Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Basfaktan kring longboards
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Spangel" data-source="post: 885298" data-attributes="member: 101065"><p>Kan lägga till en sak angående durometer förresten: </p><p>Hårdhet på hjul</p><p>Durometer är ett mått på hur långt en viss nål kan tränga in i ett föremål med ett visst tryck. Alltså vilken hårdhet föremålet har. Det säger inte nödvändigtvis hur bra ett hjul slajdar - min kompis metro motions 80a slajdar korkat mycket, men rullar ändå riktigt soft, utan att väcka grannarna. Om du ska köpa hjul behöver du inte oroa dig över att du inte kan slajda på mjuka hjul. Köp hellre ett par 78-82a som samtidigt är mysiga att cruisa på, och få mer kontrollerade slajds, än att dra på ett par 86a och uppåt. Nackdelarna är att det inte alls är lika skönt att bara åka, särskilt på sämre asfalt, det låter mer, och du får inte lika kontrollerade slajds.</p><p></p><p>Varför det står "a" efter ett nummer ska jag förklara: Durometer är som sagt en skala på hur hårt någonting är. Skalan består av 1a-99a, 1b-99b och 1c-99c. Men varför finns det då skateboardhjul i hårdhet 101a? :S Jo, det borde ju egentligen vara skateboardhjul i 2b, men detta skulle bli förvirrande, och man väljer att skriva 101a -> enkelt att förstå -> säljer mera!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Spangel, post: 885298, member: 101065"] Kan lägga till en sak angående durometer förresten: Hårdhet på hjul Durometer är ett mått på hur långt en viss nål kan tränga in i ett föremål med ett visst tryck. Alltså vilken hårdhet föremålet har. Det säger inte nödvändigtvis hur bra ett hjul slajdar - min kompis metro motions 80a slajdar korkat mycket, men rullar ändå riktigt soft, utan att väcka grannarna. Om du ska köpa hjul behöver du inte oroa dig över att du inte kan slajda på mjuka hjul. Köp hellre ett par 78-82a som samtidigt är mysiga att cruisa på, och få mer kontrollerade slajds, än att dra på ett par 86a och uppåt. Nackdelarna är att det inte alls är lika skönt att bara åka, särskilt på sämre asfalt, det låter mer, och du får inte lika kontrollerade slajds. Varför det står "a" efter ett nummer ska jag förklara: Durometer är som sagt en skala på hur hårt någonting är. Skalan består av 1a-99a, 1b-99b och 1c-99c. Men varför finns det då skateboardhjul i hårdhet 101a? :S Jo, det borde ju egentligen vara skateboardhjul i 2b, men detta skulle bli förvirrande, och man väljer att skriva 101a -> enkelt att förstå -> säljer mera! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Övriga sommaraktiveter
Basfaktan kring longboards
Tillbaka
Topp