Hjälp mig att välja pistskidor med slalomskärning.

allan_sladd

Medlem
Hej,
Kan någon hjälpa mig att hitta rätt i pistskidsdjungeln! Jag vill komplettera mina Fischer Superior RC4 (2013) l=180 cm r=17 m med en mer svängvillig skida.

Jag är 66 år gammal, väger 72 kg och är 178 cm lång. Efter en ganska ingående utprovning av skidor fastnade jag för Fischer Superior RC4 (2013) i längden 180 cm. Jag ville egentligen ha en svängigare skida men i kortare längd kändes den för mjuk. Superior skall ha en karaktär som ligger mellan slalom och storslalom.

Det jag uppskattar med mina nuvarande skidor är att det är mycket lätt att variera svängarna. Det är bara att ändra kantställning och tryck på framänden så blir det en ny sväng!? Jag har också sett på mina spår att min favoritsvängväxling består av ett kort skutt och det tycker jag är ett kul sätt att växla över från en sväng till en annan. (Jag trodde tidigare att jag ville ha smala skidor så att jag kunde "rulla över" från en sväng till en annan, men det är ju roligare att kunna "skutta över".)

Men nu är det så att jag för ett år sedan testade en Fischer RC4 Superrace SC (2013). Den var ju trevligare än mina Superior! Jag hade lättare att hålla den kvar på skär. => Jag kanske skall behålla mina Superior som Alpsemesterskidor och komplettera med en "kortsvängssida"? Den skall fungera vid varierad åkning på konstsnö, där man kan laborera med åksättet. Den skall svara på hur jag ansätter tryck och kantning och på hur jag böjer skidan.

Jag har också provat Völkl Racetiger CS UVO (2014). Den upplevde jag som så perfekt att det inte finns något kvar i dess karatkär att utforska! Så dessa skidor lockar mig inte.

Årets utprovningen har precis börjat:
Rossignol Hero SL 167 cm: Nja. Jag tycker att skidan visserligen var underhållande men krävde att man var fokuserad och hanterade den med stor noggrannhet. ( Framåt/inåt med knäet och tryck! Ingen ofrivillig bakvikt. ....)

Blossom Follow me 165 cm: Nja. Välartade , snälla och rekorderliga, men åkningen blir av typen "nu åker jag ner till liften".

Så min mer direkta fråga är: Är det någon som kan fylla i med en analys av FISCHER RC4 WORLDCUP SC 2015?
/Allan Sladd

Rapport från skidtestardagen på Vemdalsskalet den 28/12 2016:
Jag tog chansen att försöka prova mig fram till ett par kortsvängsskidor under skidtestardagen. Tanken var att de skulle fungera som komplement till mina Fischer RC4 Superior, 180 cm. Underlaget var MYCKET HÅRT.

Völkl Racetiger SC UVO, 165cm: För veka?
Fischer RC4 Superior SC, 165 cm: För veka?!
Fischer RC4 Woldcup SC, 165 cm: Nu börjar det arta sig!
Rossignol Hero Elite ST Ti, 167 cm: Inte lika bra som Fischer RC4 WC SC!

Diskussion med försäljare på Skidshopen på Skalet resulterade i att jag köpte ett par dam-race-skidor av fjolårsmodell! (Head WC Rebels i.SL RD, 156 cm med Tyrolia SYMPRO SP130). Jag åkte på dem i 6 dagar och var nöjd hela tiden. Jag försökte utforska skidornas karaktär så gott det nu gick på frusen konstsnö. Min känsla var att jag hela tiden visste var jag hade dem. Nu återstår för mig att ge dem rättvisa eftersom de med största sannolikhet klara mycket tuffare åkning än vad jag kan stå för.
/Allan Sladd.

Sannolikt finns inget som sitter fast bättre på is/hård snö än äkta racelagg (race stock)
156 kändes lite kort för dina 178 cm tycker jag, borde varit (herrarnas) 165 cm.
...så vad vill du veta/diskutera?
/A

Hej Ace_DG,
Jag skrev ju det första inlägget i våras och hoppades få några förslag på lämpliga skidor, men det var ingen som ville komma med några idéer eller förslag. Eftersom jag nu gjort mitt val så återstår bara att avsluta tråden!

Men jag kan ju spåna vidare .... Senast jag köpte ett par specialslalomskidor (De hette så en gång i tiden.) var 1987 då jag kom över ett par Rossignol 4S, som jag åkte på i många år. Nu känns det som att jag nu på ålderns höst har hittat hem!
Naturligtvis var jag nyfiken på 165 cm men det vara bara 156:or som fanns i butiken. Jag hade skidorna till låns under en dag och åkte och laborerade för att hitta något negativt med den korta längden men jag hittade inget. Naturligtvis försökte jag undvika bakvikt och jag var på min vakt, när jag körde emot de vallar som jag fick tag på, men allt var hanterbart. Det var så skönt att känna att jag kunde åstadkomma önskad snökontakt från brätte till bakände. (Jag är nog en utpräglad gammal enbensåkare.) Tryck på plösen och brätten svarar! Bakvikt och bakänden svarar! Även åkning i uppkörd nyschaktad konstsnö fungerade tillfredsställande. Visserligen var det lite stumt (gokart-känsla kanske?) men man får ju inse att skidan inte är avsedd för slöåkning.

Och... Dammodellen (156 cm) torde vara mjukare än herrmodellen (165 cm), som dessutom har kortare radie, så därför kanske dammodellen passar mig bättre än herrmodellen trots den kortare längden.

Jag är i alla fall nöjd.
MVH
Allan Sladd

-Rapport från skidtestardagen på Vemdalsskalet den 28/12 2016:
Jag tog chansen att försöka prova mig fram till ett par kortsvängsskidor under skidtestardagen. Tanken var att de skulle fungera som komplement till mina Fischer RC4 Superior, 180 cm. Underlaget var MYCKET HÅRT.

Völkl Racetiger SC UVO, 165cm: För veka?
Fischer RC4 Superior SC, 165 cm: För veka?!
Fischer RC4 Woldcup SC, 165 cm: Nu börjar det arta sig!
Rossignol Hero Elite ST Ti, 167 cm: Inte lika bra som Fischer RC4 WC SC!

Kollade lite på Tillbaka till framtiden filmerna när de de gick för några dagar sedan, sjukt coolt att det verkar som några kan åka framåt ett helt år och testa skidor i framtiden. Hoppas förhållandena är bättre då än vad de var vid testen 28/12 2015 :)

Tillbaka
Topp