Val av pistskidor

ErikC76

Ny medlem
Hej. Jag är ny medlem här och hoppas att jag kan få lite kloka råd. Har tänkt mig att köpa mitt första par skidor. Har hyrt hittills. Jag har mestadels hyrt sl skidor, stöckli laser och en blizzard variant som jag inte minns modellnamn på. Jag åker i nuläget enbart pist och börjar få riktigt bra koll på tekniken i carvingsvängarna. Har fortfarande respekt för dom allra brantaste backarna och lite problem när det blir för uppkört och högigt, men kör hårt i välpreppade backar. Mitt val av skidor ska
* ha utrymme att göra/utveckla mig till en bättre piståkare
* vara bra i främst kort/medelsväng men ok i långsväng
* fungera bra i dom flesta fören, jag föredrar nypistat och jämt&hårt men alla typer förekommer ju så bra om alla underlag tacklas bra.
* ev fungera för ngn tur offpist
Jag har fastnat lite för Völkl deacon serien, och där funderar jag mellan deacon 74 och deacon 84 lowride. Har någon här erfarenhet från båda eller någon av dessa modeller och kan råda mig i ett val där.
Även förslag på andra märken modeller tas tacksamt emot.
Tacksam för svar Med vänlig hälsning Erik

mieevnice

Medlem
Völkl Deacon-serien är otroligt trevliga skidor som jag har svårt att tro att du skulle bli missnöjd med. En skida som ger gott om utrymme att utvecklas som skidåkare på. Tror att 74 skulle passa dig bäst eftersom du föredrar pist. Kanske inte den ultimata offpist-skidan men du ska nog kunna ta dig några bra åk med den ändå. Har du möjlighet att åka på en skidtestarhelg till vintern så rekommenderar jag det starkt! Annars har många skidbutiker på de svenska skidorterna möjlighet att testa skidorna innan köp. Lycka till!

zerode

Aktiv medlem
Kul att du är intresserad utav Deacon skidorna, de är riktigt trevliga.

Men tänkte reda ut lite om dem, och tipsa lite hur de är.

Deacon är en ganska stor serie, det finns allt ifrån medelgoda skidor till avancerade
Till den avancerade gruppen hör 74 och 84 som du nämner, men det är ett stort steg emellan dem.
74 och 76 heter de modeller som är mer pistinriktade, det är enkelt förklarat ett par raceskidor som gorts lite mer allround och "modernare"
74:an är slalomvarianten utav dem, de är byggda på samma sätt som race skidorna Racetiger SL med lite mer bredd, tipp och tail rocker samt stål istället för titanalmetal.
De är relativt lättåkta men ändå en avancerad skida som står pall för rejäl åkning.
76:orna är då en storslalomvariant. Det är en storslalomskida som är lite bredare med tipp och tailrocker, den har tillskillnad från 74 titanalmetal i sig, vilket gör den betydligt styvare och kräver en åkare med bra teknik.
Fördelen med dem mot ett par pistracer skidor är att de är mer allround, de fungerar bättre när det är uppkört och framförallt på slutet utav säsongen när det börjar slaska till.

Deacon 80 och 84 är däremot en helt annan typ utav skida, de är mer allround och tänkta att fungera överallt på berget, även för offpiståkning.
Nu skulle jag inte rekommendera dem som offpistskidor då det finns mycket bättre skidor för det, men de gör inte bort sig om man skulle ta ut dem en sväng när det snöat.
Brukar säga att de är en skida för hela berget hela säsongen, funkar bra på försäsong med hårda pister utav kanonsnö, fantastisk i februari/mars med natursnö och fungerar strålade i vårslask.
En stor grej som skiljer 80-84 mot 74-76 modellerna är att de har 3D-radie, det är så att radien är längre i början och slutet utav skidan, och lite tightare i mitten, vilket gör att du får en stabil lite storslalomkaraktär när du åker på långsväng, men en kvick skida när du trycker till i kortsväng.
Deacon 80 är den mer snabbsvängda modellen utav de två, den har stål som metall vilket gör den lite kvickare och inte lika styv.
Skulle vilja säga att den är otroligt lättåkt för att vara en så avancerad skida.
84 däremot är lite utav dess motvikt, den är betydligt styvare och kräver en mycket mer avancerad åkare.
Deacon 80-84 ersatte en serie som var otroligt populär som hette RTM, och många misstar sig och tror att Deacon84 är en ny variant utav RMT84, men den är betydligt mer avancerad, så det var många som tyvärr inte kan hantera den
Så det är en modell man bör testa innan man köper pga det.
Kan man däremot hantera den, så är det en av de bästa skidor du kan ha för all sorts åkning som inte är nydumpat puder.
Är du riktigt vass, och råkar ha gott om pengar, så kommer det en V-Werks variant till nästa säsong på Deacon serien, den har samma mått som 84 men har mer carbon i sig, bland det sjukaste jag åkt på, när det kommer till fartstabilitet, isgrepp och ändå allround...

Vill även tipsa om Racetiger skidorna, de är fantastiska med, inte lika allround som Deacon men skall man bara åka pist, så är de riktigt roliga de med...

Sen rekommenderar jag att testa innan köp, även om det är bra skidor, så är det otroligt individuellt vad man gillar. Så ta gärna en sväng förbi någon utav testdagarna eller så kollar du på skidorten där du åker om de har några utav modellerna för test.
Vad jag tycker behöver verkligen inte vara rätt för dig.

Hoppas du fått lite klarhet i modellerna från völkl

Marboh

Aktiv medlem
Fischer rc one kan vara värt att kika på. Finns i tre bredder. Jag har ett par 86.

ErikC76

Ny medlem
Tack för väldigt bra svar. Fick lite mer ingående förståelse för dessa skidor. Jag var från början mest inne på deacon 74 men blir mer och mer intresserad av deacon 84. Allsidigheten är väldigt tilltalande hos 84:orna men 74:orna kanske är tillräckligt allround. Mina tvivel att välja 84:orna är om dom kanske blir lite väl tuffa för mig. Vet inte om jag kommer orka ligga på för fullt hela dagarna i en hel vecka, även om det är min ambition. Fungerar dom bra även om man kör lite lugnare vissa perioder.
En annan aspekt är att jag vill ha skidor som jag snabbt kan parera mellan högarna i slutet av dagen när det blivit uppkört, eller handlar det mer om åkteknik?
Vilka av dessa skidor är att föredra med tanke på detta.
Jag förstår att det är bäst att provköra innan köp.
Däremot är det ju väldigt mycket bättre priser nu och min nästa skidresa blir i alperna så vill ha köpt innan dess.
Jag bor långt från ngn skidanläggning så teståkning blir en resa i sig. Vill därför ha så mycket input som möjligt.
Kan tillägga att jag är ganska välväxt😉
187 cm och 100+ kg.
Ifall detta skulle påverka mitt skidval.
Med vänlig hälsning Erik

zingo11

Aktiv medlem
@zerode
Trodde stål var styvare än titanal-legeringen pga hög halten av aluminium?
Deacon är kanon trevliga skidor ,bredden är individuellt så pröva dig fram innan köp.
(Googla titanalmetal,herrklubb i KBH som erbjuder t.t a..l och metal vilken j...a kombo)
RC4 kommer med 3 lager stål ,två i skidan och en under foten,styv som satan men suverän.Blizzard fireblade eller Atomic redster X9 är grymma pistskidor,kanske överkurs.Jag hade lagt pengarna på pjäxor och hyrt skidor för fortsatt testning

ErikC76

Ny medlem
@zerode
Trodde stål var styvare än titanal-legeringen pga hög halten av aluminium?
Deacon är kanon trevliga skidor ,bredden är individuellt så pröva dig fram innan köp.
(Googla titanalmetal,herrklubb i KBH som erbjuder t.t a..l och metal vilken j...a kombo)
RC4 kommer med 3 lager stål ,två i skidan och en under foten,styv som satan men suverän.Blizzard fireblade eller Atomic redster X9 är grymma pistskidor,kanske överkurs.Jag hade lagt pengarna på pjäxor och hyrt skidor för fortsatt testning

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Att ha bra pjäxor är det viktigaste, viktigare än allt annat i din utrustning.
Har du inte egna bra pjäxor, så spelar det ingen roll vilka skidor du har, det kommer inte bli bra.
Tro mig, jag råkar ibland vara tvungen att testa olika modeller, och senast jag åkte, hade jag en pjäxa som inte satt hundra, och det var helt hopplöst att åka med dem, även om pjäxorna i sig var bra.
Har du ett par bra pjäxor så kan du hyra i stortsätt vad som helst och får en trevlig skiddag...

ErikC76

Ny medlem
Jag har kollat på Head edge lyt 130 som jag tror kan passa mig.
Min fotlängd är 28.5mm och fot
bredd 107mm.
Vad jag läst så bör jag ha ganska styva pjäxor pga vikt och åkstil.
Info angående pjäxor tas också tacksamt emot.
Mvh Erik

pd

Aktiv medlem
Jag har kollat på Head edge lyt 130 som jag tror kan passa mig.
Min fotlängd är 28.5mm och fot
bredd 107mm.
Vad jag läst så bör jag ha ganska styva pjäxor pga vikt och åkstil.
Info angående pjäxor tas också tacksamt emot.
Mvh Erik
Gå till en duktig bootfitter. Helst på en skidort eftersom du troligen måste göra justeringarna i flera omgångar under första veckan. I synnerhet om det är första gången. Berätta så ärligt det går hur du åker idag och hur du vill åka på några års sikt. Låt det ta tid, ställ frågor, prova och prova igen. Ta inte med dig några förutfattade idéer om vilken pjäxa du skall ha men ta med ett välfyllt kontokort. Pjäxorna kommer du att ha runt 200 åkdagar så priset spelar faktiskt ingen roll - om du har pengarna.

Ake_Astrom

Medlem
Pjäxoer först.Finns inget att tillägga på det ;)
Vad jag tänker om skidor och dess bredd är lite förenklat så här.
Mindre än 80 mm under fot = pist, företrädesvis förmiddag.
Större än 80 mm och mindre än 90mm under fot = hela dagen i pisten oavsett is eller vårslask, man kan även ta en sväng mellan pisterna men nöje ;)
Större en 90 och mindre än 100 = mest utanför pist men funkar i pisten.
Större än 100 = Offpist :)
Sen tillkommer skidans geometri på alla ledder och hårdhet som kan flytta skidan lite mer åt ena eller andra området.
Förutom det så tillkommer dina egna preferenser om hur då åker, hur du vill åka.
Med andra ord så blir det väldigt komplicerat och utbudet är enormt.
Så:
1) Köp pjäxor.
2) Hyr olika skidor i de olika kategorierna med utgångspunkt hur du tänkt din åkning.
Notera märke och modell samt årsmodell, skriv ner dina upplevelser (eller bara kom ihåg).
3) Tag med lärdomen från dina tidigare "test" skidor och börja fundera på vad du skall köpa för skida.
I slutändan så är det din upplevelse som skall fälla avgörandet inte typ att jag älskar RTM och tycker att det är tråkigt att den är nerlagd som modell.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp