Hjälp med skidval

Pistgubbe

Medlem
Hjälp med skidval
Har just nu ett par RTM 84, 181, modell 2013 (tror jag). Tycker att skidan bytt karaktär, svänger snabbare och är inte lika fartstabil. När jag lägger ihop skidorna så tycker jag att rockern är större än den var från början. Har sett andra Völkl Titanal (Kendo) som varit löjligt deformerade efter några säsonger. Tror att mina skidor sjunger på sista versen.

Funderar på om jag skall köra vidare på dem en säsong till, men är ganska sugen på att testa ett par nya. Köpa samma modell är helt klart ett alternativ. Funderar också på RTM 81. Sneglar också på RTM 84 UVO. Vet väldigt lite om den och är tacksam för input. Funderar lite löst på ett par Hendryx 917, men de känns kanske aningen breda med sina 95mm. Mina nästa skidor är ett par Line Prophet 98 och det känns ju väldigt nära även om det är helt olika skidor. Min fru har ett par Hendryx DeGuello 180. De är underbara skidor, men jag tycker att det är för smalt för att fungera bra för mig på eftermiddagarna.

Några andra skidor jag borde ta med i ekvationen?

Jagar alltså något runt 80-90mm som går riktigt bra på såväl hårt underlag (men begär inte race-fäste på blåis) som i uppkörd eftermiddagspist. Min stil är relativt snabb åkning och i princip bara skärande svängar om det inte blir alltför brant (upp till mild svart backe). Tror att jag trivs bäst med radie på 17-19m och längd på 178-184cm. Övriga skidor jag har är alltså Line Prophet 98 och Line Influence 115. Kan också låna hustruns DeGuello titt som tätt.

Alla råd och allmänna funderingar välkomna!

Hjälp med skidval
Pröva ett par RTM V-werks
Lättare, mer fartstabila och kräver mer inputt.
Som du beskriver din skida upplevde jag slkillnaden mellan V-werks och "vanliga" RTM

GC

Hjälp med skidval
917 har väldigt annorlunda karaktär jämfört med RTM-skidorna. Skillnaden på bredden har nog mindre betydelse, men att gå från full-rocker till 917's blygsamma rocker gör stor skillnad i hur mycket man behöver ladda. Sen så är det ju sällan ett problem, i min mening. Rtm-skidorna är ju busenkla att trycka till så hårt att man nästan gör en piruett på slutet av svängen. Vilket är en av anledningarna till att så många medelgoda åkare omedelbart tar ett par steg upp i utvecklingen när man ger dom ett par rtm-81.

Jag minns att det diskuterades i någon annan tråd förra vintern, om huruvida RTM81/84 är just väldigt bra om man inte är jätteduktig. Har man bättre teknik så når man RTM81/84s platå relativt snabbt.

Nu har jag inte hunnit spendera särskilt mycket tid på Völkls 2016-skidor, men visst är full-rockern helt borta ur RTM-serien? Samt att V-Werks RTM också försvinner? Något att hålla i medvetandet om man letar pre-season deals på förra årets grejer.

Hjälp med skidval
Jag tittar själv på RTM 84 UVO. Den verkar ha gjorts om rejält till denna säsong. Som jag förstod liknar den mer V-Werks nu än tidigare.

Hur vet man vilken längd för den här typen av skidor som man skall ha? Fungerar guiden här på freeride med tanke på att det är tip och tail rocker?

Tillbaka
Topp