Är 93 mm inte för brett för en skida som oftast ska användas i pisten?
Pillard har gett bra svar, men här kommer mitt ändå.
Jag känner igen mig i "ditt" behov, var inte länge sen jag var där.
Körde vanliga carvinglagg, sen trodde jag att jag skulle gilla Völk RTM84. Men jag misstog mig. 84mm breda, dom kändes breda som flak, och jag tyckte inte om dom alls. Dom är mycket populära, så det var helt jag som inte kom överens med dom. Så jag köpte Völk Racetiger GS skidor istället, 70mm, och dom gick som på räls.
Sen åkte jag med UCPA i alperna och fick åka på Rossignol Experience 84, och dom funkade imponenrande bra till "allt". Så nästa skidtest provade jag lite olika bredare skidor igen. Extrem Fusion 95, och K2 Pinnacle 95 gillade jag rejält, men förlorade greppet rejält i isig pist. Men Enforcer 93 behöll isgreppet, och har nu åkt med dom en del, och älskar dom.
Men här kommer det märkliga. Samma skidtest så provade jag RTM84'or igen, och jag tyckte fortfarande dom kändes som breda flak, trots mycket smalare än dom andra jag testade. Självfallet berodde det på mig, många gillar ju dom skidorna. Men jag lärde mig att bredden inte är allt, det är skida i sin helhet som bestämmer hur den känns.
Nu har mina Enforcer ersatt mina Racetiger. Jag provade båda i vintras samma dag, och jag tyckte att Enforcern funkade lika bra, var lika rolig som Racetigern i pisten. Fast med två skilnader; dels funkade den bra även vid uppkört och mellan pister också, klart bättre än Racetigern. Men också att jag själv kunde välja hur hårt jag ville åka. Racetigern är ju full press hela tiden, men Enforcern kan jag fisa/sladda runt med hur lätt som helst, trots att jag kan pressa på lika hårt som Racetigern. Så Racetigern är nu överflödig, Enforcern är lika rolig när man pressar, men mycket lättare och roligare att åka runt på i ALLA förhållanden och oavsett lekhumör man är på. Och trots sina 93mm mdja känns dom klart enklare att flänga runt än 70mm Racetigers, just för att dom är byggda för det.
Så... Nej, jag säger inte att du ska sticka och köpa Enforcers nu. Däremot ska du inte vara rädd att prova lite olika skidor, även såna som kanske ligger utanför din komfortzon. Det kan hända att du blir positivt överraskad.
Så skaffa dina bra pjäxor och se till att dom passas in på dina fötter, hyr skidor och åk till skidtest och prova lite olika sorter (tips på forum är bara tips att prova, inte tips att köpa). Sen har du grejerna som DU kommer trivas med.