Nya pistskidor för en medelgod/avancerad åkare - Fischer Progressor 800?

Hallå!

Har bestämt mig för att skaffa ett par nya skidor. Har kört (hasat runt på) ett par K2 Silencer de senaste säsongerna. När jag köpte dem tyckte jag som mågna ungdomar att twintips var jättehäftigt även fast man egentligen inte kunde göra "trix", men nu har jag kommit på bättre tankar.

Jag skulle säga att jag är en bättre medelgod/halvavancerad (närmare avancerad åkare än "nybörjare") åkare med ambition på att utvecklas. Jag åker cirka 15 gånger per år och när jag åker är det antingen i Romme eller i Sälen/Idre. Jag skulle vilja ha en skida som man både kan åka kortare och större svängar med. Jag väger runt 70-72 och är 178 cm lång, men har ganska starka ben.

Jag har kikat lite på Fischer Progressor 800 och Fischer Progressor 900. Det verkar vara bra skidor som jag kan "växa" i. Har läst lite på forumet och förstått att Progressor 900 är hårdare (och kräver mer av åkaren) än 800?

Jag har dåligt koll på vilken längd som borde passa mig. Spontant skulle jag dra till till med 170, men jag har inga belägg för det.

Uppskattar all form av tips och feedback!

Senast ändrad:
Föreslår att du försöker få möjlighet att testa någon av Progressor skidorna innan du testar. Det är många som gillar den osymetriska skärningen som den familjen har och man får det bästa av två världar. Själv så tycker jag att skidorna blir lite tråkigare, känner att jag inte får slalomkicken och inte heller får storslalomkänslan.

Ross har skida som heter Pursuit som blir ganska trevlig (ligger runt 15m i 170 men känns kvickare om man jobbar lite).

Rådet blir ändå att leta upp en skidtestardag eller hyra med möjlighet till byte av skidor under dagen. Om man bara snackar med dem i hyran att man ute för att hitta en ny skida så brukar det inte vara omöjligt.

Tillbaka
Topp