BARNSKIDOR: midjemått, radius, rocker etc.

JanN

Medlem
BARNSKIDOR: midjemått, radius, rocker etc.
Hej skidnördar, skidlärare och föräldrar,

Hoppas att någon är intresserad av att filosofera kring barnskidor. Hittade ett par gamla diskussioner som främst behandlade längd pa barnskidor, men tänker att vi kunde utvidga diskussionen. Mina funderingar och frågor kretsar kring skidköp åt min son (och dotter), men hoppas det även kan hjälpa andra.

Min son: 5 år, 120cm, 23kg, har rätt bra fart i backen, men inte korrekt teknik. Redan mera intresserad av park & skogscross än att öva svängar… Antar att det blir ca. 30 dagar i backen denna vinter, varav ca. 5-7 i skidskola. Vi bor&åker i Alperna/Jura och snön varierar mellan ice-powder-slush.

Mitt dilemma: köpa pistinriktade skidor för att hjälpa honom att utvckla teknik, eller mera allround/park skidor...

Midjemått: Hur stor skillnad är det mellan 67mm (pist) och 75mm (park/twintip) för en 5-åring. Inverkar det negativt på piståkningen?

Radius: 8m (pist) vs 15m (park/twintip)…samma som ovan, inverkar det negativt när man skall lära sig grunderna för carving?

Rocker: Noserocker är en no-brainer, men vad sägs om full-rocker/flat (t.e.x Völkl Revolt Jr) för någon i 5års åldern?

Kärna: trä versus komposit: är det endast fördelar med att träkärna, och värt att betala extra?

Längd: Haft -10cm som benchmark för pistskidor (-20-30cm när man börjar), men kan antagligen gå upp till -5-0cm ifall twintip/rocker. Right?

Alternativ t.ex:
Atomic Redster Jr. 110cm (105-67-86, radius 8)
Atomic Punx Jr 110cm (92-76-84, radius 15.6)
Volkl Revolt Jr. 118cm (106-74-99, radius 8.9)
Rossignol Hero Multi Event 110cm (111 – 67 – 97, radius 11.5)
Andra rekommendationer…?

Hur skall man tolka “The HERO JUNIOR MULTI-EVENT is a great introductory race ski that can be used anywhere on the mountain.”? Det finns ett par 110cm modeller marknadsförda som “race”: lite dyrare och har liknande beskrivning. Marketing bullshit, eller svåråkta på allvar?

Har redan inhandlat ett par Faction Candide 1.0 125cm för vintern 2019-2020 (fick så otroligt bra pris att jag inte kunde låta bli..!) och kunde eventuellt t.o.m plocka fram detta trumfkort i slutet av säsongen ifall han växer några cm, och utvecklingen går i samma takt som ifjol. Kunde kanske vara fostrande att hoppa runt på pistskidor under en vinter, för att sedan få en hallelujah-upplevelse med rocker.

Lite skidnörderi... men det gillar vi ju?!

Tackar pa förhand för alla åsikter!

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp