men detta torde väl inte klassiska bindningar alltid klara heller? Eller hur löser t.ex. en Look Pivot ut vertikalt i tån? Fyll gärna på med kommentarer så redigerar jag ifall det är något som bör ändras.

Edit: Kanske också ska tillägga att jag själv använder Beast 16 och de tycker jag funkar grymt bra, förutom isbildningen som är ett helvete. Nu letar jag dock efter den optimala lösningen till frun så det var därför jag grottade ner mig :)

Senast ändrad:
Hej
Åkte 100+ dagar med Vipec/Vipec black & är mycket nöjd. Funkar otroligt bra både upp & ner. Använder den med mina Super 7 som enda bindning/skida. Kan åka hårt både i pist & terräng utan problem, löser ut när den ska.

Tycker även G3 Ion 12 är bra.

Pillard

Aktiv medlem
Bra med feedback från folk som faktiskt åkt på dem också. Kan du utveckla mer hur G3 löst problemen i teorin? Jag vill inte på något sätt vara elak men det finns många som tycker att gamla Dynafit "funkar bra" också ;)

OHellsing

Ny medlem
Pillard sa:
Bra med feedback från folk som faktiskt åkt på dem också. Kan du utveckla mer hur G3 löst problemen i teorin? Jag vill inte på något sätt vara elak men det finns många som tycker att gamla Dynafit "funkar bra" också ;)
G3 har väl mest löst problemet med "förspänningen" i hälen genom att fjäderbelasta hela hälen och låta den röra sig istället för att spelet ska tas upp i "pinnarna" som på Dynafit.

Jag är nöjd med mina ION, upplever dom som lite stadigare och framförallt mycket lättare att välja sig vid (rampvinkel) jämfört med Dynafit Radical ST.

Ang Pivots och att lösa ut uppåt:

Jag tolkar det iaf som om att tån släpper uppåt vid behov. Kanske inte P18 (även om bilden visar det), men en P14 har ju delade tåvingar som med en hel del våld går att vinkla uppåt.

Pillard

Aktiv medlem
OHellsing sa:
Pillard sa:
G3 har väl mest löst problemet med "förspänningen" i hälen genom att fjäderbelasta hela hälen och låta den röra sig istället för att spelet ska tas upp i "pinnarna" som på Dynafit.

Jag är nöjd med mina ION, upplever dom som lite stadigare och framförallt mycket lättare att välja sig vid (rampvinkel) jämfört med Dynafit Radical ST.

http://static.evo.com/assetimages/features/rossignol/2014/rossignol-axial2-toepiece.jpg

Jag tolkar det iaf som om att tån släpper uppåt vid behov. Kanske inte P18 (även om bilden visar det), men en P14 har ju delade tåvingar som med en hel del våld går att vinkla uppåt.
Så G3 har alltså en liknande häldel som beast/Vipec som kan färdas fram och tillbaka? Det är ju bra. Vet nån om Radical 2.0 också har det?

Är det så att G3 och Kingpin helt enkelt bara löst problemet i videon genom att göra fjädrarna starkare? Gör man dem tillräckligt starka lär man ju aldrig komma ur? Både Vipec och beast har ju löst det genom att de har en inbyggd släppunkt efter tillräckligt lång förflyttning.

Pillard

Aktiv medlem
Och, ja. Det vore intressant att veta hur väl en vanlig bindning löser ut just vertikalt i tån. Det borde krävas en sjujävla kraft för det.

OHellsing

Ny medlem
Pillard sa:
Så G3 har alltså en liknande häldel som beast/Vipec som kan färdas fram och tillbaka? Det är ju bra.

Yes, där har du fjädern som håller koll på den rörelsen.

Ett par Atomic 4TiX (systembindning) som jag hade för länge sedan fungerar bra på den punkten. Tåvingarna hängde på 4st bollar som vingarna kunde vrida sig kring, både utåt och uppåt. Ingen våldsam kraft som krävdes, men lite mer än för att släppa åt sidan pga kortare hävarm till fjädern, gick att bryta upp med händerna på DIN 6.

Pillard

Aktiv medlem
Coolt! Frågan är väl dock hur ofta man behöver den utlösningen? Det känns som att de gånger det händer är en vridning där tillsammans. Intressant det här med att verkligen teoretiskt försöka förstå bindningarna. Annars blir det mest subjektivt tyckande och då är det ju alltid svårt att veta vad som är vad. Innan jag köpte Radicals hade jag ju hört massa folk säga att de funkade galant. Sen höll jag på att slö sönder mig totalt redan de två första dagarna pga tjuvlösningar. Så nu vill jag allt se att det åtminstone teoretiskt finns utrymme för elasticitet ;)

niillle

Ny medlem
Pillard sa:
OHellsing sa:
Pillard sa:

http://static.evo.com/assetimages/features/rossignol/2014/rossignol-axial2-toepiece.jpg

Så G3 har alltså en liknande häldel som beast/Vipec som kan färdas fram och tillbaka? Det är ju bra. Vet nån om Radical 2.0 också har det?

Är det så att G3 och Kingpin helt enkelt bara löst problemet i videon genom att göra fjädrarna starkare? Gör man dem tillräckligt starka lär man ju aldrig komma ur? Både Vipec och beast har ju löst det genom att de har en inbyggd släppunkt efter tillräckligt lång förflyttning.
Jag är i princip säker på att radical 2.0 också har fjädrande häldel. Man ska numera montera med 1mm gap mot tidigare ca 4mm.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
niillle sa:
Pillard sa:
OHellsing sa:

Jag är i princip säker på att radical 2.0 också har fjädrande häldel. Man ska numera montera med 1mm gap mot tidigare ca 4mm.
Det har de. Även fritschi-bindningarna har fjädrande häldel. Dock är kingpin den enda med en riktig förspänning.

Pillard

Aktiv medlem
niillle sa:
Pillard sa:
OHellsing sa:

Grymt, det verkar stämma. Ändrar det.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Det har de. Även fritschi-bindningarna har fjädrande häldel. Dock är kingpin den enda med en riktig förspänning.
Ah, en fysikexpert också. Den fjädrande häldelen är ju en grymt bra uppfinning eftersom den gör att vi inte får nån belastning horisontellt i pinsen. Men vad händer när man har Kingpinens häldel som defacto trycker pjäxan framåt mot pinsen? Spontant låter det ju extremt dumt? Framför allt eftersom jag antar att det finns nån sorts stopp som hjälper en att pricka in pjäxan rätt mot just pinsen?

xviggenx

Ny medlem
Radical 2.0 har "förspänning" i häldelen likt Ion.

Sen borde kanske Beast 16/14 tas bort ur ekvationen då den bindningen blir ett minne blott. Nästa år försvinner den helt ur Dynafit:s sortiment och det "saftigaste" som då kvarstår är Radical 2.0

Salomon ser väl ut att släppa någon form av Kingpin/Tecton-dräpare om typ två år? I alla fall om en ska tro Tetongravity/lösryckta rykten:

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Ah, en fysikexpert också. Den fjädrande häldelen är ju en grymt bra uppfinning eftersom den gör att vi inte får nån belastning horisontellt i pinsen. Men vad händer när man har Kingpinens häldel som defacto trycker pjäxan framåt mot pinsen? Spontant låter det ju extremt dumt? Framför allt eftersom jag antar att det finns nån sorts stopp som hjälper en att pricka in pjäxan rätt mot just pinsen?
När jag testade kingpin (vilket vid det här laget börjar bli ett tag sen inser jag) fanns ingenting för att hjälpa till med insteget, så ingenting som stoppar framåt. Har för mig att det är något som de har ändrat på/ska ändra på. Men ja, jag tycker det verkar lite bakvänt, eftersom det ligger ett konstant (om än lågt) tryck framåt på pinnarna. Men i överlag tycker jag (som sagt) kingpin är halvt om halvt ogenomtänkt i designen, just eftersom de inte har utökat elasticiteten över huvud taget i tådelen.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
xviggenx sa:
Radical 2.0 har "förspänning" i häldelen likt Ion.

Sen borde kanske Beast 16/14 tas bort ur ekvationen då den bindningen blir ett minne blott. Nästa år försvinner den helt ur Dynafit:s sortiment och det "saftigaste" som då kvarstår är Radical 2.0

Salomon ser väl ut att släppa någon form av Kingpin/Tecton-dräpare om typ två år? I alla fall om en ska tro
Tectondödare? Bah! Det ser ju ut som samma bindning :p Nu kanske jag är lite tidigt ute eftersom tecton inte ens är lanserat än, men jag tror den blir lika mycket tectondödare som guardian var dukedödare. De kommer förmodligen ha en snarlik design och funktionalitet, men de små skillnaderna kommer innebära lite olika typer av strul/egenheter för att bindningen ska fungera korrekt!

Bud66

Ny medlem
Jag har åkt och turat på Kingpin några veckor nu och kan konstatera att det är en bindning som passar mina behov. Turandet funkar ua, och pist samt pistnära offpist funkar också det helt ua.
Jag tog tom. dessa bindningar en sväng i puckeln förra veckan utan att de löste ut eller kändes konstiga. (jag är gammal puckelåkare..)
Som jag ser det är största fördelen med Kingpin bakdelen på bindningen.
Den håller fast pjäxan riktigt bra när man åker och den känns betydligt mer vridstyv än bindningar som sätts fast i hälen med 2 piggar.
Jag tar den extravikten en Kingpin har för stabiliteten den ger.
Jag upplever inte heller den "direktkontakt" (jag har inget bättre ord..) med underlaget som Dynafit bindningarna brukar ha/kännas. (nu var det några år sedan jag åkte på Dynafits senast, de nya modellerna kanske är bättre, G3 Ion har jag inte testat, ej heller Vipec/Tecton)
Rent ingenjörsmässigt med konstruktioner och annat hur bindningarna är uppbyggda och fungerar lämnar jag till andra.
Enda jag kan säga är att jag tycker att Kingpin är en mycket kompetent bindning som jag framledes kommer ha som bindning på alla mina allroundskidor.
(i tillägg: Jag åker med ett par Dalbello Lupo Ti, med Grip Walksulor, på fötterna)

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
När jag testade kingpin (vilket vid det här laget börjar bli ett tag sen inser jag) fanns ingenting för att hjälpa till med insteget, så ingenting som stoppar framåt. Har för mig att det är något som de har ändrat på/ska ändra på. Men ja, jag tycker det verkar lite bakvänt, eftersom det ligger ett konstant (om än lågt) tryck framåt på pinnarna. Men i överlag tycker jag (som sagt) kingpin är halvt om halvt ogenomtänkt i designen, just eftersom de inte har utökat elasticiteten över huvud taget i tådelen.
Ja alltså, nån elasticitet i tådelen kan det ju omöjligt finnas på varken G3 eller Kingpin (har Salomonen det så ser det ju verkligen ut som en Tecton-kopia, annars en Kingpin-kopia). Och det jag inte förstår är hur man ens kan ha elasticitet i en sådan häldel om tådelen är fast. Minsta rörelse i hälen blir ju en enorm rörelse i den stumma tån, eller tänker jag fel i fysiken nu?

Ska man tro att Tecton har en tå som är helt stel i längsled och att det är därför förspänning i häldelen fungerar? Tectonen har ju ändå en möjlighet att lossna horisontellt, vilket kingpin egentligen saknar.

@xviggenx du har förstås rätt i att Beast försvinner till nästa år men än så länge finns den ju och är ju en förbaskat smart konstruktion. Prisvärd också numera ;)

Pillard

Aktiv medlem
I de där länkarna hittade jag ju guldkornet "Pindung". Teoretiskt är den ju fantastiskt men hur en bindning som egentligen är både en tech-tå och en komplett standardbindning på samma skida så känns ju viktangivelsen lite utopisk ;)

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
Och det jag inte förstår är hur man ens kan ha elasticitet i en sådan häldel om tådelen är fast. Minsta rörelse i hälen blir ju en enorm rörelse i den stumma tån, eller tänker jag fel i fysiken nu?
Ja, du tänker fel. Elasticiteten i häldelen är i vertikalled, d.v.s. uppåt, och inte framåt/bakåt.

Pillard

Aktiv medlem
xSooLx sa:
Pillard sa:
Och det jag inte förstår är hur man ens kan ha elasticitet i en sådan häldel om tådelen är fast. Minsta rörelse i hälen blir ju en enorm rörelse i den stumma tån, eller tänker jag fel i fysiken nu?
Ja, du tänker fel. Elasticiteten i häldelen är i vertikalled, d.v.s. uppåt, och inte framåt/bakåt.
Att den inte är framåt/bakåt, förstår jag också. Men hur löser den isf ut vid vridningar? Vridningar var alltså vad jag avsåg med horisontalutlösning.

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
xSooLx sa:
Pillard sa:
Att den inte är framåt/bakåt, förstår jag också. Men hur löser den isf ut vid vridningar? Vridningar var alltså vad jag avsåg med horisontalutlösning.
I q6qC1UMBFWs]den[/MEDIA] här videonpåstås det iaf att Kingpin har horisontalutlösning i hälen (vid vridning). Hur det är med elastisitet den vägen vet jag inte

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
xSooLx sa:
Pillard sa:
Bara så jag är med på noterna, är vi inne på Kingpin nu? I så fall löser den (precis som alla techbindningar) genom att häldelen vrider sig och käftarna fram öppnar sig. Den har en elasticitet i horisontalled som är i princip samma som en "klassisk" techbindning, det vill säga fåtal mm.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
xSooLx sa:
Pillard sa:
xSooLx sa:
I q6qC1UMBFWs]den[/MEDIA] här videonpåstås det iaf att Kingpin har horisontalutlösning i hälen (vid vridning). Hur det är med elastisitet den vägen vet jag inte
Kingpins häl vrider sig, ja, precis som på klassiska techbindningar. Horisontalutlösningsmässigt är den helt analog med en klassisk techbindning.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
xSooLx sa:
Bara så jag är med på noterna, är vi inne på Kingpin nu? I så fall löser den (precis som alla techbindningar) genom att häldelen vrider sig och käftarna fram öppnar sig. Den har en elasticitet i horisontalled som är i princip samma som en "klassisk" techbindning, det vill säga fåtal mm.
Ja då är det som jag antog. Elasticiteten är alltså ytterst liten. Men om man då frågar fysikern här, visst borde varje rörelse i hälen ge en väldigt stor vridning i tån tack vare hävarmseffekten? Det innebär att tån måste ha en viss elasticitet för att hälen ska kunna ha någon alls. Men hur får man in någon direkt elasticitet i tån på kingpinen?

Jag får bara inte ihop att så många är så nöjda med den utför. Den borde ju egentligen fungera i stort sett som en gammal dynafit när det gäller tjuvlösningar? Om kraftigare fjädrar hindrar utlösningen borde de ju också hindra utlösningen när den ska lösa ut?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Ja då är det som jag antog. Elasticiteten är alltså ytterst liten. Men om man då frågar fysikern här, visst borde varje rörelse i hälen ge en väldigt stor vridning i tån tack vare hävarmseffekten? Det innebär att tån måste ha en viss elasticitet för att hälen ska kunna ha någon alls. Men hur får man in någon direkt elasticitet i tån på kingpinen?

Jag får bara inte ihop att så många är så nöjda med den utför. Den borde ju egentligen fungera i stort sett som en gammal dynafit när det gäller tjuvlösningar? Om kraftigare fjädrar hindrar utlösningen borde de ju också hindra utlösningen när den ska lösa ut?
Jag är inte helt säker på hur du menar, men ja, när det gäller horisontala tjuvlösningar är den ekvivalent med dynafit. Det finns ett fall av tjuflösningar som är vanlig i slagig pist som blir bättre med kingpin, speciellt på bredare skidor, och det är en slags vridande kraft som blir ett problem just på grund av en smala hålbilden baktill på traditionella techbindningar.

Corin

Aktiv medlem
Jag har åkt några gånger på Vipec med demoplatta under, och tyckt det varit den raspigaste och kassaste techbindningen man kan tänka sig. Totalt omöjligt att testa skidor med, eftersom man inte riktigt vet om man har skidor eller kanoter under fötterna, snökontakten är ungefär densamma. Men så fick jag prova utan demoplattor, och då blev jag som imponerad. Måhända var förväntningarna väldigt lågt ställde, men hur det var en riktigt bra åkkänsla, och när man vet hur dom gjort med en inställningsbar fjäder i tådelen, tech-förspänning, och ett riktigt bra gåläge så är det en oerhört kompetent bindning. Också den smidigaste växlingen mellan gå och åkläge som jag känner till, om man inte räknar racebindningar. Den är dock plastig, och det är svårt att säga hur man trivs med en bindning efter bara några åk. Sen vet jag inte hur ståhöjden är, men den kändes definitivt högre än FT/ST 2.0. Och varför ska tådels-spaken vara så sjukt lång?

Har kört Beast 16 i runda slängar 250 skiddagar nu, så börjar kunna dom. Absolut en bra tech one-quiver-bindinging, det var därför jag köpte dem. De är tunga, lite meckiga att växla till åkläge från gåläge, ingen platt gång och svåra att ställa in rätt. Åkkänslan var sjukt bra fram tills dess att det började glappa i ena häldelen. Plasten i bottenplattan har skavts bort av själva häldelen, som ju är i metall, och därför rör den sig lite. Skulle inte tro att det påverkar utlösningsfunktionen egentligen, men det påverkar ju känslan väldigt mycket, och det gör att man litar mindre på bindningarna och åker sämre. Med det sagt är jag verkligen nöjd med dem, jag har inte turat jättemycket, kanske 25-30k fem totalt med dem, men har inte stört mig nänmvärt på avsaknaden av platt gåläge. Inte ens på en 10 km approach på Island kändes det jobbigt. Men det är nog ändå slutbeastat för mig. I och med att jag turar mer och mer, och känner att både Vipec och FT 2.0 är bättre på de flesta vis, så känns Beasten passé för mig. Jag behöver inte dra upp DINen till mer än 9-10 ändå.

Angående Kingpin så förstår jag heller inte varför folk tycker den är bättre utför än andra bindingar, men jag tror att det är för att de flesta har aldrig provat någon annan techbindning, och det är en ändå en väldigt solid känsla i åkläget. Att de sen kanske inte löser ut bättre än andra funderar man kanske inte på, men lite konstigt är det med den fasta tådelen och förspänning i häldelen. Sen har faktiskt 100% av alla jag känner som kör Kingpin haft problem med att de gått sönder när de inte borde det.

Vill avsluta med att säga att jag inför den här vintern köpte ett par Superlite 2.0 till Opinion 98 Carbon. Åkkänslan i Superliten är bättre än något annat, och dom har hittills suttit kvar när dom skulle sitta kvar, och löst ut när de skulle lösa ut. De har en fast tådel och fast häldel. Fjäderna går att ställa till 12. Detta i ett paket på 175 gram. Älskar dem.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Corin sa:
Vill avsluta med att säga att jag inför den här vintern köpte ett par Superlite 2.0 till Opinion 98 Carbon. Åkkänslan i Superliten är bättre än något annat, och dom har hittills suttit kvar när dom skulle sitta kvar, och löst ut när de skulle lösa ut. De har en fast tådel och fast häldel. Fjäderna går att ställa till 12. Detta i ett paket på 175 gram. Älskar dem.
På skidor under ~100 mm är klassiska techbindningar inget problem, vare sig gällande "känsla" eller utlösning. I alla fall är det min erfarenhet.

Corin

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Corin sa:
På skidor under ~100 mm är klassiska techbindningar inget problem, vare sig gällande "känsla" eller utlösning. I alla fall är det min erfarenhet.
Så kan det definitivt vara! Har inte haft det förut, så det är inget jag tänkt på.

OHellsing

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Corin sa:
Min erfarenhet säger att det är skillnad mellan Radical och ION på lika stora (98mm) skidor i samma före. Om skillnaden beror på rampvinkeln eller ståhöjd eller på konstruktionen i hälen låter jag vara osagt.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Vattendroppe sa:

Jag är inte helt säker på hur du menar, men ja, när det gäller horisontala tjuvlösningar är den ekvivalent med dynafit. Det finns ett fall av tjuflösningar som är vanlig i slagig pist som blir bättre med kingpin, speciellt på bredare skidor, och det är en slags vridande kraft som blir ett problem just på grund av en smala hålbilden baktill på traditionella techbindningar.
Ah, du menar den där vridningen som Lou visar i videon? Den skulle förstås kunna hindras av att häldelen klämmer fast pjäxan och förhindrar vrid bättre än vad en normal tech-häl gör. Frågan isf är om en Beast-14 tå då får samma problem som en gammal dynafittå i det hänseendet då?

Har ca 40 dagar på diamir Vipec efter många år på dynafit. Är väldigt nöjd med Vipec.
Tådelen har isat igen en par gånger om dom har legat i takboxen över natten, man löser det på samma sätt som med dynafit, öppna/stänga tådelen en par ggr så är det löst.
Skydd vid vridvåld i tådelen istället för hälen som dynafit, helst vill man ha både och : )

Skitrab hade en variant för tre år sedan med liknande tådel dom diamir men kräver deras pjäxor. Har någon testat den bindningen?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Ah, du menar den där vridningen som Lou visar i videon? Den skulle förstås kunna hindras av att häldelen klämmer fast pjäxan och förhindrar vrid bättre än vad en normal tech-häl gör. Frågan isf är om en Beast-14 tå då får samma problem som en gammal dynafittå i det hänseendet då?
Precis så! Såg inte videon och mindes inte ens att han tagit upp det nånsin :p Dock har jag aldrig upplevt det problemet med så smala skidor som han visar på, oavsett före eller hur mycket laddhatt jag satt på (som sagt, <~100 mm i midjan är ok i min erfarenhet). På breda skidor bli det dock ett relativt påtagligt problem när snön blir tvådimensionell och det inte längre finns stöd under hela skidan, utan endast under kanterna.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Precis så! Såg inte videon och mindes inte ens att han tagit upp det nånsin :p Dock har jag aldrig upplevt det problemet med så smala skidor som han visar på, oavsett före eller hur mycket laddhatt jag satt på (som sagt, <~100 mm i midjan är ok i min erfarenhet). På breda skidor bli det dock ett relativt påtagligt problem när snön blir tvådimensionell och det inte längre finns stöd under hela skidan, utan endast under kanterna.
Fast nu uppstår den nya frågan. Vem vill åka <100mm midja? ;)

termons

Ny medlem
Tycker 100mm är ganska optimalt om man turar. Vikten och vridkraften i hårda traverser hålls nere och det går att åka helt ok i lös snö.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Du har förstås rätt, om själva turandet i sig är i fokus. Jag var lite ironisk men min grundtanke är också att kunna ha en skida, med en bindning, som funkar till allt. Och då tycker jag nog att 100mm är i minsta laget. Jag vill nog ha minst 110...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Pillard sa:
Du har förstås rätt, om själva turandet i sig är i fokus. Jag var lite ironisk men min grundtanke är också att kunna ha en skida, med en bindning, som funkar till allt. Och då tycker jag nog att 100mm är i minsta laget. Jag vill nog ha minst 110...
Jag skulle snarare säga tvärt om, för en skida som på riktigt ska fungera i allt bör skidan vara 100 mm eller nedåt. Försök ta dig igenom en tvärisig och brant passage på ett par 110-skidor! En 90-skida är att föredra vilken dag som helst ;) Det är bland annat därför jag väljer att tura på smalare skidor, mina nuvarande är 95 i midjan, men jag skulle nog egentligen inte ha något emot att gå ner till sub 90 heller.

En skida som funkar till allt och en onequiver-skida är enligt mig inte riktigt samma sak. En onequiver ska optimera mängden rolighet i förhållande till sannolikheten för olika fören, en skida som fungerar till allt ska just faktiskt verkligen fungera till allt. Typiskt bra egenskap hos en skida för större/seriösare turer, en kan säga att skidan drar mer åt verktyg eller redskap i sina egenskaper än leksak.

Sen är ju frågan; om inte turandet är i fokus, varför välja en techbindning över huvud taget? :p

termons

Ny medlem
En liten tilläggsfråga. Litar du mera mindre eller lika mycket på en tech bindning med ~100mm skida som på en rambindning typ duke,baron,f12 på en isig travers? Måste fråga då jag inte provat med tech. Vilken känns tryggare. Om nu någon med tech kommer ihåg hur det kändes med rambindning....

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
termons sa:
En liten tilläggsfråga. Litar du mera mindre eller lika mycket på en tech bindning med ~100mm skida som på en rambindning typ duke,baron,f12 på en isig travers? Måste fråga då jag inte provat med tech. Vilken känns tryggare. Om nu någon med tech kommer ihåg hur det kändes med rambindning....
Fullständigt ekvivalent. Med den skillnaden att jag kan låsa horistonalutlösningen på techbindningen helt om jag vill ;) Och att techbindningarna (oftast) har lägre ståhöjd, vilket jag tycker är bekvämare på traverser.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp