Ska man välja fischer progressor 8+ eller 800?

davids97

Ny medlem
Hej,
jag är en kille som är 14 år gammal och söker nya skidor till mina pjäxor (nordica speedmachine x som jag köpte idag). Jag undrar vad som är skillnaden mellan fischer progressor 8+ och fischer progressor 800. Jag åker bara pist och carvar. jag är 176cm och väger 86kg. Om någon vet några andra skidor som skulle passa mig så skriv gärna ;).
Tack på förhand.

Helt rätt att 800 är 11/12 versionen av 8+. Vad jag kan se är det dock en helt ny skida, annorlunda i uppbyggnaden och något bredare. Hur detta på verkar åkegenskaperna vet jag inte, men sannolikt positivt! Progressor 800 är ett klipp enligt denna TEST.

/MM

Jag har åkt på Fischer 800 nu i ca 20 dagar. Blev väldigt överraskad över sköna dom är att åka på. Åkte innan på Head Super Shape. Dom är väldigt lätt svängda och förvånasvärt fartstabila. Vi hade 8+ skidan förra året i skidskolan jag jobbade i, 800 känns mer genomtänkt och bättre på alla punkter. Jag åker på 165 cm skidan med radie 12/15. Jag gillar den skarpt. Nu är du lite tyngre än mig(170 och 68 kg) så jag vet inte om du kommer tycka den är lite för mjuk kanske? Men helt klart en bra skida.

@MM

Testet ser väldigt bra ut! Jag har testat 700 och 7+ och jag tycker att 700 är en bättre carvingskida, men den känns lite ostabil i högre farter. Om man köper skidor på CS och man inte är nöjd går det att skicka tillbaka då?

@masala86

Tror du att 700:an är ungefär lika som 800:an? Skulle en 175 cm skida passa mig? Jag åkte på 700:or som var 175 cm långa och dem kändes bra. Jag håller på att banta så skidan kommer nog bli bra. Är 800:an stabilare i högre farter än 8+?

Åker du bara pist och gillar att carva skulle jag nog valt 800an. Är lite mer skida i 800an än 700. Jag upplevde 800 som stabilare än 8+ men samtidigt mycket smidigare och roligare. Det med längd är jag inte så bra på, jag har alltid kört på skidor ca 5 cm kortare än min egen längd. Men du ska så klart välja efter vad du tycker.

@davids97
I princip samma regler avseende ångrerätt för distansköp gäller i Tyskland som i Sverige. Dvs. om du inom 14 dagar ångrar dig har du rätt att returnera oanvänd vara i originalförpackning. Du får normalt själv stå för frakten tillbaka (men det finns undantag). Dvs. köper du ett par skidor från SC och ångrar dig kan du skicka tillbaka dem om de inte är använda, har du åkt på dem skulle jag inte tro att SC accepterar en retur.

Jag har inte kört 800 men en hel del på 900. Som jag uppfattar det är 800 det bättre valet i hård pist medan 900 är mer allround. 900 går helt OK i hård isig pist men ger inte samma exakthet som en mer raceinspirerad skida och är framförallt inte lika dämpad vilket gör den orolig på hårt slagigt underlag, mycket möjligt att 800 är bättre under dessa förhållanden.

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp