Bredare pistskida

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Bredare pistskida
Tjena!

Jag letar efter lite bredare skidor att testa i vinter, som ändå främst är avsedda för pist. Ska pensionera mina gamla Fischer RC4 (66 midja) och vill att nästa par inte gräver ner sig lika lätt när föret inte är hårt och nypistat. Vill ha en styv skida som carvar bra och går att stå på med. Är 185cm/75kg och har viss tävlings- och skidlärarerfarenhet men är numer ganska otränad.

Här är skidorna jag hittils håller utkik efter:
Kästle MX (83/84)
HEAD Supershape (Magnum/Rally) - för mjuka?
Völkl Deacon (80/84) - skiljer sig modellerna? mjuka?
Fischer Rc One Gt 82
Rossignol Experience 82 Ti

Vill gärna ha era förslag och synpunkter!

Bredare pistskida
Deacon 80 verkar inte göra någon besviken, och ligger nog bra till efter din beskrivning. Jag är nöjd med mitt par! Den beskrivs som mer elastisk än storebror 84 som jag inte testat (och inte längtar efter). Men D80 är inte mjuk eller vek på något sätt. För snäll åkning i låg fart finns det bättre skidor även om D80 inte alls är bångstyriga då heller. Perfekt att hårdsmiska en lätt uppkörd pist med, och det är ju oftast så det ser ut.

Senast ändrad:
Bredare pistskida
Kör själv Fischer gt 86. Har provat deacon 84.
Skulle säga favör till gt 86. Tycker man lyckats bättre med flex och skärning.
Deacon ligger fint på kant. Men är trögare in i sväng och kräver mer fart. Svårare att slöåka.
Gt 86 går att stå på bra med, bra energi och funkar i slush/uppkört. Men den kräver inte lika mkt fart för att komma till liv som deacon 84. Skulle också säga roligare vid kortsväng. Men kan vara en vanesak.
Provade dem back to back.

Nackdelen med gt 86 är att den är tung. Mest att bära, på foten känns den ok.
Inte provat gt82, men tror den kan vara mkt trevligt. IOM att man har samma tänk med formen. Lite taper, lite early Rise etc. Men tunnare metallager. 0,6 eller 0,7 istället för 0,8.

Annars gillar jag starkt the the curv som är typ 74? Under foten. Men då blir det genast lite mer pistorienterat.

Kan inte uttala mig om Deacon 80.

Bredare pistskida
Atomic Maverick funkar fint i pist också och är lättare upp på kant än man kan tro och håller greppet bra, går att trycka runt rätt snävt. Jag har bara kört 95:an men 88:an finns ju också.

Bredare pistskida
Tjena!

Jag letar efter lite bredare skidor att testa i vinter, som ändå främst är avsedda för pist. Ska pensionera mina gamla Fischer RC4 (66 midja) och vill att nästa par inte gräver ner sig lika lätt när föret inte är hårt och nypistat. Vill ha en styv skida som carvar bra och går att stå på med. Är 185cm/75kg och har viss tävlings- och skidlärarerfarenhet men är numer ganska otränad.

Här är skidorna jag hittils håller utkik efter:
Kästle MX (83/84)
HEAD Supershape (Magnum/Rally) - för mjuka?
Völkl Deacon (80/84) - skiljer sig modellerna? mjuka?
Fischer Rc One Gt 82
Rossignol Experience 82 Ti

Vill gärna ha era förslag och synpunkter!
Ungerfär samma bakgrund som jag... Bytte för ett tag sedan från Nordica Dobermann Spitfire Pro till Nordica Enforcer 88. Supernöjd! Carvar grymt bra och funkar utan katapulteffekt när man kommer utanför pisten. Kan vara värt att kolla!

Bredare pistskida
Stöckli laser AR! Eller montero AR som du numera kallas. Själv åker jag på Laser AX (78mm vs ARs 84mm ) och tycker de är helt fantastiska.

Bredare pistskida
Körde Deacon 84 under ett par säsonger, men bytte till Montero AX mot slutet av säsongen. Bara körda i vårslask, men en riktigt fin skida än så länge.

Bredare pistskida
Såhär efter säsongen kan jag ju berätta vad det blev. Köpte Völkl Deacon 80 på skistars rea men hittade även ett par begagnade Käste MX83 från fjolåret.

Båda var riktigt bra skidor. Deacon var kvick, lätt och rolig med förvånande isgrepp. Tyckte dock att den inte var så kul i hög fart med hårt tryck jämfört med MX83. Kändes en smula opålitlig i några situationer, men det kan ha att göra med användaren. Deacon 84 har mer metall och skulle vara ett alternativ, men samtidigt tror jag mer metall skulle förta lite av vad jag gillade med skidan.

MX83 plöjer igenom allt och beter sig alltid precis så man tror att den ska bete sig. En inte särskilt förlåtande skida, du behöver bra grundteknik. Gör du tekniska fel säger den till, men den försöker inte mörda dig för det som vissa race-skidor. Tog några dagar att helt bli kompis med men när jag blev det känns det verkligen att det är en fantastisk skida. Den älskar att ligga på skär i pist, från isig manchester till lösare vårslask. En skida som passar mig väldigt bra, särskilt om jag inte slarvar med försäsongsträningen nästa år.

Det slutade med att jag sålde mina Deacon 80 och behöll MX83. Ska satsa pengarna på nya pjäxor för det är verkligen dags nu.

Bredare pistskida
BMW M5

Tillbaka
Topp