Bara NM och Ride The Cow?

Leffe_P

Ny medlem
Nu är det så här att jag som säkert många andra är riktigt sugen på att tävla lite Bigmountain här i Sverige!
Det jag undrar är om NM och Ride The Cow är de enda svenska tävlingarna?
Jag har också lite problem att hitta info om ride the cow och skulle vara tacksam om någon som vet nåt kunde dela med sig av detta!
Givetvis är jag intresserad av tips på tävlingar i kanske Norge och Finland också, om det finns några öppna tävlingar på anständigt avstånd!

Tack på förhand!

Svenska mästerskapen i Brattköring går väl i år med tror jag. Funäsdalen eller hur är det med det?

Heinz_p sa:
Kolla in Norgescupen, bara att anmäla sig. Finns även en tävling i Abisko, Nuolja, som är trevlig.

Information om Ride The Cow finner du på deras nya hemsida http://www.ridethecow.se/.
Kan rekomendera tävligen i Abisko på Noulja berget. Sist jag körde gick den i månadsskiftet april/maj. Mycket trevlig tävling. Lite lagom nivå var det då ialf.

olabola sa:
Heinz_p sa:
Kolla in Norgescupen, bara att anmäla sig. Finns även en tävling i Abisko, Nuolja, som är trevlig.

Information om Ride The Cow finner du på deras nya hemsida http://www.ridethecow.se/.
Kan rekomendera tävligen i Abisko på Noulja berget. Sist jag körde gick den i månadsskiftet april/maj. Mycket trevlig tävling. Lite lagom nivå var det då ialf.
Sitter du/någon på mer info om den? Nån hemsida?

Nojlas sa:
olabola sa:
Heinz_p sa:

Tyvärr inte. Körde den 2006 när jag var där uppe, var då ca 40 startande.

olabola sa:
Nojlas sa:
olabola sa:
Tävlingen i Abisko heter Überschlum, jag reserverar mig för stavningen, och brukar gå kring den tiden när det smälter på dagarna och fryser på kvällarna. Starten brukar gå efter liftstängning, varför det ofta hinner frysa på och bli, låt oss kalla dem, rättvisa förhållanden. Den sena starten är för att alla säsongare som jobbar under dagarna ska kunna vara med. Tävlingen är inte så seriös, utan kanske mer en form av klubbmästerskap. Men startfältet brukar vara imponerande, och då kanske speciellt i herrarnas alpinklass och telisklass. Information om den brukar dyka upp på anläggningarna där uppe när det drar ihop sig.

Jon sa:
olabola sa:
Nojlas sa:
Tävlingen i Abisko heter Überschlum, jag reserverar mig för stavningen, och brukar gå kring den tiden när det smälter på dagarna och fryser på kvällarna. Starten brukar gå efter liftstängning, varför det ofta hinner frysa på och bli, låt oss kalla dem, rättvisa förhållanden. Den sena starten är för att alla säsongare som jobbar under dagarna ska kunna vara med. Tävlingen är inte så seriös, utan kanske mer en form av klubbmästerskap. Men startfältet brukar vara imponerande, och då kanske speciellt i herrarnas alpinklass och telisklass. Information om den brukar dyka upp på anläggningarna där uppe när det drar ihop sig.
Ja jävlar vad det brukar vara hårt....... Det är en tävling för hårda killar... Seriös tävling vete fan men jäkligt skoj...

Hej,

Tävlingen i Abisko heter Yvurdslom och gick ifjol samma helg som "pure freeride camp".
Jag har kollat hemsidan för campet och Abisko.nu men hittar ingen info om tävling 2011. Men det du kan göra är att ringa till shopen på Abisko turist och snacka med Perra om tävlingen och då även få lite sköna tips om åkningen på berget.

Annars kanske det är läge att dra ihop någon skön tävling. Spånar lite bara...

Behöver:
engagerad anläggning som kan ställa upp med skotrar och annat nödvändigt.
en arena som är lätt tillgänglig från anläggningen. Alltid kul med åskådare.
Sjukvårdare (backläkare)
Crew
Domare el åkardömd tävling , kanske bigmountainsession (nytt format)
Speaker (ljudanläggning)

Vem är sugen? Själv jobbar jag alldeles för mycket och har barn så tiden är begränsad:(

El kanske dags för ett svartrace med en satt åkarlista och där åken filmas för att sedan på storbild bedömas av jury el åkarna själva under inmundigande av några stora starka.

Nu blir jag sugen!!

Kom med förslag på arena.
http://open.spotify.com/track/5Nwq7LcDdnbMeqppHcaYiK

Mvh
Johan

Hejhopp! Jag är 17 bast och har inte kört så mycket offpist i mitt liv, jag bor faktiskt i stockholm, så det blir lite sådär halvsvårt att hitta några softa faces osv. Alltså, varje gång jag varit i Åre eller i Alperna har jag väl åkt så mycket jag kunnat, men det blir ju ungefär en vecka per år i tre år. jag kan droppa diverse klippor i höjder likt mittemellan stora vattentorn, tänkte köra lite också nu när jag ska till mayrhofen, känna efter lite var jag står liksom. jag har dock åkt skidor sen jag var kanske 4 år, så skidor det kan jag åka, även om jag mest hoppat de senaste 2-3 åren.

Så, till frågan, är jag för kass för Ride the Cow? Och jag funderar på om det känns/går bra på RTC så kanske NM/Abisko Pure Freeride Camp känns aktuellt? Om inte de sammanfaller :O

Senast ändrad:
Abisko och NM ska inte sammanfalla.

Tror du bör kunna köra Abisko utan större problem, beror helt på val av linje. Går att välja linje helt utan dropp/klippor om man vill. Men hur kul är det? ;)

Vet ej hur Abisko tävlingen utvecklats sen jag körde tävlingen 2006. Men då räckte ialf en bra linje, bra flyt, inga speedcecks, och 2-4 meter dropp uför klippor till en 3dje plats i alpin klassen.

Tänk på att det är grymt mycket jobbigare och köra hela linjen i ett som görs på tävling, än att stanna, reka, speedchecka, kolla polaren som oxå droppar, high fiva och sedan vidare ner.

Senast ändrad:
olabola sa:
Abisko och NM ska inte sammanfalla.

Tror du bör kunna köra Abisko utan större problem, beror helt på val av linje. Går att välja linje helt utan dropp/klippor om man vill. Men hur kul är det? ;)

Vet ej hur Abisko tävlingen utvecklats sen jag körde tävlingen 2006. Men då räckte ialf en bra linje, bra flyt, inga speedcecks, och 2-4 meter dropp uför klippor till en 3dje plats i alpin klassen.

Tänk på att det är grymt mycket jobbigare och köra hela linjen i ett som görs på tävling, än att stanna, reka, speedchecka, kolla polaren som oxå droppar, high fiva och sedan vidare ner.
2-4 m känns ju lite gubbigt ( ;) ) haha nee... Men jag förstår! Känner igen mig i din beskrivning hahaha, får börja träna lite då!

Heinz_p sa:
R-R sa:
2-4 m känns ju lite gubbigt ( ;) ) haha nee... Men jag förstår! Känner igen mig i din beskrivning hahaha, får börja träna lite då!
Wille Lindberg vann NM på ett 4-meters dropp i år (plus mycket annat..)
Alltid tyckt att droppen på NM ser så grymt stora ut, typ 5-6 meter och uppåt..
2 m dropp i fart är inga som helst problem, för lite fart så blir det jobbigare. Skulle gissa att dom som knep 1a och 2ndra platsen när ja körde tävligen tog typ 5 meters drop, stora klippona mitt i ravinen.

R-R sa:
jag kan droppa diverse klippor i höjder likt mittemellan stora vattentorn...

Så, till frågan, är jag för kass för Ride the Cow?
jag har alltid sagt att om man inte kan hoppa klippor i höjd med jättestora vattentorn (tänk svampen i örebro, 52 meter) så har man ingenting i ride the cow att göra.

Lee-nus sa:
R-R sa:
jag kan droppa diverse klippor i höjder likt mittemellan stora vattentorn...

Så, till frågan, är jag för kass för Ride the Cow?
jag har alltid sagt att om man inte kan hoppa klippor i höjd med jättestora vattentorn (tänk svampen i örebro, 52 meter) så har man ingenting i ride the cow att göra.
Bor i Örebro! Fixar gratis boende, och reducerade priser på resturangen på Svampen. Tänkte köra ett Svampen camp som uppladning inför liksom...parkförvaltningen har lovat å skotta ihop en hög som vi landar i.

Tillbaka
Topp