Hjälp att välja pistskidor

supermeggah

Ny medlem
Åker endast i svenska fjällen. Är ute efter roliga skidor som ändå funkar i uppkörda förhållanden och mindre backar (kortare och typ blåa) när man åker med barnen.

Är 191 cm lång och 82 kg

Har kollat på dessa:
Head supershape magnum, 170 cm (eller 177 cm). 409€
http://www.snow-expert.de/head-i.supershape-magnum-kers-2012-13.html

Fischer progressor 900, 170 cm 399€
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1663/2/1/5/446/8/147/6/4/i/

Fischer rc4 superior, 170 cm 399€
http://www.snow-expert.de/fischer-rc4-superior-rt-2012-13.html

Fischer progressor 800, 170 cm, 3249 SEK
http://www.skistarshop.com/sv/articles/2.58.2660/fischer-progressor-800-prrs11

Är över normal i skicklighet och gillar att trycka på. Är ändå lite rädd att man ska köpa för "svåra" skidor som inte funkar för slöåkning med barnen när benen är trötta.

Tycker head supershape magnum verkar bra för mina ändamål, men Fischer blir lite billigare om man ska ha liknande bindningar.

Är det "värt" att lägga till 50€ för bättre bindningar på heads modell?
Head freeflex 11 till 14 är det som är alternativ.

Testade hos fischer och dom tyckte att jag skulle ha skidor närmare 180cm. Tycker det känns långt.
Fördelar och nackdelar med ett par 170 vs 175 vs 180 ?

I den aktuella kategorin finns det enormt mycket alternativ och det är nästan omöjligt att reda ut vad som egentligen skiljer mellan de olika modellerna och även mellan olika tillverkare. Det är dekaltrimningens mecka helt enkelt. Jag har skaplig koll på skidmarknaden, men i det här segmentet är det helt omöjligt att hålla sig uppdaterad. Jag skulle säga att det bara finns två bra sätt att välja skidor ur övre medelklassen. Det ena är att åka på en skidtestarhelg och åka igenom så mycket som möjligt och sen välja den som man gillade bäst. Det andra är att blunda och klicka och hoppas på det bästa, och sen får man åka in sig på det som dyker upp i lådan. Båda varianterna brukar fungera alldeles ypperligt dom allra flesta :) Det finns få dåliga skidor idag om man rör sig i den aktuella prisklassen och det handlar mer om att vänja sig vid en specifik känsla och balans än om att den ena är sämre eller bättre än den andra.

170cm låter väl kort för din kroppshydda tycker jag, även i den här kategorin? Eller är det jag som är friåkningsskadad? Jag tycker personligen det blir rätt lurigt att åka aktivt med för korta skidor, speciellt när det börjar bli uppkört. Jag skulle säga att du ska gå upp till 175cm.

Kan lägga in några ord angående Supershape Magnum då jag spenderade ca: 4 dagar på dessa förra året.

Vet inte riktigt vad du menar som "slöåkning" med barnen, eller hur duktig du är på att åka. Men Magnum är ett par skidor du absolut kan ligga på till 100% i isiga förhållanden och brant pist. Snabba in i sväng, kräver dock att man verkligen ligger på in i nästa sväng för att inte kastas iväg av kraften från KERS (ja, jag tyckte att det funkade kanon). Var lite ovan med det i början men det gick vägen.

Är väl ingen skida jag rekommenderar till att slöåka på, Magnum har en kort svängradie så det bidrar givetvis till att man kommer att få jobba med mer svängar.

Nu har jag visserligen inte åkt på många renodlade carvingskidor senaste tiden mitt liv, 22år gammal och spenderar mest min tid i parken eller utanför pisten. Men kan säga att det var förvånandsvärt jobbigt att åka en hel dag på Magnum och då värderar jag ändå mig själv som en duktig skidåkare (även carving), samt att jag tränar en hel del.

Nu låter det visserligen som om Magnum skulle vara ett dåligt köp, vilket de absolut inte är. Testade flertalet carvingmodeller förra året och ingen var så rapp och kvick som Magnum (önskade dock jag skulle få testa ett par med Rocker t.ex som RTM, rocker = snabbare in i sväng). Hade verkligen svinkul i pisten och hur mycket jag kunde ligga på, även om att jag på eftermiddagarna och stundtals önskade att svängradien var på runt 16-17m

Lite kompletterande ...

Fischer Progressor 900 är en mycket trevlig skida som är lättkörd och förlåtande utan att vara mesig. Mer krisp än dämp vilket gör att den går bäst på lite mjukare underlag och inte räcker fullt ut för tuff körning på hårt underlag.

Head Supershape Magnum uppfattar jag som mer exakt och mindre förlåtande än Progressorn, men en mycket skön skida med en neutral känsla. Mer dämp än krisp. Har dock bara kört några enstaka åk med den.

När det gäller längden ska du absolut gå på 175-180 cm. Kortare skidor blir för mjuka för dig och kommer inte att bli mer lättåkta, bara sämre stabilitet och grepp när det är hårt. Hade du vägt 15 kg mindre hade 170 cm kunnat vara aktuellt.

När det gäller bindningar borde du rent teoretiskt klara dig med en DIN 11 bindning. Men problemet är att de i de flesta fall är betydligt klenare uppbyggda än ett par DIN 12 och hårdare. Helt enkelt sämre i funktion och hållbarhet. Eftersom du väger 82 kg ska du tveklöst gå mot en DIN 12 eller 14 bindning. Klar värt 50 Euro extra.

/MM

Senast ändrad:
MnO sa:
Det är dekaltrimningens mecka helt enkelt.
Haha word MnO!

Mina tankar och funderingar angående detta..

Radie hit och radie dit, radien säger ju bara hur stor svängen blir när du ligger på fullt skär genom hela svängen. I uppkörda förhållanden och att glida runt med barn i grön/blå terräng är oftast inte radien eller KERS något viktigt det är bara begrepp. Kanske bara jag som är skeptisk mot KERS? Jag kanske måste uppdatera mjukvaran eller något? kanske fått virus i mitt chip!? ;)

Mitt tips går låter som MnO's, hyr/låna så du får testa lite olika. Jag har åkt på ett gäng olika Supershape modeller och alla är olika av en anledning. Det som passar mig passar ju automatiskt inte dig. Men jag tror absolut du ska kolla bland lite längre skidor än 170, gärna upp mot 180+. Min personliga åsikt är att jag tycker det känns fladdrigt med "för korta" skidor och att köpa lite för för avancerade skidor behöver inte vara något negativt, du kanske sätter lite dig utanför din "comfortzone" och tvingar dig själv till att utvecklas i din åkning och det blir väll positivt i slutet ändå?

Slöåkning med barnen är för mig att man mest är hjälpreda. Äldsta grabben är 6 år och han åker t.ex. röd nedfart i klövsjö, men då blir det vidare svängar. Men kan "släppa på" i blåa backar. Själv får man då åka en bit ovanför och se så allt går bra. Det blir ju nån avstickare till en kids park eller skogsbana dom letat upp med skidskolan.

Knappt halva tiden går väl åt till sån åkning, resten efter egen förmåga
Låter som om Head kan vara för svängglada för egen del, om man ska orka en hel dag. Har varit med om när man är helt slut i låren på eftermiddagarna och då är det inte ens kul att åka i barnens fart :)

Om man då jämför fischers alternativ, tycker ju progressor 900 och rc4 superior verkar väldigt likvärdiga när man kollar på specs. "Bättre" bindning på progressor och en dubbel svängradie.
Men nåt mer lär väl skilja, eller är det

Jämfört mellan head och superior så skiljer det 1.5m i radie. Gör det stor skillnad eller måste man upp till 17-18 för att känna klar skillnad?

Gillar skarpa svängar och leker hellre på det sättet än att det går tokfort rakt nedåt.

170cm låter väl kort för din kroppshydda tycker jag, även i den här kategorin? Eller är det jag som är friåkningsskadad? Jag tycker personligen det blir rätt lurigt att åka aktivt med för korta skidor, speciellt när det börjar bli uppkört. Jag skulle säga att du ska gå upp till 175cm.1
Angående längd, vad händer om jag går upp 10 cm från 1.70 då?

EDIT:
såg mountain mans svar.
Det blir alltså för mjukt med kortare skidor, det var bra info.
Har kortare skidor nu, men i nån sorts budgetmodell/dammodell jag blev pålurad för några år sedan.
De blir väldigt sladdriga och omöjliga att få fast när det blir is/hårt och mer fart.
Det är vad jag ogillar mest med mina nuvarande.
Det låter som att längre är ett krav!

EDIT:
Min personliga åsikt är att jag tycker det känns fladdrigt med "för korta" skidor och att köpa lite för för avancerade skidor behöver inte vara något negativt, du kanske sätter lite dig utanför din "comfortzone" och tvingar dig själv till att utvecklas i din åkning och det blir väll positivt i slutet ändå?
Det där låter vettigt, och lite som jag tänker. Att köpa ett par skidor jag klarar men att växa i.
Tanken är ju att skidorna ska räcka en massa år.
Kanske finns det ett par rackarns bra skidor jag missat som också skulle passa.
Budget känns väl som att 4000 är topp. Det finns många legoborgar stålarna ska räcka till när tomten kommer ;)

Har tyvärr inga bra möjligheter att lyckas passa in en skidtestardag, även om det vore nice.

Senast ändrad:
Har hittat ett par Völkl som enligt sidan är kraftig nedsatta:
Om man jämför dessa två par (som verkar ha liknande radie) vad är bästa valet.

Bindningar osv.

Völkl racetiger SC PSI --- 358€
http://www.sport-bittl.de/skisport/race-ski/voelkl-racetiger-sc-psi-12-13::13457.html
bindning MARKER - SMotion 12.0 TC

Fischer superior RC4 RT --- 389€
http://www.sport-bittl.de/skisport/race-ski/fischer-rc4-superior-racetrack-12-13::19474.html
bindning FISCHER - RSX Z12 PR

Head iSupershape magnum --- 358€
http://www.sport-bittl.de/skisport/race-ski/head-isupershape-magnum-12-13::13453.html
bindning HEAD - Skibindung FF Pro 11 12/13

HEAD finns bara upp till 170cm och jag blev rekommenderad skidor över 170cm, så den är mest där för att jämföra bindning/prisvärdhet.

Om jag fattade rätt tidigare i tråden så är heads FF pro 11 sämre än fischers modell rsx z12 pr ?
Marker smotion 12 låter ju på namnet att vara nåt liknande som fischers modell.

Hur är kvaliteten om man jämför dessa tre märken ?

Senast ändrad:
hyperkub sa:
Av de modeller och var du beskriva av din skidåkning skulle satsa på Völkl. 175 är ok för en SC, jag tycker inte mer längd skulle ger mycker mer stabilitet på en så kort radie.

Om du vill ha någonting lite längre och rakare, samma affär har också den här i 180cm (18m radie):

http://www.sport-bittl.de/skisport/race-ski/voelkl-racetiger-gs-racing-ps-motion-10-11::19515.html

Mycket skida for 249€ kan man säger!

M
Var ju onekligen ett intressant pris på dom där Völkl GS.

Frågan är om jag bli nöjd med "svängbarheten"?

Hittar inga specar om dom när jag googlade.
Är radien vad en GS-skida var år 10/11 eller är det en svensson-radie som åker fritt i pist eller vad är det för skida egentligen.

Völkl Racetiger GS Racing PS Motion är vad jag förstått en premium friåkningsskida som har liknande uppbyggnad som en racingsskida men med kortare svängradie och sannolikt något mjukare och mer förlåtande. Måtten på 180 cm är R 18 m, 114-68-98 (med viss reservation). Ett klipp för 249 Euro utan tvekan. Hade de varit gröna hade jag köpt ett par! ;-)

Har inte kört dessa men en hel del andra Völkl pistlagg. Misstänker att de är hyggligt krävande och behöver lite fart och kraft för att komma till sin rätt men sannolikt inte svårkörda om du har hyggligt god teknik. Inget att tveka på om du är ute efter ett par friåknings pistskidor med lite längre svängradie, men sannolikt inte det bästa alternativet när det börjar bli uppkört i backen ... och kanske inte om man ska kana omkring med barnen, men till det priset!

/MM

Senast ändrad:
Har kört Völkl Racetiger GS men i 175cm. Vad PS Motion innebär vet jag inte, svårt med modellnamnen på pistlagg tycker jag. Dom jag åkte som väl borde vara snarlika tyckte jag var riktigt bra, bra grepp, riktigt kvicka men inte alltför krävande. Nackdel kan väl vara uppkörd pist, dom är väl rätt smala har jag för mig.

Mountain_Man sa:
Ett klipp för 249 Euro utan tvekan. Hade de varit gröna hade jag köpt ett par! ;-)

Har inte kört dessa men en hel del andra Völkl pistlagg. Misstänker att de är hyggligt krävande och behöver lite fart och kraft för att komma till sin rätt men sannolikt inte svårkörda om du har hyggligt god teknik. Inget att tveka på om du är ute efter ett par friåknings pistskidor med lite längre svängradie, men sannolikt inte det bästa alternativet när det börjar bli uppkört i backen ... och kanske inte om man ska kana omkring med barnen, men till det priset!

/MM
Det jag fetmarkerat är exakt vad är tveksam till.
Att dom behöver satsning för att vara roliga och satsning är det ju inte när jag åker med kidsen i nån mindre backe.
Och min definition på satsning ligger ju en bit under de träningsgrupper man brukar se köra storslalom när man är i svenska fjällen...

Hur mycket skillnad, även om ni inte testat dom specifika skidorna, är det om vi jämför de völkl jag listade och de här GS-skidorna?
Kanske satsa på nåt mer svängigt och halka vidare med dom jag har om man blir trött i benen och bara ska åka med barnen. För i dom hastigheterna fungerar dom nuvarande.

Du har även rätt på beteckningarna.
PSI är ställbar flex på skidorna, som man måste ha något specialverktyg för att justera.
Power Switch Individual.

Senast ändrad:
Av de skidor du listat tror jag Fischer Progressor 800 är de "snällaste" skidorna. Jag har inte kört dessa men hade ett par 900 en säsong. Läste en del tester där 800 fick toppbetyg och tror de kan passa utmärkt för dina behov. Sannolikt lättsladdade men samtidigt helt OK för mer avancerad körning även om de antagligen inte är lika dämpade och stabila som exempelvis Völklmodellerna, men som sagt, jag vet inte, bara tror ...

/MM

De där Völkl GS skidor är en rekreations modell med radie 18m och är snällare än en riktig GS tävlingsskidor. Jag träna/tävla själv på veteran nivå och åka GS på 189cm med radie 28 (dvs en world cup skidor fore senaste regeländring). Det är en stor skillnad mellan en sådan tävlingsskidor och en rekreations GS skidor.

Det är svårt att hitta ett par skidor som göra allt (om det var så enkelt det skulle inte vara så manga olika modeller). Min fiilosofi är att köpa billigt när man hitta en klipp och då har man råd att äga flera par skidor för olika situationer. Helst 3 par för 249 Euro per par än ett dyrt par för samma pengar. Om jag var dig skulla jag satsa på GS skidor för 249 Euro och lägga mellanskillnad i en sparbossa mot nästa par, som kanske kan vara någonting breddare och lämpade mer för uppkörde snö/offpiste....eller en renodlade kortsväng slalom skidor. Vad som helst, det beror på van man känner för och vilken typ av skidåkning man vill utföra.

M

hyperkub sa:
De där Völkl GS skidor är en rekreations modell med radie 18m och är snällare än en riktig GS tävlingsskidor. Jag träna/tävla själv på veteran nivå och åka GS på 189cm med radie 28 (dvs en world cup skidor fore senaste regeländring). Det är en stor skillnad mellan en sådan tävlingsskidor och en rekreations GS skidor.

Det är svårt att hitta ett par skidor som göra allt (om det var så enkelt det skulle inte vara så manga olika modeller). Min fiilosofi är att köpa billigt när man hitta en klipp och då har man råd att äga flera par skidor för olika situationer. Helst 3 par för 249 Euro per par än ett dyrt par för samma pengar. Om jag var dig skulla jag satsa på GS skidor för 249 Euro och lägga mellanskillnad i en sparbossa mot nästa par, som kanske kan vara någonting breddare och lämpade mer för uppkörde snö/offpiste....eller en renodlade kortsväng slalom skidor. Vad som helst, det beror på van man känner för och vilken typ av skidåkning man vill utföra.

M
Det där är en ide jag haft i huvudet och när jag läser det låter det vettigt.

Köpa för 249 och vänta på ett slalomklipp.

Ååååh vad jag velar...

Nu har jag hittat på en all-mountain skida för 430€, Salomon Enduro XT 800.
Priset är för förra årets modell, men om jag väljer 175 eller 182 cm längd får jag årets modell till det priset.

Den verkar ju bättre/enklare att köra i uppkörd snö än de jag tittat på och har fått riktigt bra i de tester jag läst, till och med vunnit de flesta (mot skidor i all-mountain kategorin).

Tillbaka
Topp